Search This Blog

Loading...

Thursday, March 03, 2011

eskrem malaysia

korang dlu2 penah ak makan eskrem malaysia?
xpenah? ke xtau apa ke benda eskrem malaysia tu?

rugi2 klau xtau...alah, eskrem yg panjang2 tu..mudah jek nk buat, buat air oren, milo ke, air anggur ke, pastu taruk dlm plastik panjang tu, pastu buh lam peti ais kasik beku..dah beku, keras baru leh makan..sedap weii...
ada yg rajin, dia buat air oren, pastu taruk asam boi dlm tu..fuhhh....sedap2...yg tu mmg feberet aku la..ada yg lagik rajin, belen2 bubur kacang hijau tu, buh gak dlm plastik tu pastu buat eskrem..sedap hingga terasa nk makan ngan plastik2 skali...hahaha




dlu masa aku skolah rendah dlu, masa aku duk kat umah lama aku dlu, sangatlah glemer eskrem malaysia..skang ni pun ada lagi tau org buat jual eskrem malaysia ni..

dlu2 family aku xla senang sangat, umah kami xdak peti ais..makanya klau mau mkn eskrem malaysia kenalah beli..sebatang 10 sen..masa g mengaji quran petang2, mesti beli...kadang mak aku xkasik duit pun utk ngaji petang tu..nasib baik dia kasik, leh beli eskrem malaysia tu..nasib xbaik, xdpt duit, xdpt la beli eskrem...nak nasib lagi baik..g selongkar2 kat mesin jahit mak aku, kadang2 ada terselit seposen dua, trus aku bedal...hehehe...

tapi ada kawan aku sorang, mak dia duk buat eskrem malaysia tu utk jual..kadang2 dia kasik free je kat aku...untung2...hehe

skang ni dekat ngan umah aku, ada sorang makcik ngan pakcik ni kami panggil tokngah..dia duk ngajar budak2 ngaji..adik2 aku 3 org dah ngaji ngan dia. aku xsempat sebab masa family aku pindah duk kat umah sekarang ni aku dah sekolah menengah, dah habis ngaji quran dah..tokngah ni tua dah..keja dia ngajar budak2 ngaji jek..husband dia pun org masjid jugak. tinggal diorg 2 laki bini jek..anak2 kadang2 datang jenguk..tokngah ni rajin..dia goreng keropok banyak2, pastu dia peket kecik2 plak n jual sepeket 20 sen..pastu dia buat la skali eskrem malaysia neh..so, adik2 aku tu hari ngendeng mak aku la nk bli eskrem. mak aku kasik seploh sen sorang jek buat bli eskrem..xmo nk ajar kasik duit mudah sangat kat budak2 tu..alah, biasalah budak, dah dapat seploh sen pun dah kira heaven..adik2 aku tu xbanyak songeh sangat...

skang ni laki aku plak dah jadi gila ngan eskrem malaysia ni..hujung minggu kat kami duk balik sana..sampai je sana klau petang2 camtu, suh adik g bli eskrem..sekali beli sampai 1 hengget...tokngah tu plak xberkira sangat..kadang2 dia bg lebih 2 batang..slalu mmg camtu..sebab dia pun meniaga suka2 jek..dia pun mcm dah paham sangat dah klau adik g beli eskrem sampai banyak gitu. ' ni mesti kakak ngan abang balik ni' dia kata..hehe...
pastu hubby siap beli lebih nak bawk balik umah..sekali hadap dah 3 batang mamat tuh...sedap katanya..aku suh beli plastik, nak buat sendri jek..hari leh mkn, xpyh tunggu balik kg..dia xmo..nak beli kat tokngah katanya....

korang penah makan? ke xpenah..rugi2...

2 comments:

  1. Wah teringin lak nk makan eskrem nie.... nnti blk kmpung nk pi cari lah...ngehngeh.....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...