Search This Blog

Saturday, July 31, 2010

44 days

alhamdulillah aku berjaya menamatkan 44 hari berpantang dgn jayanya..walau pada zahirnya org2 sekililing kata aku mudah utk berpantang sbb xperlu berebut untuk menguruskan anak.boleh bertungku dan rehat dengan teratur..tapi..bila dilihat tengah berpantang,pasti
soalannya,mana anak?mudahkah bagi seorng ibu utk menjawab tanpa ada apa2 perasaan?hmm..

aku bersalin pada ahad mlm, hari selasa br kuar wad.hari rabu tu bermula la episod baru.pagi2 rabu tu umi dah gerak utk bertungku.pkul 7 pagi dah kena mula dah.memandangkan baru pertama kali bertungku,aku xla pandai sangat n of coz xbrani..pkul 8 lebih bidan dah sampai untuk mengurut.seronok dan sedap sbb dah lama xmengurut.aku mmg suka bila urut badan nih.rasa ringan badan smua.bidan tu guna minyak yg dicampur dgn lada hitam.
lepas urut,baru mandi.mandi air rebusan daun.best sbb air panas dan bau wangi..mcm2 jenis daun.ambik kat kawasan rumah aku ngan rumah toklong sebelah umah tu je.
pkul 10 sambung bertungku balik.pkul 11,selesai bertungku,rehat je.pkul 12 lbh,mkn tghr.pastu rehat.ptg,pkul 5 bertungku lagi.pkul 7 mkn mlm..pkul 8 lbh bertungku balik...4 kali sehari bermakna 4 jam..
proses mengurut 3 hari..dan selama 3 hari tu setiap awal pagi aku mkn teluar ayam kampung(kuning telur) campur dgn madu lebah..sungguh xsedap!
menu mkn utk aku..nasi+ikan temenung bakar utk 10 hari pertama.dah lepas 10 hari,baru umi goreng ikan tu.sblm ni bakar je.pas 20 hari la dia buat yg ada kuah sket..lega rasa sbb aku mmg xsuka mkn nasi kering xda kuah..tapi nak buat cemana,kena la berpantang.tu pun bkn hari2 dapat mkn lauk yg ada kuah..seingat aku dlm 44 hari tu cuma dlm 5 6 kali je mkn yg ada kuah.ikan temenung bakar/goreng,ikan kering,daging bakar/masak lada dan ayam kampung.mujur jugak aku blh mkn bila umi buat masak lada tu.daging atau ayam kg goreng dgn lada hitam..bidan yg mengurut aku tu bnyk bg tunjuk ajar.dan selama 44hr tu,lada hitam xpernah tinggal dlm menu aku..nasi digaul dgn lada hitam..kadang2 umi gorengkan bawang putih dgn halia...jadi ulam..xsedap pun kena mkn jugak.air cuma setengah gelas je...tapi kadang2 aku minum bnyk jugak.xtahan sbb cuaca panas.utk break1st ngan minum petang..air milo dgn biskut 4 segi tawar..bosan sungguh!skang ni xingin langsung dah nk mkn biskut tu..jemu...roti lain umi xbagi.biskut ke,roti gardenia tu smua xboleh sbb ada yis..
masa berpantang tu aku mkn ubat nona roguy..mujurlah jugak aku serasi dgn ubat tu.langsung xsembelit,malah proses membuang tu sgt baik..produk tu kak ipar aku yg suggest,aku ikut je.lagipun mmg seblm tu aku xbeli lagi smua tu sbb xjangka nk deliver awal.so,smuanya pakai nona roguy.minyak dia tu bau sedap sungguh.sebelum bertungku tu sapu dlu kat kaki,betis,perut dan tangan..
mujur jugak ramai org2 berpengalaman disekeliling aku..masing2 duk perturunkan ilmu kat aku.bgtau apa yg boleh dan xboleh..klau ikut org2 lama ni,mcm2 la...tapi zaman sekarang ni dah ramai skip kalau yg xberapa nk relevan tu..aku tgk pada pro n kontra sesuatu alasan yg diorg bagi tu..tapi bab mkn mmg sungguh aku xberani..mkn apa yg bule je skang ni.sampai hari ni aku blm mkn apa2 jenis sayur pun.takut silap makan nnt lain pulak jadinya,so xpyh mkn lagi buat masa ni....buah2 pun sama.yg aku dah mkn cuma buah rambutan.dah la skang ni musim buah..tahan sabar jelah...tgg 100 hari..
utk jangka panjang,so sabar la dlu dlm 100 hari ni...smua tu utk kita jugak...nnt xdan tua,badan dah sakit2..tu yg umi aku slalu pesan..
44 hari duk rehat saja kat rumah mmg sesuatu yg menjemukan...keja duk bilang hari je aku nih..dok tgg bila nk lepas.masa hari yg ke 15,aku kena ke hospital.da appoitment dgn gynea.blh la kuar tgk dunia sket.blk tdo umah kgr 2mlm..sempat la online kejap.check email ngan FB.pastu blk duk kg balik..hari yg ke 22,pergi umah tok aku pulak.tok aku meninggal..lately tu pun kesihatan dia dah xberapa elok.dia pergi dgn aman..dlm masa xsampai sebulan aku kehilangan 2 org yg hampir dgn aku...3 hari disana dan 1 hari di rumah FIL aku..
walaupun ke rumah org lain,tungku tu kena bawak jugak.xblh skip kata umi..huhu..kena tungku jugak..bila dah rajin bertungku,xsampai 2 mgg,bila check,nurse tu kata batu meriyan aku dah kecut elok dah..masa hari ke 44 pun sama bila bidan tu mai tgk.dia kata dah elok bnyk dah..alhamdulillah.ada bnyk kebaikan bertungku ni,tapi skang ni xramai yg mahu buat.aku bila hujung2 tu,dah masuk 35 hari tu mula la mai malas tu...bertungku jugak cuma masa tu makin kurang..tinggal 2 3 kali je sehari.
dlm duk berpantang tu aku aku duk ulang baca novel2 lama aku..saja dr xbuat apa..aku xbrapa nk tgk tv sgt mula2 tu..dah separuh berpantang br aku duk layan tv.pastu aku duk keja main game kat laptop..umi duk bising jugak..
badan xda la turun sgt...cam biasa je skang ni..asa cam makin naik je sbb selera mkn bule tahan jugak nih.yelah,nasi je yg bule mkn...
darah nifas aku berhenti awal..then,bila cukup 44 hari,aku dah datang bulan balik dah..cepat sungguh..
bila msk hari yg ke 45 sronok tu jgn cakap la..tapi umi xbg kuar lagi..awal lg katanya...hari yg ke 50 br aku kuar n mula mkn roti gardenia n yg lain2 mcm ayam,biskut2....klau umi xbgtau pun,aku sendri takut jugak.sbb kesan tu bkn nak nampak sekarang..kesan jangka panjang.
hari yg ke 54 aku balik umah kangar..kena kemas umah la..apa lagi.tu baru aku mula bawak kereta..
skang ni aku dah 60 hari.badan mmg rasa kuat,xrasa letih2 pun.alhamdulillah..ubat pun aku masih mkn lagi,kena habiskan.rugi jugak klau tggl mcm tu je..skang ni pun badan aku dah xjadi angin mcm dlu lagi..dah ok sket dah.utk kesan yg lebih baik,aku kalu boleh nk kuatkan semangat utk jaga pemakanan aku lepas ni.xmo bedal ikut dan dah..sbb dah rasa apa bezanya bila kita berpantang dgn tak..
thanks utk umi ngan adik2 aku yg bnyk tolong aku dlm tempoh berpantang tu..mujur jugak aku masih punya keluarga yg ambil berat...juga utk keluarga mertua yg bnyk bg sokongan...and of coz my dear hubby....
dan sekarang aku sudah tidak sabar utk mengandung lagi!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...