Search This Blog

Sunday, May 08, 2011

bila dah bergelar ibu...


layan lagu k.pah di hari ibu siyes sebak rasa kan...dlu xdak rasa apa2 sgt pun, tapi bila dah kawen dah jadi ibu walaupun anak xada, lain rasanya...

dah 2 kali peknen, mmg naluri keibuan tu akan semakin kuat. baru peknen 2, 3 bulan, mcm2 dah ada dlm fikiran. exsaited giler nk beli barang bby..mcm2 nak beli walaupun lambat lagi dia nak kuar n xtau lagi jantina apa..nak letak bby tu nanti nama apa? mesti nak nama yg sedap n ada makna yg baik... nnt nak bersalin kat mana? beranak cemana? klau boleh nk proses tu baik2 je, dia dpt tgk dunia dgn suasana yg selesa. pastu, nnt bila berpantang, nak kasik bf seboleh2nya xpun nak susu formula yg terbaik utk dia..pastu nnt bila dah kerja, mana nak hantar dia. nak cari pengasuh@nursery yg terbaik utk dia.. pastu bila dia dah besar sket, nak hantar sekolah. sekolah mana? pastu nnt dia besar, nak ke universiti, pastu dia nak keja apa, n last bila dia nak kawen..

klau skang aku dah berpikiran sampai mcm tu, of kos la mak aku dlu mungkin ada berpikir mcm aku jugak kan..sampai kesitu pikir padahal baru peknen 4 bulan..itulah yg dikatakan EMAK..

bukan senang nak jadi mak ni. klau pincang sebuah keluarga, mak lah yg akan dipersalahkan walaupun mak dah beri sepenuh didikan dan perhatian pada sang anak...

aku seboleh2 xnak susahkan hati mak aku..nak dia hepy ngan aku. xnak dia ada kecil hati ngan aku langsung. tapi kadang2 kita sebagai anak ni selalu gak khilaf. kadang2 kita xsedar apa yg kita buat tu buat mak kita kecil hati. masa duk ngan dia dlu n now dah ada keluarga sendri. mak aku plak jenis yg klau ada apa2, buat dek je..so, kita cam xleh nak baca apa ada dlm hati dia n aku cuba utk paham seboleh2nya..

kadang2 kita pikir dengan longgokkan duit pada mak kita, diorg akan hepy kan..tak, diorg xharapkan pun duit kita. yg diorg harapkan perhatian kita. yelah, diorg dah tua kan, dlu jaga kita dr kecik sampai dah besar bagak cam sekarang ni. now kita la plak kena jaga diorg. mcm mak aku, klau aku kasik duit, bukannya dia nak pun. xpayah dia kata, dia ada duit. klau kita dah desak, baru dia amek. nak mudah, belikan barang2, ha dia xcakap bnyk. kalu bg duit, xnak. sebab aku dah ada keluarga, maybe nk pakai duit katanya..sedih dok? dlu kita xdak duit, mintak ngan mak, ada kita tanya mak ada duit tak nak kasik kat kita? kalu mak xkasik duit, kita majuk ngan mak kan?

bila dah kawen, dah jadik ibu, baru la kita dapat selami apa yg ada dlm hati  mak kita..dlu xtau sebab xrasa tu smua..skang bila dah rasa sendri, baru paham kenapa kadang2 kita tgk mak kita sedih, hepy tgk kita..aku skang ni seboleh2nya nak bahagiakan mak aku n abah aku skali. sebab nnt kita akan ada anak, n kita pun xmau anak kita buat benda yg xelok pada kita kan..xmustahil 1 hari nnt, what u give u get back..kita jaga mak kita elok2, nnt anak2 kita pun akan buat benda yg sama pada kita..

aku sedih btul bila tgk ada sesetengah org yg buat endah xendah pada mak diorg. hey, mak ada 1 je ok, xdak ganti dah..jgnlah sampai memperhambakan mak kita sendri. xelok tu smua. cakap ngan mak pun bentak2, jerit2.. ( aku klau aku majuk ngan mak aku, aku xpenah nak cakap lebih kurang ngan dia, xsanggup ok walaupun majuk. paling kurang, aku diam je, xyah cakap trus takut nnt jadi melawan cakap mak plak..tapi xleh majuk lama2 sebab nnt mak xmasak best, baru padan muka! ) . klau pun mak kita tu jahat, jgn lah sampai membenci dia. klaupun dia buat kerja xelok, jgn trus menghukum dia..mungkin dia terdesak n dia lakukan smua tu utk besarkan anak2 dia..buruk mcm mana pun dia tetap mak kita kan....fikirlah..

kita semua tentu sayang mak kita kan..so, berusahalah utk bahagiakan diorg...masa peknen ni, tiap2 minggu balik umah mak sebab mak akan tanya nak makan apa..muehehe..best2..masakan maka adalah yg terbest dlm dunia ni walau pun simple giler tapi tetap sedap! bule je masak sendri, tapi nak mak jugak buat..pastu bila mak bagi nasihat masa duk peknen ni, siyes sebak rasa..terpikir masa dia peknenkan aku dlu cemana la agaknya dia kan. bila aku alah teruk ni, muntah2, ntah2 dia dlu pun mcm tu kan..sedih2...huhu. dan alhamdulillah jugak, mak aku xmanjakan aku keterlaluan. marah2 dia dlu, berleter tu smua, buat aku jadik seorang yg bule berdikari. sayang anak tu bule, tapi jgn keterlaluan manjakan anak sampai anak xtau nk buat apa kan...

umi ngan cucunya nan seorang, amierah..

last to my lovely umi, love u until my last breath! nobody can take ur place in my heart. doa kakak, smoga umi bahagia n terima kasih utk segalanya!! selamat hari ibu!!

juga utk mama, mak mertua aku..selamat hari ibu..terima kasih sebab izinkan aku berkongsi anak teruna mu itu...hehe

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...