Search This Blog

Loading...

Wednesday, November 10, 2010

AIR+HUJAN=BANJIR

yee..sudah lama xdak entry..sebabnya...terputus bekalan internet..sebab terputus...negeriku dilanda bencana..banjir sudeyy...tenggelam abeh streamyx segala..haha

moh kite citer pasal banjir...
rasanya smua sudah maklum pasal banjir kat utara neh..yelah..hari2 tulah yg jadik berita utama kat tv ngan newspaper kan..dan untuk makluman...kali ni lagi teruk dari tahun 2005..dan tahun ni aku pun jadik mangsa..huhu

alkisahnya...hujan dah start turun hari sabtu lagi...tapi xlebat cuma berpanjangan...hari ahad tu pun sama gak..dr pagi sampai ke mlm..aku blk umah abah hari ahad tu. petang tu masa aku blk kgr pun duk hujan gak..tapi xlebat..

hari isnin, g keja pun duk hujan..sampai opis..dlm pkul 10 camtu dah duk dengar sokseksoksek kata ada kawasana yg air dah naik...whattt!!!tapi rilex2..bila menjelang petang...dlm pkul 3 camtu..banyak berita yg didengari..sorang2 staf kat opis duk balik..1st skali kak pah..umah dia kat arau. umah dia xkena sebab umah dia tinggi..tapi kawasan bawah umah tu dah mula bergenang, so makpak dia kol suh balik utk clear barang yg duk bawah..pastu siti ngan mi..umah makpak diorg dah mula masuk air..kat arau ngan tambun tulang...situ mmg kawasan dia..pastu emie, nurseri tempat anak dia duk tu dah masuk air...so cikgu kol suh mai amek anak..kat kawasan santan..pastu duk hupdate...kangar pun katanya dah ada yg masuk air..pastu maria balik sbb laki dia kata jln nk masuk umah dia dah duk mula naik air..pastu zul..pastu smua dah cemas2 la kat opis tu..aku duk hupdate kat hubby la..kut nnt dia xleh nk balik plak..dia pun duk dgr2 cita gak..pkul 4 dah mintak balik dah..slalu dlm 40 minit dah leh sampai kgr, tapi hr tu sejam lebih baru sampai kangar sebab duk pusing2 carik jalan balik kangar..mmg dah ada yg xleh lalu dah...smua dah naik air kat kawasan yg rendah tu..

otw balik umah aku tu. kami ikut jln belakang..hantar hasdi..sungai blakang tu dah penuh dah..yg xnampak jalan pun ada dah..dah tenggelam jalan. umah hasdi tu dah paras betis dah..sket lagi nk masuk umah dia..

skali bila sampai umah aku...haaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..amek kau

ni kat depan umah aku, hari isnin 1 hb 11 pkul 5.30 pm..waktu ni kreta bule lalu lagi..seb baik gak keta aku tinggi, klau takat kreta wira tu..masuk air la jawabnya...

aku lak posa hari tu..mandi2 sgala, cargas gi umah ayah trus..bab ni mmg aku marah kat hubby..sentap okeh!! mahap la yang kalu kamu baca ini...
bila tgk air dah bergenang kat kawsan umah aku tu, aku ajak la angkat barang sket2 dlm umah..persediaan la..mana la tau air makin naik ke..yg dia duk kalut suh p umah ayah, nnt kuar g bli barang mkn. aku suh dia kol umah ayah tanya dlu, senang..mana la tau dia dah bli..tapi dia duk ajak balik gak, duk kata xpa2..ok nnt, air xmasuk umah,,aku dah bengang dah..p umah ayah jugak..p sana duk melepak saja..ayah ngan akak dh bli mcm2 stok makanan...xdak masalah klau xkuar 2 3 hari..

bil mlm tu, duk rasa xsedap hati la..aku duk bising la sebab tgk air makin naik..kawasan umah ayah tinggi dr umah kami, so xrisau sgt, yg duk risau kawasan umah aku tu..last2 hubby mau gak g sana..jalan nak masuk umah aku tu sket lagi nk sampai lutut dah..depan umah pun dln sejengkal lagi nk masuk umah..so, packing barang2 mana yg perlu utk p duk umah ayah...barang2 lepas tu br hubby g angkat..tu pun lepas aku berzikir kat dia patplohpat kali dah..lagipun abang g tolong sama..dia bule nk biar je...adeiii...perabot2 tu kebanyakkannya aku yg beli.so, dia xdak rasa apa2 la..aku yg duk pikir ni....nak nangis dah...sayang weiiii..bukan sehengget dua!

mlm tu nk tdo pun xlelap..pkul 3.30 pagi br kami tdo..kena lak tghmlm tu dengar diorg duk lalu kut jalan tu duk announcement kata air akan naik lagi n nak ttp bekalan letrik..fuhh..sampai pagi la susah nk lena..
bgn pagi tu...serius feeling cam duk kg nelayan..jenguk luar tingkap nmpk air laut..pastu nmpk ikan2..hahha..mmg dah roper air laut dah kat depan umah pak mentua aku tuh...depan umah tu air punya laju..menderu2 cam ombak..pastu klau ada kenderaan besar lalu..bushhhhhhhh..air pun melimpah masuk umah..sampai belah meja mkn gak la.sebab air tu paras2 jek ngan pintu..kami pun duk pulun gulung karpet, angkat sofa segala la..pehtu bila air masuk..lapp trus..seb baik la xbnyk sgt..hari tu jek..

petang tu aku ngan hubby g tgk umah...kuar depan umah ayah tu..fuhhh...kat depan taman sena tu..jgn cakap la..paras pinggang dah..kedai2 kat depan tu smua dah jahanam...sampai roundabout tu berderet2 keta..dah mcm showroom plak..pakat bwk keta naik kat jln la sbb situ tgg sket..pastu pakat duk buat cam pesta plak kat depan tu..gila punya main ayaq..yg budak2 motor jgn cakap la..geram aku sebab hingaq!!pagi petang siang mlm selama 3 4 hari tu camtu la...xreti nk bersyukur..tuhan dah bagi bencana kan...

keadaan umah aku ? next entry...penat taip..panjang sgt

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...