Friday, December 24, 2010

bila tiba duapuluhempat haribulan doblas

uhuk uhuk....genap sudah 28 tahun...lagik 2 tahun akan jadik 30... ada plak sronok...scary weii!!!!

masa mak aku beranakkan aku 24hb doblas thn 1982 dlu, means 28 thn yg lalu..adalah hari jumaat..dan tahun ni, bila aku umo 28 ni, jatuhnya pada hari jumaat jugak..berkat2..klau xsilap dlm surat beranak aku tu, time aku kuar tgk dunia adalah pagi...dlm pkul 10 lebih...ingatkan sejuk ar aku ni bila dilahirkan pagi..takdanya pun..angin semedang!! ops ops....no surat beranak aku adalah F 058454..

dlu2, masa aku skolah rendah, since aku darjah 1, tetiap thn abah akan buat kenduri bila besday aku..nak2 plak, besday aku ni hujung thn..seblm besday aku tu kan dpt tau result peksa hujung thn..aku ni masa kecik cerdik..wahhh, ayat xagak2!! tapi tapi..siyes wei, betul.dlu masa aku skolah rendah, tiap2 thn n tiap2 penggal aku dapat no 1..tiap2 thn muka aku lah yg duk naik pentas amek hadiah..kira xpayah dah beli pencil case, tetiap thn dapat free..(--tapi bila msk skolah menegah bodo pulak, xpenah dpt no 1 pung..heran2 )...oleh kerana kecerdikan aku tu, maka tiap2 thn abah aku akan buat kenduri bila besday aku..baikkan abah aku?? dlm ramai2 adik beradik, aku la yg paling xpenah kena marah masa kecik2..abang aku ngan adik aku slalu kena, siap kena rotan..padan muka, korang kan nakal..aku pun nakal, tapi aku pandia kaver..hahahha...

dlu masa besday aku, kawan2 skolah rendah aku yg mana close ngan aku smua aku panggil..yg jahat2, xdak dlm list..kwn2 aku tu dlu sweet tau..masa besday aku tu diorg mesti kasik hadiah..balut ngan kertas buku latihan jek..koyak buku latihan..hahaha..takpe, sebab dah hujung thn..hadiahnya korang tau apa? ada yg kasik tisu..pastu pensel sebatang..pastu ada yg curik gelas mak diorg kasik besday present kat aku..bila ingat2 klakar dowh!! tapi yg penting diorg kasik hadiah kan...yg kejinya aku, sebab xkasik pon hadiah kat diorg..bukan salah aku ok..diorg xbuat kenduri masa besday diorg cam aku buat...so, no wonder la aku xingat kan..bukan salah aku kan kan??

mak pak aku xkasik hadiah apa2, but sokay...sebab diorg dah buat kenduri utk besday aku..utk abang ngan adik2 aku masa tu...nan hado...sebab dlu2 diorg xcerdik mcm aku..abah dah janji, klau dpt no 1, br buat kenduri...hahahah...padan muka korang..gila kuasa btul aku!!

paling2 aku ingat masa besday aku masa aku umo 12 thn...cukup2 jek aku doblas thn, mak aku bawak aku g buat ic..syok sungguh masa tu..walaupun xbuat kenduri mcm slalu, tapi xpa sebab bule p jln2 kat pekan kangar..dlu klau bleh kuar p kangar tu heaven habis la..yelah duk kampung kan..kena tukar bas 2 kali br sampai kgr..menjakun ar bila leh g kangar tu..pas buat ic, g jenjalan dlu..beli barang skolah sket sebab dah hujung thn..masa tu feeling besar dah sebab dah buat ic, pastu next year nak masuk skolah menengah pulak..tapi2...ada cita sedih pastu..mmg aku ingat sampai skang..dlu ms skolah menengah, bila crita mmg nangis ar..skang xdah...udah besauu

bila sampai umah jek petang tu, tgk org ramai kat umah..heran gak..duk feeling kut ada surprise besday party yg abah buat...skali..................korang tau apa?
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

org ramai2 tu tengah nak merobohkan umah aku!! siyes sedih..menangis2 aku tgk...sebenarnya aku dah tau yg kami nak pindah, cuma xtau bila..sayang wei, rumah kami tu cantik sebab arwah tok kiyai aku buat..dia tu tukang, so ada seni2 gak la umah tu...kat umah tu la aku dilahirkan n dibesarkan..alih2 kena pindah...ada masalah family sket masa tu..tanah tu bukan abah punya, tp bapak dia punya..ada selisih faham, so pada abah better kami undur dr sebelum keadaan jadi lebih teruk..mmg susah nk buat keputusan n nak terima masa tu..aku mmg sedih sangat. masa besday aku tulah diorg mai robohkan rumah aku. actually bukan robohkan terus, tapi buka yg rumah atas tu sebab rumah kayu, then pegi pasang kat kawasan rumah baru nnt..sedih sebab aku dah ada bilik sendri masa tu..dah deco sket2 dah bilik aku tu..siap pelekat2 gambar bear comey2 dah kat dinding bilik..beli wrapper yg comey2, pastu gunting n lekat. bajet cam wallpaper...sedih sebab abah buat almari almari pasang siap kat ruang tamu kedua..n almari tu xleh buka dah sebab besau nau..bila pindah umah baru tu, kami cam susah sket hidup..yelah dlu abah kerja, pastu ada buat bendang, senang gak la sket..bila pindah kesana, harapkan gaji abah bulan2 jek..naseb baik keja gomen, walaupun gaji ciput..aku mmg sakit hati gila lah waktu tu...mmg dlm hati dah set xkan maafkan org yg buat hidup kami susah. nasib baik jugak aku duk hostel ms skolah menengah, xteruk sgt la..abang aku ms tu blajar kat pahang..dia pun paham n xdak nak mintak2 duit dr abah..apa yg buat aku terkesan sgt sebab tiap2 thn besday aku mesti best, tapi masa aku umo 12 thn, besday aku adalah paling xbest!

tapi skang ni alhamdulillah...aku dah memaafkan smua tu but xkan melupakan..sampai bila2!

ok..kenangan besday ms skolah menengah mcm xdak yg best sgt..napa ntah..mungkin sebab besday aku tu kan hujung2 tahun dah, cuti skolah pulak, so xdak la kawan2 yg akan ingat..lagipun start aku tingkatan 1, kitaorg dah pindah umah, duduk kat kedah..aku kenal jiran sebelah umah jek, yg jauh2, selang 2 3 buag umah xkenal dah..akukan duk hostel, xdak masa nk berkepoci ngan jiran tetangga..ms tu kawan aku 2 org jek, watie ngan liza..tu jek yg aku kenal yg sebaya ngan aku..lagipun kg br aku tu besau nau, ada jln raya besarr..huhu..tapi ada la jugak abah buat mkn2 ms besday aku..buat mkn2 sket, panggil jiran2 tepi umah n budak2 kat situ..nak panggil kwn2, jauh..nak telefon, masa tu yg ada telefon umah rasanya ketua kg je kut..tu pun eksen giler ah rumah dah ada telefon..skang ni, dah xheran dahh

tapi tapi masa aku blajar kat taiping adalah sronok...sebab kawan2 aku masa tu adalah paling hebat...bukan takat classmate jek, tapi housemate pun sama...pastu kawan2 kat taman yg kami duk tu pun best tahap gaban...

paling hebat masa thn 2002, diorg buat surprise utk aku..sebelum mmg mak dah sentap2 dah sebab diorg mcm buat xkesah ngan aku...langsung sapa2 xpedulikan aku...its my besday ok!!! siyes bengang, siap kuar ngan exbopren lagik...sebab tensen kat housemate....hahahhaha..bongok!

skali petang tu........surprise yg akan aku ingat jugak sampai bila2...siap kena sembur bedak sampai aku sket lagi jd cam opera cina..diorg siap masak laksa wei..buat sendri! kat bwh umah kami duk tu ada opis..k.intan keja situ n kami baik la ngan dia..mula2 diorg kata buat laksa tu utk meeting pejabat dia..hampess btui..aku mmg terpedaya!! pastu ada kek, ada kerepek2 n macam2 la...touching gila bila tgk diorg buat smua tu..yelah, smua student kan, pakat2 kumpul duit masak n paling xtahan...ada hadiah..sampai la ni ada lagi hadiah2 tu aku simpan..
dlu aku minat gila ngan pooh n friend tu..ala kartun bear yg xpakai suar tu... sumpah comey menatang neh..paling aku suka pooh la..yg lain kurang sket..so, banyak la hadiah yg aku dpt ada gambar pooh....suka sgt!

pastu bila besday aku ni, paling2 aku teringat diorg2 tulah...kawan2 aku masa kat taiping...korang mmg best lah!!!ada lagi surprise masa aku kat kl..umah paksu@hincik hadi tu dlu..yg tu surprise gak...
dlu ada sorang abang neh, kami panggil dia paksu...dia baik ar ngan kami2 masa kat taiping ni, slalu lepak sesama dah mcm abang dah sebab duk jaga kami jugak..besday dia sebelah2 jek ngan aku...dia 23hb 12, aku 24hb 12...klau lupa mmg xagak2 la kan....

ramai btul sedara mara aku besday bulan doblas ni..klau nk party mmg best lah..tapi idok le party, udah tua2 ni kan..buat knurik doa slamat lagi baguss..




hari ni hati rasa berbunga2...mcm neh la... ..tgk wish kwn dia pesbuk..msj di henpon..thanks a million..kawan2 masih ada yg ingat walaupun kat pesbuk tu mmg dia dah ada tulis kat tepi tu hr ni besday sapa..so, klau ada kwn yg prihatin, dia msj la kat ko di pesbuk tu..klau tak...jgn harap la..

utk besday aku kali ni, aku telah menghadiahkan sesuatu kepada diri aku sendiri..hehehe..tiap2 thn aku buat gitu..beli sesuatu yg menjadi idaman dan sebagai penghargaan kepada diri sendri..apa dia...adaaaaaaaaaaaalahhhh... huhu..

ok, cukup utk cerita pasal besday ni..panjang nau entry ni, lenguh dah menaip sambil memikir...
harap2 buleh jumpa lagi untuk 24hb 12 tahun akan datangg....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...