Tuesday, May 24, 2011

hobi...

semua org ada hobi kan ? xkira tua muda, kecik besar, mesti ada hobi..kadang2 kita xsedar pun apa sebenarnya hobi kita, sebab tanpa kita sedar, apa yg kita suka buat tulah hobi kita..sebab kadang2 ia berlangsung secara tidak langsung ataupun tanpa kita sedari....

hobi aku dr dlu2, dari aku kecik until now, xpenah berubah..ada hobi yg terpaksa aku lupakan..cee, bleh plak lupa2kan..bukan apa, dlu masa muda2, zaman duk study dlu, mmg banyak hobi sebab banyak masa..skang ni xdapat la kut..dlu aku ada hobi yg agak menyusahkan..suka kumpul bekas tisu, kumpul tag baju, kumpul kad top-up, kumpul arrrr, mcm2 lagi la..benda kecik2, suwit2, cute2. 3 thn aku keja, melambak2 benda alah tu. penuh kotak..hahah...eh, botol2 perfume, losyen yg kecik2 cute2 tu pun aku simpan tau..mcm sayang nk buang, so simpan jelah...bekas tisu tu bukan kotak tisu yg besar tu, tapi sampul tisu kecik tu. dlu ada 1 kedai jual tisu wangi tu. aku beli smua corak yg ada n guna, pastu simpan bekas dia sebab cute sangat gambar2 tu..pastu tag baju tu. dlu zaman belajar kan sengek je, so bila leh beli baju yg mcm mahal sket, aku simpan la tag tu..alah, zaman tu baju 40, 50 hengget pun dah rasa mahal ok! lagi 1, bukan sebab tu jek, kadang2 tag tu pun mcm best jek design dia. nak2 yg branded, harga ratus2, pastu ada sale tinggal 50 hengget, hahahha..eh, tag bra pun aku simpan ok, jgn xtau aaaaa..

tapi dekat2 nak kawen dlu, aku kemas2 barang, tu smua aku sudah buang...dah xdak masa nak belek2, nak kumpul2 dah walau mcm sayang giler...dah nampak mcm sampah sebab ada yg dah lusuh...
tapi ada 1 hobi yg sampai sekarang bertahan..itu hobi sepanjang umur kut....



haaaa..ini koleksi terbaru, segar dari ladang sebab baru beli semalam...ini adalah untuk  merealisasikan hobi aku yg 1 tu..i love reading! dari dulu, kini dan selamanya..hehe, mcm tagline plak..
aku akan baca apa saja yg ada n yg bule baca..nak2 baca novel..dia mcm bagi 1 kepuasan bila membaca novel tu. tapi dun worry, aku bukan baca novel cintan cintun tu..aku pilih2 novel okey....paling2 novel NB la..mcm yg aku cerita sebelum2 ni la..
novel ni aku beli sebab recommended dr budak yg jaga kedai tu. lagipun kat situ pun cop kata best seller (diskaun pun xdpt sebab best seller sangat kut) n penulis tu aku penah baca dah novel dia sebelum ni. klau penulis yg aku xkenal, mek xbeli..serik ok...dapat cerita mcm hampes!

majalah pun aku suka. kat umah kat kg, banyak gila majalah..mcm2 jenis..paling2 banyak, mingguan wanita ngan EH!. tu koleksi bila dah mula keja.yg lain pun kadang2 aku beli jugak, tgk kepada topik like rapi, nona, keluarga, sdk, harmoni, pengantin ( tu masa menggedik nak kawen je )..zaman belajar dlu aku gila majalah ujang..bila dah habis belajar angkut smua balik kg. beratus kut majalah ujang saja..skang ni aku dah jual dah separuh. geram sebab adik2 aku baca sampai koyak2. diorg xjaga. 3 thn aku duk balajar dlu, smua majalah tu elok je, xkoyak pun, dpt kat diorg, habis rosak..last, aku jual n stop beli ujang. puas hati! hahahah


haaaa...ini koleksi majalah kesukaan n wajib aku beli skang ni...hehe...zaman berubah ye dok? zaman berhingus dlu baca ujang, pastu dah keja, baca mingguan wanita, nak kawen baca majalah pengantin..pas kawen baca harmoni, now baca pa&ma...ngehngehngeh....

mana2 aku pegi klau nak kena menunggu, nilah yg jadi peneman aku..n aku dah terapkan kepada adik aku yg kecik...beli majalah n buku kat dia slalu. bila kuar, dia dah xmintak mainan, tapi dia minta majalah..kat umah kg tu, banyak dah koleksi dia. kuntum, bintang kecil n buku cerita budak2..alhamdulillah dia suka n dia minat...

skang ni kat umah sewa aku ni, melambak2 dah novel n majalah..yelah, xdak keja sgt kan, duk sorang2, boring2, membacalah..semua tu duk simpan elok2, sayang ok, sebab beli ngan duit...bukan murah yeee.....

tapi...ada 1 koleksi yg paling sayang n paling berharga...
nak tau apa.......

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-


nilah dia....
lama dah aku beli ni, thn 2005, masa baru mula keja..amek berkat duit gaji..mula2 cam menyesal sebab mahal sgt, 2 ratus lebih kut. tapi bila pikir2, xpelah sesekali melabur utk kebaikan kan? xdak rugi apa2 pun..banyak hikmah dari membaca al-quran ni. lagipun dia xmcm quran biasa. dia dah tanda kat mana ada hukum2nya, kat mana nak panjang, nak pendek, nak benti, kat mana xleh benti..tu salah 1 sebab aku beli..yelah, mek ni bukan pandai tajwid sangat, baca pun tungging terbalik jugak kadang2..tapi alhamdulillah, kenal huruf n leh lancar membaca...eh, jgn xtau, ada yg dah tua xtau baca quran ok....seb baik dr kecik mak aku dah ajar.

minggu lepas dah habis baca untuk kali ke 3 kut. alhamdulillah..beli dah 5 thn camtu, tapi baru 3 kali habis kan..hehe..teruk2...yelah, baca quran pun time mlm je...pastu bukan tiap2 mlm pun. kadang2 seminggu sekali je, mlm jumaat..hehe..yelah, mek kan keja, siang2 mana sempat, mlm jelah..tu pun klau xletih n xtidur awal..paling banyak baca bila bulan posa la. ok la kan, dr xada...sedikit sebanyak ada jugak bekal n harap2 tu diterima..
masa peknen thn lepas sempat habis  5 ke 6 juz ntah..xingat plak sebab sambung baca je, xmula dr awal pun. lagipun, aku kan beranak 7 bulan..kali ni harap dapat habiskan banyak juz sket. ni dah start balik dah, baru muka ke 13 juz 1..klau xsilap, sepanjang peknen ni dah 3 juz kut..harap2 tu diberi kekuatan dariNYA...biasalah, bila nak buat benda baik ni kadang2 mcm2 jek halangan kan...baca novel berjam2 bule plak kannnnnnnnnn....hihihih....




umi pun pesan suh banyak2kan ngaji bila duk mcm ni..skang ni dah masuk 5 bulan..dah 6 bulan nnt, klau xsilap, baby dah bule mendengar..harapan aku sampai la apa yg aku baca ni..kita tentu nak yg terbaik utk anak kita kan....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...