Search This Blog

Wednesday, September 30, 2009

cerita raya...(part2)

** raya@Thai

hari sabtu,aku.makngah,makcik ngan kak nuri kuar g pasar kat pekan tanjung mas.dijangka raya ahad esok tu.manusia punya lah ramai!rimas aku.dah la panas.nak shopping punya pasai..xpa..
ms pegi tu br kul 10.30pg...tapi dah ada jual roti boom,ayam panggang,somtam,air n mcm2.gila awal jual makanan.sebelah jual makanan,sebelah lagik jual baju.waktu tu tgk makanan xbrapa xcited sbb kalu bli pun xleh mkn.lmbt lg nk berbuka.duk geram tgk kain pasang,blouse,tudung bawal jgn cakap la..sambar gak selai..gila murah!diorg lelong sbb nk habiskan.pusing p pusing mai,berjaya gak aku mengabihkan duit aku.bli bj utk aku n adik2.sempat gak sambar kain pasang 1..tu pun puas mintak kurang.dapatla 40% dr harga asal..huahua..siam tu bg je kat aku sbb dia tau dah xsempat buat baju raya dah..tu yg dia kata kat aku..aku bkn nk buat baju raya!apa2 la..janji kain tu marveles!
makngah?punya la borong tudung,habes kat 200 hengget.mau taknya...kat tempat dia tudung bunga tangan tu harga dekat 60 hengget.kat ctu dia dapat separuh harga..apa lagik,pulun la.yg cun nak pakai,belen nak jual..baguih makngah aku!
blk umah tghr tu kena kerahan tenaga la.org smua duk sebuk nk buat ketupat..aduss..dah la letih..tapi kena jugak la.buka daun palas jelah aku ni,nk balut ketupat mampus aku xreti!bukan senang ketupat sana,bkn sama cam cni.sini punya senang je takat ketupat betina tu.ni ketupas galas.kazen2 aku tu jgn kata nk balut ketupat,nak buka nak makan ketupat tu pun xreti!sbb tu sampai skang aku xreti!
mek nampak kuat sket.pulun la nk buat ketupat.atas permintaan ramai,buat 2.ketupat tawar ngan ketupat manis+kacang.(sana mkn ketupat manis).
abah beli daging nk buat rendang..kena la,sbb kazen2 aku,aku ngan adik2 aku xlayan sgt ketupat manis nih.tapi tok aku cam xpuas hati,dia nk buh gula jugak.seb baik makngah aku kata dah letak gula.2 thn lepas masa raya sana jugak,dia buat ketupat tawar kononya,tapi manis!dia buh gula 1 cawan!
aku ngan umi bahagian buat rendang daging.makngah buat nasi himpit ngan kuah kacang.makcik kira makanan utk berbuka...mek ngan kak nuri n amina buat ketupat..2 gantang pulut!nasi himpit 1 gantang..huhuu
mlm tu,kul 9 ++ dgr masjid dah tasbih..sok raya...yg pompuan pakat kalut iron baju.ada yg kalut jahit baju pun ada.tu pakcik aku.dia tiap2 thn camtu.dr bujang sampai ada anak.dia bule jahit sendri baju dia,tapi jenis last minit...ada yg kalut jahit telekung utk pakai esok termasuk la aku..seb baik sempat kering.
pagi raya..huh jgn cakap la kelam kabut tu.abah aku,biasa la.kalut..pastu sesi mengankut g masjid utk sembahyang raya....kami p awai takut kena duk luar..tok aku xpegi.lgpun sejak sakit dia smayang duduk...xleh duk lama2,kena bersandar..
kat sana,pas smayang raya smua akan pegi kubur.mmg penuh la kubur tu (dekat ngan masjid).budak2 akan beratur sbb masjid akan bg duit raya.tingat masa aku kecik2 dlu..sama gak camtu...skang ni adik aku lak..ehhe..aku pun dgn kalutnya kuarkan camera nk amek gambar..tapi..apakan daya..beriya bwk blk camera,tapi memory card aku tinggal!!!lembu tui.snap sket2 jelah,takat memory camera tu



** ni je yg sempat ambek.nyesal btul aku!
1st,adik ngan kazens, baju ditaja oleh umi
2nd,kazen aku..cumey!
3nd,azrie,amin,amierul
last,twins,faiz n fauzan.cucu menakan tok aku

thn ni aku ikut umi p jln..huhu..xmalu!p umah jiran2 la.aku xbrapa ingat sgt nama diorg.dah jarang2 pegi kalu balik pun..tapi diorg ingat aku..soklan lazim...pakat duk tanya dah berdua ke belum...huh...bohsan!
pas p umah sedara sket2,blk umah..panas!makngah aku dah bising.dia xp smayang,duk umah.dah letih sgt dah..sbb org ramai mai umah,tinggal dia ngan anak dia ja wat keja..sory ekk..pastu kami take over la plak.org ramai la mai sbb nk tgk tok aku skali..laku sungguh la nasi himpit tu..tghr tu mak sedara aku yg len sampai..bawak tapai!yummy..kat sana kalu hr raya makanan diorg jenis yg basah2..kuih pun sama.agar2,tapai,pulut sekaya..mcm2 ar..umah tok aku ja ada kuih raya sbb aku bwk blk.kali nih bnyk la sbb makngah pun bwk jugak..kazen2 aku yg kecik2 tu suka la..bule bekas kuih tu,mana pun xp dah..
dlm ramai2 org mai tu aku leh p tdoq sat..hahah..xlarat dowh!
kul 3 umi gerak ajak p umah tok ayah....ahhhh?

Aku masih punya atuk!
** tok ayah aku

lupa pulak aku ayah umi masih ada..umi anak mek ngan suami pertama.adik2 umi yg lain,seibu tapi lain bapa..tapi dah dari kecik lagi dah cerai,so umi lebih rapat ngan ayah tiri dia.aku pun tau crita tu masa umo aku 15 thn!aruah tok kiyai aku dlu sgt baik!sbb dia syg aku n suka manjakan aku.dia meninggal masa umo aku 12 thn.ingatkan dia buat aku sedih..
ayah sebenar umi nih kami dah penah jumpa.ms tu br aku tau umi bukan ank tok kiyai..ms jumpa tu aku umo 15 thn.ni pegi jumpa pula ms umo aku 27 thn..lama tu.aku pun xingat muka dia.kami pegi smua ngan pakcik aku.dia kenai tok ayah.carik umah dia xsusah sbb dia org kenai..maklumlah guru agama..
sampai tu dia xda.tgg dlm 15 mnt,br dia blk.mula2 dia xkenai kami.bl dia tgk abah,baru dia cam..tgk umi,dipeluknya umi!nmpk dia sronok sgt..katanya seminggu 2 nih dia duk tringat kat umi.dia duk bgtau kat anak2 dia yg lain ngan anak2 sedara dia,nk p carik umi..sebak aku!walaupun dia xbela umi,lama xjumpa umi tapi dia ttp ingat.alhamdulillah..isteri dia skang ni pun baik..mulut ramah.mcm2 dibaginya kami mkn.bila dijemput datang masa knurik aku nnt,beriya2 nk datang.nak ajak anak2 dia...punggahh..aku duk bisik kat umi suh abah buat umah lagi satu!
lewat ptg tu br balik..sempat amek gambar ngan diorg..aku ada lagi 8 mak n pak sedara!tu blm kira sepupu sepapat lagik... huuh
raya ke 2,abah nk buat tahlil utk arwah chaq.mkn laksa kuah lemak.aku request kat makngah buat kuah laksa cam biasa...xpuas mkn kuah lemak.
aku suka blk umah mek...sebab,apa2 ja yg aku request nk mkn,mak2 sedara aku akan buat!hahahha..dr aku kecik sampai la ni.xpayah bgtau diorg dah tau apa yg akan aku minta diorg masak..



** feberet aku..bihun kuah ngan pulut pagi

knurik hari tu ramai org mai.laksa 40 kilo tu elok2 la...jiran2 pakai mai tolong..kami ilex2 ja..sedara ramai yg mai,maklumla raya..apa lagik keja duk gebang2 jelah..keja xbuat..huhu
mlm tu aku ngan family aku kemas barang la sbb sok nk blk dah.makngah stay sampai sabtu..umi ngan adik2 dia xtau la kul bapa tdo.diorg mmg slalu mcm tu..sembang n masak makanan utk bekal kami esok.
mlm tu penuh umah mek.smua anak2 dia ada.xdak yg miss!xcukup bantal dah setengah.cuma pakteh tdo umah dia (sebelah umah mek je).yg xda...ciklan ngan dek wan ja(cucu)
blk esok tu,pakcik aku hantar sampai pattani...sedih..aku pesan kat mek suh dia sehat supaya dia bule mai tgk aku kawen nnt..dia kata entah dia sempat ke tidak.ayat tu buat aku merambu air mata!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...