Friday, August 28, 2009

dariNYA kita datang,kepadaNYA kita kembali

Apa yang diucapkan bila menerima berita kematian sahabat
Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a dia berkata: telah bersabda Rasulullah s.a.w. : kematian itu menakutkan, maka apabila seseorang kamu mendapat berita kematian saudaranya, hendaklah dia mengucapkan :
Maksudnya: Sesungguhnya kita ini kepunyaan Allah dan kepadaNyalah kita akan kembali. Dan sesungguhnya kepada Tuhan kita akan menghadap. Ya Allah, ya Tuhanku! Catitkanlah dia di sisi Engkau antara orang-orang yang baik, dan jadikanlah catitan amalannya dalam golongan orang-orang yang di tingkat tinggi, dan gantikanlah apa yang baik bagi kaum keluarganya yang ditinggalkan, dan janganlah Engkau haramkan kami dari pahalanya dan jangan Engkau memfitnahi kami sesudah kepergiannya!
lately ni,buleh kata tiap2 minggu dengar berita kematian..sedih,takut,mcm2 yg aku rasa..
walaupun bukan org terdekat dgn aku,tapi org yg aku kenal (walaupun arwah xkenal aku..)
mula dengan arwah Yasmin Ahmad,lepas tu arwah Ustaz Asri Rabbani.Lepas tu...chaq aku..
2 hari lepas tu,pensyarah UniMAP..aku xkenal dia yg mana satu..lagi ngeri,student UniMAP yg eksiden,3 meninggal dari 5..lepas tu, arwah Dr Ismail ( OKU yg berjaya tu ).aku kagum btul ngan dia...hari ni..staf UniMAP lagi...arwah Kapten Halim..aku xpergi pun mengunjung ( uzur ).cerita ayg aku dengar,dia meninggal sebab jantung bengkak.ramai btul org yg pegi..yelah dia banyak berjasa dlm bidang sukan kat UniMAP..al-fatihah dan takziah utk keluarga arwah.
mungkin banyak lagi kematian yg mungkin aku xtau di dunia nih...setiap hari ada kelahiran dan akan ada kematian..subhanallah..dariNYA kita datang,kepadaNYA kita kembali..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...