Thursday, September 08, 2011

Amni Maisarra bt Shahrizal

Amni Maisarra.. itulah nama puteri kami.
Amni maksudnya Ketenangan, Keamananku
Maisarah maksudnya Ketenangan, nyaman, kemakmuran, kekayaan ( tapi dieja Maisarra)


amni aku yg pilih. bila tau gender baby, 1st thing yg ada dlm fikiran, nama baby. aku nak 1 nama yg mudah disebut, ringkas n ada maksud yg baik. xnak nama panjang2, tapi panggilnya lain n hilanglah maksud nama tu. maisarra tu bapaknya yg pilih.

kisah nak letak nama baby pun bleh bergaduh laki bini. kena lak masa peknen, aku cam terover sensitif. benda kecik pun nak merajuk n menangis. mcm hapa ntah..hahah.. laki aku plak, bila diskus bab nama, dia buat dek je. lagilah aku angin.. aku ni siap plih n print bok balik nama2 tu smua, dia bleh kata apa " ala, mama pilih la nama apa pun, yg nak p daftar nanti papa, ikut suka papa la nak buh nama apa". xke ko angin disitu bila dengar ayat tu.. hampess btul. dah bila aku dah beranak, org smua duk tanya la nama baby, dia duk ulang ayat tu lah. ngeng btoi laki aku tu !

asalnya aku nak letak Amni Khalela, xpun Amni Qariena.. tapi last2 dia p sebut Maisarra. tapi dia xcakap nak buh nama tu, cuma dia cam sesaja sebut.. pagi sblm g daftar tu aku tanya dia, dia duk buat dek lagi, pastu kena la sedas ngan abah. kekeke... abah kata buh nama yg sedap n ada makna, jgn main letak je nama anak.. padan muka..hahhahaha.. dah siap daftar, aku tanya letak amni apa? dia xnak bgtau.. dia kata dia xbuh nama proton exora pun dah cukup baguih! hampessssss lagik!! ptg tu bila dia balik, br dia bgtau, Amni Maisarra..
adik aku duk tensen, sebab dia kan xleh sebut huruf R. dedua anak sedara nama ada huruf r. yg sorang amierah karmila, meh yg ni, siap dabel r lagik..hehe. bila dia sebut r tu, jadik mcm dia sebut ro, huruf jawi..dr kecik sampai skang ni, dah darjah 4, duk camtu jugak.

ni 1st day Amni.. sedih tgk dia masa ni. kaki tu kena cucuk, wayar kat atas ada 2. kena bantuan oksigen mula2 tu. dia dah 34mgg 5 hari masa bersalin. xbnyk dah nak cukup 36. dah xsabar nak kuar beraya sama. seb baik sempat bayar zakat..hehe. doc kata kondisi dia stabil, dia cuma xcukup hari jek. insyallah xdak apa2.. tgk pada dia tu cam xpercaya plak yg dia br 1.8 kg. nampak berisi la jugak kan..

ini hari ke 3. dah xpakai bantuan oksigen yg masuk ke mulut tu dah tapi still dlm balang tertutp lagi. 2nd day dah buka dah smua wayar tu. ada 1 kat kaki, diorg masukkan ubat. dah kencing berak dah. mula2 diorg kasik susu formula utk bby prem, lagipun aku xdak susu lagi awal2 tu...  tdo mengangkang la kan sebab duk mcm tu, balik nnt nak kena bedong la, kasik sopan sket..

sangat tenang bila tgk dia tdor mcm ni..setenang namanya.. mulut seciput jek. hidung pun kecik. geram kan tgk baby nih..smua baby camni kan kecik2. rambut pun bleh tahan lebat. pipi tuh selambak. xnampak mcm 1.8 kg sebab dia lebar.. mana tumpahnya kuah kan..tengok mak bapak la..hehehe

gambar ni smua aku curi2 amik kat nicu. patutnya xblh, tapi diorg xnampak, aku snap la. mahap ye misi.. lagipun baby ni muka diorg cepat berubah kan? ni dah 10 hari kat wad, pasni mesti lain dah muka dia. nak gak ada gambar dia masa mula lahir kan.

skang ni aku ah bleh hantar susu dah. hari tu balik ngurut, dah membuak2 kuar susu. harap2 bila dia dah minum susu maknya, cepat la badan naik n cepat la bule keluar. hari tu kena kuning plak sket. kesian tgk bila kena duk bawah lampu tu, badan nampak kering je, panas kan..

skang ni yg pegi tgk dia hari2, bapaknya lah.. aku xdapat lah. sebab wad tu kat tingkat 2. nak kena naik tangga, jalan lagi. awal2 hr tu, xdpt la. ni dah 10 hari, dah sihat sket dah. skang ni hari2 org tanya, baby dah balik ke blm, pakat xsabar nak tgk. klau org lain xsabar, mak paknya lagila xsabarrrrr...

2 comments:

  1. Alhamdulillah...
    Tahniah.meh le cuti2 melaka bawak baby.

    ReplyDelete
  2. tq k.ngah...insyallah, bila amni dah besar sket leh la bwk jln2

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...