Search This Blog

Wednesday, November 17, 2010

resdung oh resdung

Apa itu resdung??

Resdung (sinusitis) adalah radang pada lapisan rongga hidung yang memiliki beberapa pasangan iaitu frontal, ethmoid, maxillary dan sphenoif.

Apa dia punca resdung ni??
  • Alahan. Iaitu terhadap jenis makanan tertentu, habuk, parasit (demodex) dan kutu.
Apabila anda mengalami alahan, daging yang bertindak sebagai penapis udara di dalam hidung akan  membengkak. Seterusnya, ia menyebabkan pergerakan udara tak dapat dikeluarkan.
Kalau udara tu tak dapat keluar, ia pastinya akan terkumpul kat dalam tu. Kesannya, kulat akan tumbuh dan
kawasan dalam hidung menjadi semakin membengkak. Anda yang pernah mengalaminya pasti tahu tahap kesakitannya. Huhuhu...
Lebih parah lagi, resdung ni boleh merebak ke bahagian mata. Akibatnya, anda boleh hilang deria penglihatan dan ia juga boleh menjangkiti otak. Tapi, resdung ni tak berjangkit kat orang lain atau diwarisi oleh keturunannya.

Petua mencegah resdung;
  1. Elakkan daripada memelihara binatang berbulu kat dalam rumah seperti kucing dan arnab.
  2. Jangan menggunakan sarung bantal, cadar dan selimut yang diperbuat daripada bulu binatang. Untuk hasil yang lebih baik, cuci 3 benda tadi dengan air panas. Tujuannya untuk membunuh serangga dan pepijat.
  3. Ringankan tangan anda untuk membersihkan karpet/permaidani. Kalau perlu, gunakan penyedut hampagas (vacuum cleaner) yang berkualiti tinggi.
  4. Kalau anda nak mengemas rumah, pakailah penutup hidung. Bukan pakai ketika musim jerebu jer.
  5. Minum air suam/mineral dengan kadar yang banyak. Bagus juga kalau anda amalkan minum sup panas.
  6. Selalulah lap muka anda dengan menggunakan tuala yang dibasahkan dengan air suam. Lebih baik kalau anda sampai jer ke rumah, terus basuh muka. Maklumlah, kat luar tu kan banyak habuk dll.
  7. Kalau anda ada alahan terhadap jenis makanan tertentu (contohnya makanan laut), janganlah makan makanan tu. 
ni info yg aku dapat lepas godek2 kat incik google..dan rasanya smua org tau pasal resdung ni kan? dan xmustahil boleh dikatakan smua org ada resdung, cuma teruk atau tak jek...
dan aku pun bule tahan resdung ni..silap makan, mmg gatal2 la..dlu paling xtahan ngan ikan bilis+udang..xsempat nk sendawa kenyang, dan2 tu jugak gatal...gatal tu xkira tempat, tangan, kaki, muka..tapi kejap ja, xlama...masa duk garu2 tu merah2 habis, tapi bila gatal hilang, merah2 tu pun hilang gak..sebab tu gak la yg buat aku xpantang..duk bajet xteruk la kan..
skang ni aku alah ngan ayam plak..ayam daging..klau mkn berturut2 means makan tiap2 hari, haa..pastu mailah smua tu..gatal2 kat muka yg teruknya..kat kening, mata, telinga...menggedik2 gatal tu....pastu klau duk kemas2 umah tu, slagi xabis slagi tu la duk bersin...
mak aku pun sama gak..klau dan mula bersin, mau 7 8 kali..adik suka bilang bila umi bersin..haha..adik pzah aku pun sama...yg tu lagi teruk..selsema sepanjang thn!habuk sket je pun bersin...pantang mkn haram xikut pun..dah la umo muda lagi..

nak jadi ceritanya...mak aku la ni..sambil menjahit tu dia duk dengar radio alor setar..ada la satu kedai ni baekk punya promote pasal ubat resdung dia..katanya bagus dan banyak org p dah lega ngan dia. beriya la mak aku ni nak pegi...1st kami pegi thn 2008 dlu..dan sampai sekarang kami masih pegi lagi....

1st pegi..1st buat rawatan..balik tu mmg rasa  lega.tuan punya kedai tu, kak yah nama dia..sgt ramah n baik..walau dia badan besarrr, tapi muka dia cantikkkkkkkkkkk jek..licin! jeles ai! katanya, busuk2, 3 kali buat rawatan, selang 2 minggu, makan ubat n pantang btul2..insyallah..bule lega..tapi..tau jelah org kita ni...pantang jugakla...pantang jumpa...

nilah kedai tu...NAZA ANGGUN..kat jalan pegawai alaor setar..senang jek nk carik.dlu dia kat bangunan sebelah, yg biru tu..tapi bila customer dah makin ramai, dah makin maju, diorg pindah sini, besar sket..xdak la sesak sgt mcm dlu..pastu kena tunggu punya la lamaaaaaa..skang ni xdah..busuk2 pun tunggu dlm 20 minit jek..dlu dekat sejam gak la..utk hilangkan boring org duk tunggu turn tu, diorg akan sediakan mkn..tu yg bagus tu,kira cam nk beli jiwa balik la sebab kena tunggu lama..hehe..

servis memang tip top..staf diorg ni ramai..smua ramah2 jek...maybe sebab dah di ajar mcm tu kut..yelah, klau berbisnes ni hati customer kena jaga kan?
kedai dia pun cantik n selesa..ada wifi lagik..tandas pun ok..aku siap tumpang solat skali kat situ..


tu bilik rawatan..ada lagi 1 bilik dlm tu..klau xsilap ada kut 13 katil dlm tu..so, customer xpayah tunggu lama sangat..yg bagusnya kat sini sebab ubat2 utk resdung tu smua, kak yah tu buat sendri pakai akar2 kayu...ada lilin resdung, masker, sabun cuci muka n ubat makan..mula2 diorg cuci dlu muka kita ni, pastu dia akan buang hama resdung tu ngan lilin resdung, pastu cuci, pastu buh masker..part msker tu yg aku suka..terasa duk nyut2 kat muka..tegang abeh! bau pun sedap..last skali cuci n taruk ubat sket kat muka tu, mcm moisturizer tu..1st time buat pun korang dah leh rasa kurang sket gatal2 kat muka tu..aku klau pegi aku suka buat facial resdung, bukan rawatan resdung biasa..klau rawatan biasa 18 hengget jek, klau facial, 35 hengget..yg tu lama, sejam lebih..diorg stim la,picit2 smua jrawat, blackhead sgala..ala, cam kita duk wat facial kat spa tu lah..cuma ada tambahan rawatan resdung..mmg berbaloi2! cuma aku xmkn ubat dia jek, cam xsesuai ngan aku sebab aku sembelit...heheh..panass

ahad lepas aku pegi lagi..p ngan umi..masing2 dah duk gatal2 dah muka..last pegi bulan 7 nun..kali ni kami buat rawatan kepala skali..fuhhh...besh weh..org duk urut2 kepala,mmg hanyut la aku..siap tidor lagik..hahaha..di peramnya ngan ubat resdung yg sejuk2, rasa dingin2 jek..lama plak tu baru siap..rawatan resdung muka+kepala..dlm 2jam setengah camtu...bila diorg dah  basuh syampo segala bagai, urut plak..part tu yg aku soooookaaa...syorga rasa org duk picit2 kepala sampai kuar angin..ringan rasa kepala nih...


kat kaunter..terlindung lak muka kak yah tu...klau korang rasa korang da resdung yg boleh tahan teruknya..try lah gi sini..customer dia mmg ramai..dr penang pun ada yg mai..kulim, sungai petani..banyaknya belah2 utara nilah..pakat2 duk dengar radio alor setar tulah...

tapiiiiiiiiiiiii..kata kak yah ni, dia cuma boleh tolong, nak sembuh sepenuhnya bukan kerja dia..klau ko rajin g wat facial, mkn ubat segala tapi xjaga makan..xdak maknanya.........klau xleh pantang dengan sesungguhnya, sekurangnya2, kurangkan......sebelum jadi lagi parah.resdung ni kita xnampak, tapi kesannya amat dalam...

4 comments:

  1. Salam..nk tanya...rawatan kepala ni utk pe? kelumumur?rambut gugur ye? rawatan kepala berapa kak yah caj? utk lelaki blh kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rawatan ni utk buang resdung. tapi kena berterusan la. lelaki dan perempuan, budak semua boleh buat. caj saya tak berapa ingat. kalau ada promo, murah sket.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...