Thursday, March 31, 2011

banjir lagi...

rasanya smua dah tau, perlis banjir lagi..kat tv ngan newspaper pun dah riuh rendah..
belum setahun walaupun tahun lepas..banjir thn lepas bulan  november klau xsilap, ni br bulan mac..
apa nak buat, tu smua kuasa tuhan..renung2kan lah..

umah aku kena jugak kali ni..mcm dlu jugak..cuma kali ni dah prepare awal sbb tgk air naik cepat. hujan start hari senin petang. lebat giler. hari selasa, 1 hari hujan.. tghr tu dah ada kawasan yg kena..air empangan terpaksa dilepaskan sket2 sebab xleh nak menampung. klau xlepas, risau empang pecah..lagi bahaya n lagi teruk kesannya nnt..

hari rabu aku mmg dah apply cuti. ngam2 jek ngan hujan tu. bgn pagi tgk cerah, xhujan..mcm..aaa legaaa..tapi dekat2 pkul 8 camtu, hujan mencurah2..hubby decide xpegi keja, sebab depan umah mmg dah bertakung air. umah depan aku tu rendah, awal2 lagi dah pindah. pakat2 ngan hubby utk angkat barang. kul 9 aku kena g spital, appointment..monthly check-up. hujan mencurah2, gagahkan diri pegi jugak.

kat spital org xramai, tapi lambat nak mamp!! sakit hati pun tahan jelah. nurse2 ada yg duk kalut balik sebab umah naik air. nak angkat barang la, nak amek anak skolah la..so, smua jadik slow sket. berjam aku tunggu. kena lak yg duk urus tu banyak pelatih2 baru, so agak tergagap2 sket diorg wat keja. tapi diorg ni bagus, xbuang masa. cumanya bila ada yg diorg xtau kena tanya kat nurse2 yg senior. yg misi2 tu pulak duk kalut sembang pasal air naik bagai...sabar2..

aku duk update ngan hubby la keadaan semasa. duk kat spital tu xtau hujan ke tak, xnampak. pkul 11 camtu tetiba blackout..damn!! pastu leh plak selamba nurse tu kata, xleh nk buat check-up mana yg blm tu sbb gelap. apa kes!! aku dah nunggu berjam dah. terus aku serbu masuk bilik. patient tinggal 2 3 org jek. dah tau hujan mencurah2, air duk naik, ko check mana yg patut dah la. xpayah nak nak duk sembang2 bagai umah ko dah naik air ke blom..buat je kerja tu. jgn ingat patient yg duk nunggu tu smua datang naik helicopter paribadi..skali tetiba ada plak letrik. aku dah xleh sabar, suh nurse tu check aku dlu apa yg patut je. xpayah nak berleter mcm slalu, buang masa. aku kata karang aku xleh balik umah, jln smua dah ttp, air naik. baru dia mcm ek ek nak amek buku aku tu..tau la diorg pun kalut, tapi jgn la buang masa.. aku pun bukan xleh paham, cumanya ko buat la keja se'efisien mungkin dah tau keadaan mcm tu. esok2 ko sembang la pepuas bila air dah surut karang...jgn bajet smua patient tu leh tunggu ngan sabar bila keadaan dah makin genting..haishhh

balik umah, hujan duk turun lagi. kreta dah xleh masuk. aku pun xyakin nk bawak masuk takut karang nk kuar susah plak. so park kat tepi jln je, selamat. kena meranduk air la nk masuk umah aku tu. nak sampai lutut jugak la. tgk umah hubby dah angkat apa yg patut. kali ni elok sket dia kemas sbb aku dah briefing cukup2 dah mana nak angkat, nak letak mana, nak susun cemana. supaya bila nak kemas nnt, senang..aku balik kemas mana yg ringan2 jek, amek kain2 baju smua, cabut g umah apak mentua..mcm dlu jugak..

kali ni lebih kurang sama mcm dlu jugak la..hari ni, khamis, dah xhujan..tapi air mcm xsurut pun..gitu jek..bila pikir bab nak kemas umah nnt, adoiii..tensi mak!! sabar jelah...



pakat2 doa la bagi air cepat surut..nak balik umah ni weiii..dlm keadaan aku yg serba xberapa nak stabil ni, mcm better duk umah sendri. yelah, bila 'xberapa nak sehat'  ni, peel lain sket..heheh..kejap2 nak g bilik air je, nak wiwi la, cery bery la, nak uwek2 la..


oh, esok nak g opis...harap2 ada jln yg bule lalu..khabarnya, kat kawasan umah aku ni mcm xsurut sgt, pastu air tu pegi kat bandar plak..kangar ok lagi, xteruk cam haritu. hari ni ada gak yg masuk opis..klau yg xleh g kangar, g opis ulu pauh sana..aaa, jauhhhh..mak xlarat nk bawak keta, kena redah ayaq gak sket tu..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...