Search This Blog

Sunday, August 14, 2011

masak masak dan makan makan

bila puasa, mula2 ko excited nak g param, tgk lauk pauk, kuih muih, kemain napsu mencanak2 naik kan..smua nak beli. klau boleh semua gerai nak singgah.. tgk juadah semua nampak indah2 dan menggiurkan.. balik hidang penuh meja.. lepas buka posa, smua juadah2 yg awalnya nampak menggiurkan tu dah selamat masuk plastik sampah.. yg masuk perut mungkin hanya separuh ataupun xsampai separuh pun.. aku rasa smua org mcm tu.. biasalah, bila puasa ni, napsu dia mcm pelik sket kan.. pastu lauk2 yg nampak indah2 tu kadang2 hanya indah khabar dr rupa.. aku dah bnyk kali kena.. makanya bila usia dah makin meningkat ni, dah jadik isteri org kena pandai kontrol tu smua...

thn ni mcm xpercaya, baru beberapa kali g param.. dan xpenah habis lebih dr 10 hengget pun. kadang2 pegi teman laki jek, aku duk lam kreta tunggu jek, xturun. huii... xpercaya kan.. heran, napsu mkn mcm ntah hilang kemana thn ni.. jadik xhairan la, seminggu puasa berat aku turun 1kg.. heheh...tak2.. ni smua sebab aku peknen kut.. selera kelaut... susah btul.. mula2 puasa, laki aku yg  beli lauk.. apa dia bawak balik aku hadap saja... nak komen bnyk2 mmg carik nahas. nak pegi param, dah xlarat nak jalan.. tgk lauk pauk tu smua mcm tgk meja kosong.. mmg xtau nak beli apa..xdak yg aku berkenan pun. maka serah pada laki, apa dia beli makan saja.. kesian kan.. hehe...kali ni jadik mudah, apa yg ada, makan saja...hehe...tapi dah masuk minggu ke 2 puasa ni, br selera makan mcm makin datang.. alhamdulillah...

minggu lepas, terasa nak masak.. dlm xlarat tu, tp rasa nak masak.. sebab malas nk g param n xtau nak beli apa kat sana.. padahal beratus kut org meniaga kan..tergedik2 rasa nak masak, xkesah la lauk simple pun, janji sedap, leh mkn puas2 nx membazir...


ni lauk masa 11 ramadhan.. 1st masak utk bulan posa kali ni..heheh.. xlarat pun gagahkan diri jugak.. hasilnya, nasik mlm tu licin ( sebelum ni asik buang je ). buka posa dah mkn bertambah2.. payah kut aku nk mkn tambah2 posa kali ni.. lauk simple jek, udang masak lemak ngan ikan goreng. lagi 2 lauk tu laki aku singgah beli kat maklang. gulai daging batang pisang ngan ayam bakar seketul. mak sedara aku bulan posa kali ni dia bernaiga lauk. otw balik laki aku singgah beli lauk. dah mmg tau lauk dia smua sedap2 so, xdak hal nak makan..lauk mlm tu smua licin. bgn sahur pun laki aku mkn nasi. xpenah kut dia bgn sahur n makan nasik..heheh.. touching gila tgk dia makan...sebab dah lama bini dia xmasak...ngehngehngeh..


ni plak lauk 12 ramadhan.. syok punya pasal, 2 hari berturut2 masak.. menu hari tu udang masak pedas, sayur taugeh ngan ikan sweet sour.. 1st time buat ikan sweet sour..aku guna ikan bawal. dah kata 1st time kan, masak plak bulan posa, xleh nak rasa2.. tapi, seb baik sedap..heheh...xla sedap sgt, tapi ok la...hehe.. lagi 2 jenis lauk ngan kuih tu laki aku beli.. dia beli sbb aku bgtau nk masak 1 jenis lauk je..  tapi mlm tu pun smuanya habis..nasik pun masak lebih sket. yg xhabis sayur taugeh je sket..

tapi pas masak, berbuka, mlm tu aku mmg terkelepet habis la.. yelah, balik keja, g beli barang basah smua. sampai umah kalut2 masak. dah la makyong kan, terhegeh2 sket buat keja. cun2 jek nak berbuka, br siap masak. pastu laki aku la jadik mangsa basuh pinggan. aku dah xleh nak berdiri dah.. lenguh.. hehe...

alhamdulillah... puas hati makan.. mmg kenyang giler! bulan posa ni, ko masak nasi, goreng ikan kering makan ngan kicap kipas udang pun rasa sedap gila kut.. aku mudah jek, mkn tu pun dah cukup.. goreng ikan bilis ngan telur pun ok je.. janji ada kicap...mmg bertambah2...hehe

pas ni klau rasa kuat, nak masak lagi. skang ni nak makan puas2.. nnt dah beranak, duk lam pantang, dah tension plak xleh mkn sedap2...huhu. tapi masak takat 1,2 jenis lauk jelah.. tu pun simple2. sebab aku skang xleh berdiri lama2, xtahan sebab rasa xselesa n sakit. sama je klau xposa pun.. dah masuk 8 bulan kan.. tu yg nak mkn puas2, kut nnt cun2 9 bulan aku beranak.. kan dah rugi...hawhawhaw...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...