Wednesday, July 01, 2009

Emergency leave

sepanjang aku keja, ni 1st time aku amek emergency leave..aku btui2 xlarat!bangun pagi,sakit tengkuk ngan blakang aku menjadi2.mandi,smayang subuh then duk menung..nak g keja ka nak amek EL..klau aku g keja jugak,confirm aku xleh wat keja ngan selesa..kena plak hr ni 1hb..mcm2 report aku nak kena proses..semua tu memerlukan aku bertapa kat krusi meja aku 1 hr!
dlu aku penah p check kat spital.siap xray lagik..sbb aku rasa bahu aku cam bengkak.tapi doktor kata xdak apa..mungkin isi ja..pastu dia suh aku buat fisioterapi..3 4 kali gak aku p buat.tapi aku lak xtahan,sbb pakai alat apa tah..aku asa sakit len plak mai.mcm kena renjatan elektrik pun ada..then aku benti la.tu masa thn 2005.bl aku tukar keja p kat tempat skang ni,lagi la aku sakit.hari2..sbb keja aku mmg duk ngadap komputer ja..duduk ja hari2...aku p klinik faizah,check lagi skali..xlarat nak sapu minyak panas dah..
jumpa dr.wahab..dia pun suggest la kat aku itu ini..duduk wat keja kena btui,senaman,bla bla...smua tu aku dah buat..tapi duk cenggitu gak..
aku da baca 1 artikel,tapi lama dah n aku lupa kat mana aku baca..klau xsilap aku cam ni lebih kurang..klau kita penah jatuh,eksiden,kira mcm hentakan kuat la pada badan,1 day akan ada effect..salah satu dia yg ni la..sakit belakang.sbb aku dok tanya n tgk org len yg duk wat keja cam aku xdak la sampai sakit2 truk cam aku..dlu sblm aku eksiden (2001),aku penah g jumpa doktor..sbb aku slalu jadik kebas2.kaki ngan tangan.jadik cramp,pastu kena urut2 sket br ok..

(Cramps are unpleasant, often painful sensations caused by contraction or over-shortening of muscles. Cramps can be caused by cold, overexertion or low calcium level in blood (especially for adolescents where they need calcium for both blood and bone maturing). Illness or poisoning can also cause cramps, particularly in the stomach, which is referred to as colic if it fits particular characteristics.)from wikipedia

doktor cakap maybe aku kurang kalsium dlm bdn..heran!sbb aku mmg suka susu n aku minum n makan smua yg berasaskan susu termasuk soya.doktor kata lagik,maybe ms mak aku ngandungkan aku,dia kurang minum susu n kesannnya adalah apa yg aku kena skang ni..hmmmm..xkan aku nak salahkan mak aku plak?no no no!dr aku lahir sampai la aku xpenah sakit2 truk dah kira cukup baik (berkat susu ibu!).
kesan yg aku trima drpd kurang kalsium?tu la,aku slalu cramp tambah2 klau duk lam ekon.pastu gg aku pecah2.sedikit demi sedikit then aku kena cabut gg tu.dah 3 batang dah!last aku cabut thn lepas sbb dah xleh wat rawatan akar dah,sbb pecah truk...paling truk kesan yg kau trima ialah masa aku eksiden..aku bukan patah,tapi penyambung siku aku pecah!doktor pun heran sbb xtau nak wat cemana kat siku aku tu..sakit ms eksiden tu tuhan saja yg tau n aku xkan lupa sampai bila2 apatah lg kesan tu akan ada sampai aku mati!
skang ni aku slalu g urut badan la klau sakit n sapu balm CNI.boleh membantu mengurangkan la utk 2 3 hari..pastu sakit lagik..nak hilangkan smua tu?ntah...aku duduk lipat kain setengah jam pun sakit dah..minum susu anlene,makan calcium...smua dah..kawan2 aku kata..klau aku ngandung nnt..xtau la cemana sbb kena share calcium ngan anak...now,pray hard to Allah...
# masa tulih entry ni pun aku meniarap..kekekek

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...