Thursday, January 13, 2011

kenari terbang tinggi tinggi


gila ka apa kenari aku ni nak terbang tinggi..ni bukan burung kenari..ni kreta kenari..kereta merahku...huhu...ada anak2 opismate aku panggil aku ' auntie kete merah'..bagus..pastu bila nmpk kete kenari, ha tu untie, nampak jek, untie untie..habis smua keta kenari merah tu kete untie...amierah anak sedara aku pun sama gak dlu..tapi skang xdah..sudah bijak itu budak..

ni tetiba mood datang, bawak keta g basuh..tu siap basuh enjin..klau terlebih2 mood, siap basuh sendri lagik..polish bagai..tapi lambat ar mood tu nak datang...sethn sekali je kut..begituuu...
slalu nk g mana2 ar br rajin basuh sampai kilat luar dlm..klau x, basuh sket2 jek..luar aku xkesah sgt..tapi dlm..memang kena kemas..karang mak rimas..eh, dah mcm pantu 2 kerat plak

aku beli kreta ni bulan 6, 2006..dan2 jek dpt lesen krete, dan2 tu jugak aku g booking kreta..kira bulan yg sama ar..lesen br 2 minggu, kreta sudah kluar..gelojoh dok? sampai abang yg keja perodua tu pun gelakkan kegelojohan aku...lantak arr...pastu, bwk blk sendri kreta tu, bwk sorang2 dr kedai blk umah.jauh gak wei, dah la hujan time tu...pastu mati enjin 3 kali kat traffic light..malu wok!! tapi sebab dok koyok plastik ( maknanya kreta baru laa) lagi ..maka dimaafkan..org pun xdak nak hon2...seb baekkk..dan berjaya sampai umah dengan gear 4 saja..sebab ms blajar kreta diorg ajar takat gear 4 jek..pas bwk balik kreta br tau ada gear 5..wahaha...menjakun..eh, aku beli yg manual..xmo beli auto, xmencabar bwk kreta..ngehngehngeh..

org pertama bwk kreta aku, Am, opis boy kat opis aku..kirim kat dia suh buh angin n buh minyak..br beli, xreti nk buh angin lagi..pastu, of cos la hubby baby..time tu bunga2 sedang berguguran..tengah menggedik gedik..memasing time tu malu2, duk takel2..dia takel aku ar, bukan aku takel dia..ai kan pemalu..*** pastu dia la duk jadik mangsa aku klau bab2 kreta ni..xpun abang aku..tp abg aku jauh ar, nun kat keyell..sekadar tempat rujukan la..tanya abg aku pastu yg nak membuatnya...bopren aku la..huahua..tapi time dia willing la sebab duk tgh hangat bercinta kan..skang ni, pepandai la ko buh angin sendri!

xpenah xciden teruk lagi takat la..alhamdulillah..cuma penah selisih dgn lori mayonis lady's choice..tapi bukan salah aku..salah lori tu sebab belok kiri, pastu terlebih2 pulas stering sampai diseretnya kreta aku..dan2 tu jugak aku bukak tingkap jerit! selamba ah, takut drebar tu larik..pastu benti gaduh tepi jalan..dah la br blk opis, kreta banyak lalu situ semua jenguk tgk aku..yelah, berkebaya nyonya ngan kain batik jawa, duk cekak pinggang tepi jalan..wahaha..bila ingat2 balik, lawak siot...apek bwk lori tu memula nak kasik aku 50 hengget jek..wakluuu..kat depan tu kemek punya terus ko seret, nak kasik 50 jek? maunya aku xcekap pinggang..aku kan garang, pungpangpungpang...br dia mau bayar kos repair..tu pun sebab aku ugut nak report pulis..dia takut ar sebab tu lori company....haaa...tau takut!
kemek2 ngan calar2 kat kreta aku tu, ntah sapa bantai ntah...klau aku tau...siapppppppppppp!!

tahun 2010 pelaburan paling banyak utk si merah tu...servis tiap2 bulan tu tetap dah..slalu bila servis, tukar minyak hitam, oil filter, tu la..servis yg tu xsampai seratus pun, dlm rm60++ jek..bulan 5 hr tu, tukar timing belt..apek yg duk servis keta aku tu kata seb baik keta xmampus tepi jln, sebab mmg dah kena tukar...mau tau la brapa kena kuar..time tu jugak la bateri keta kiok...duit2..pastu bln 6, nak renew roadtax ada saman plak..kena blacklist..time tu br kuatkuasa yg saman speed trap pun kena blacklist n of cos la kena bayar kan..dah la duk lam pantang..hampess tui..nak tau brapa kena? 3 saman, 900 hengget!! hampess..xpasal2 ja aku p duk sedekah kat diorg..saman ekoq ja pun..baik beli gelang mas kan...sumpah xhalal duit tu!!

pastu, bulan 8 hr tu, buat brek plak..brek dah habis..creet creet bunyik bila brek..seriau aku..kena la dlm 180 camtu..pastu hujung2 thn hr tu,g tinted baru..buang yg lama, sbb dah cerah dah..xbest kalu nk korek idung time benti kat traffic light, nnt org nmpk..lgpun belah kiri tu tetiba kembong, masuk angin...xheran la sebab dah sama usia ngan beli kreta dah...pasang baru pun xdok la gelap nau..kang xpasal2 kena surat centa lagik...pas 2 minggu, tukar tayar pulak. tayar pun dah 2 thn lebih camtu..dah botak ceng dah..silap dlu pakai continental..dia lambat nk botak tapi retak..banyak gak ar retak2 tu..dah alang2 tukar, aku tukar 4 bijik trus..pakai yokohama plak kali ni..murah sket dr yg dlu..n lagik tahan kan..yg xbley blahnya...bley plak tukar sport rim baru...sila salahkan apek kedai tu sebab rim dia cantik n murah...muehehehehe..

dlu memula kerja, aku naik motor je..buh minyak  5 hengget, seminggu tahan..time tu rasa cam kaya raya sebab gaji buat joli jek..xdak nk pikir apa..motor pun dah abeh bayar..duit minyak je..pastu, dah gatai nk beli kreta pulak..bile dah ada kreta, trus rasa semekin..xdan cukup bulan jek dah merangkak..hehehe..maunye tak..dah ada kreta, gatai nk g berjln la..mana duit xabeh dok?


tapi..kreta skang dah jadik keperluan penting dah..bule kata smua org dah mampu..pakai kreta ni..duit la smua tu..pakai kreta kecik gitu, kreta malaysia, pun dah sengggkhak dah kadang2..blum pakai mecedis lagik..wahh..berangan xingat..mimpi bule la kut nk  pakai kreta besau kayak gitu...bersyukur la ngan apa yg ada kak yah weii

hr tu duk rasa mcm nk trade in kreta. dah menggedik xhengat dah...tapi cam sayang gilos nk jual kenari ni..nak beli kreta baru kena kuar duit pulak..makanya...pakai saja kenari neh dlu..nanti2 lah pikir..xpenting pun...kreta ni pun ok jek, xdak masalah pe..as long as ko servis ikut time..insyallah..xdak la dia buat hal..yg penting, minyak pun sep sbb beli kreta murah kan..klau beli kreta besau2, kena pikir jugak..minyak asyik naik harga jek, harga kreta pun naik jugak..pastu nnt nk pikir nak bayar roadtax lagik...banyak lagi yg nak kena pikir....lainla klau laki ko CEO DFZ..wahahaha



 nilah kreta idaman...xkesah lah series apa, yg penting audi..xtau napa aku suka sgt ngan audi neh..mmg awesome ahhh..jarang2 nak nampak kreta ni kat m'sia..klau bmw, mecedis, honda, dah banyak dah..tu sebab aku suka audi...sesekali selisih mmg terpusing2 la kepala aku nengoknya...menggiurkan oh..
tapi aku sedar diri...idok le mampu nak memakeinyeee...dlm mimpi pun belum tentu nak muncul kreta ni...


tapi skang ni..yg ni yg aku suka tgk...toyota caldina..stim ah design dia..sporty abes..hari tu nampak sorang pompuan ni bwk kreta ni..mmg gojes ahhh...terleleh2 air liuq ni ha...tapi...aik xmampu lagi la kut...doa2 la bagi  bule pakai 1 hr nnt...aminnnn






hencik suami...bila mau repair kreta kecik mu itu ? dah lama duk buat pameran kat garaj tu...silap nnt anai2 buat sarang pulak....erk, bule ke?
xmo kalu, kita let go saja...bule? hahaha...tobat dia xkasik!!



to kenari owner, join kenari club at http://www.kenariclub.net/
aku dah join, tapi xaktif sgt, xramai ahli belah2 utara ni...belah2 kl nun, aktif la diorg..



** pic from google

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...