Search This Blog

Monday, September 13, 2010

Raya dahulu Raya sekarang

raya tahun ini adalah raya yang berbeza pada aku..kerana menyambutnya sebagai seoarng isteri..dan aku menyambut raya kali ini bersama keluarga mertua..petang raya baru balik rumah abah..

bila melihat suasana raya di rumah mertua..buat aku berfikir ke tahun2 hadapan..tidak perlu terlalu jauh,di sini sudah cukup ( rumah mertua di pekan kangar dan rumah abah aku di kg sanglang )..jauhnya hanya 20km ++,suasana sungguh berbeza...dan ini pertama kali aku sembahyang raya di perlis..sungguh berbeza!

kalau di kampung,di rumah abah..mlm raya sudah dapat mendengar takbir dari masjid. kebetulan juga masjid hanya 600meter dari rumah..bunyi mercun tu jgn cakap la..dr selepas berbuka sampai ke tengah malam..pagi2 raya,bila keluarga sedang  bersiap2 utk ke masjid dan sibuk buat persiapan utk makan pagi..sudah ada kanak2 yg datang memberi salam.. nak beraya.jam baru pkul 8 pagi! tapi budak2..bukannya nak beraya sangat..cuma nak duit je..huhu..layankan jelah..

tahun ni umi & abah tunggu rumah je hari raya pertama..tahun2 sebelum ni raya pertama kami tiada di rumah..tengahari kami akan berangkat ke rumah tok di bukit keteri..smua akan berkumpul disitu sampai petang..tahun ni..smua tu xada sebab tok sudah meninggal jun lepas..tiada lagi perjumpaan keluarga secara besar2an... bila raya pertama tunggu rumah..penat jugak..umi kata budak2 ramai sungguh!sekali datang 5 6 orang sekumpulan..semuanya nak duit raya jek..bukannya nak  makan sangat..soo,bila datang ramai2 tu,korang dapat duit syiling jelah..parah la klau sorang nak beri sehenget 2..

tapi di kawasan rumah mertua aku...xada suasana tu..xada budak2 yg datang beraya mcm tu..datang beramai2,naik beskal,dari pagar rumah dah beri salam...mungkin budak2 yg tinggal kat pekan ni malu sket kut..nak pegi kutip duit raya...

xmcm zaman aku dlu..klau hari raya, 1 hari suntuk beraya..kayuh  basikal ramai2..sampai ke kampung sebelah kami pergi..seronok jgn cakap la..letih smua hilang bila dapat duit raya..tapi xbanyak mcm sekarang..setakat 2ploh sen jek..busuk2 pun 5ploh sen jek..tu pun xbanyak..rumah org kaya je bagi 5ploh sen..ada jugak yg kasik saploh sen..klau boleh dapat sehengget tu kira hebat la..huhu

dan klau pegi beraya  tu,smua rumah masuk..makan je smua yg org hidang..dah menda free...belasah jek..otw balik,singgah kedai apek..beli ais pop..sangat rindu kenangan tu smua..

bila dah besar sket,dah masuk skolah menengah..malu pun dah mai la..nak pegi jln2 kutip duit raya tu smua...pegi raya rumah2 jiran je..ada jugak yg beri duit raya sebab waktu tu masih skolah lagi..ambik jelah...ate,org dah kasik kan? pastu berhimpun..lepak2 adik beradik la..

bila tgk suasana sekarang..aku pikir betapa ruginya kanak sekarang ni..diorg smua xmerasa apa yg kami rasa suatu masa dlu..itulah yg membuatkan meriahnya raya...kanak2 sekarang..hari raya masing2 pakat duduk rumah je..main game...pastu tgk tv..yg tv pun hari raya pun nak letak citer2 kartun,sarkas la segala bagai tu..maunya budak2 tu duduk melekap jek depan tv..xpedulik pun sedara,sepupu yg datang..mak bapak je yg duk sibuk bersembang ngan sedara2..anak2 biar je depan tv..sama je pas raya pertama,kedua,ketiga..pastu habis raya..haii...rugi2..

yg dah besar pun sama jugak..xramai yg nak sangat berziarah di hari raya..ada jugak yg suka berziarah ke rumah kawan2 dari ke rumah saudara..biasalah budak2 sekarang..pergi rumah kawan beramai..lepak2,makan2..( nak2 yg ada boipren ke gelpren ke.. mau sehari duk situ ) tapi rumah saudara ada yg lupa..klau aku dlu..rumah saudara dlu yg penting..pastu baru rumah kawan2..

aku terbayangkan generasi akan datang..mungkin akan ada tradisi yg akan dilupakan..betapa ruginya kita..

kanak2 riang bermain bunga api

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...