Search This Blog

Loading...

Thursday, February 16, 2012

gulai ikan kembong@temenung

hari ni nak buka pekung didada.. malu nak crita... tapi, xpa, cerita jelah... kekeke


hari apa ntah laki aku g pasar mlm. memula nak ikut skali sbb nak bli barang basah. dlm peti ais dah kosong. yg ada ketoi ais je.. heheh.. tapi, amni plak tdor. budak tu kan tdor awal. so kirim kat laki aku jelah suh beli barang basah. bl bgtau, bule plak dia tanya barang basah tu apa? air ke? coiii...

skali bl dah balik, tgk dia beli ikan temenung@kembong sampai sekilo! bapak banyak. nak buat bnyk2 kan. dia kata murah. minta nak beli sepinggan jek sebab sepinggan 2 hengget. pakcik jual ikan tu kata dia lelong, 3 pinggan 5 hengget. 3 pinggan tu dlm sekilo lebih sket camtu. so dia beli sebab murah. agak2 la bang oi. sekilo tu. aku bilang masa siang ikan tu brapa belas ekor ntah.. adoii.. ikan ni, simpan lama2, xsedap.. busuk2 pun takat 2,3 hari jek..

dah beli bnyk kan, hari2 aku masak ikan tu jek. kekekek.. memula tu aku buat gulai ikan temenung. tulah yg aku nak cerita sebenarnya.. heheh.. sebab, tu 1st  time aku buat gulai!  malu aii..
aku sebenarnya xminat gulai. klau aku mkn pun, yg mak aku buat jek. tapi pas kawen ngan laki aku, cam eh, suka plak. tapi xbuat gak. sebab aku mkn kuah jek, isinya xminat. xkisah la gulai apa pun. lagipun dia kata mak dia buat gulai sedap. so, mkn jelah gulai mama buat yek..






nilah dia.. gulai pertama aku.. wahahahah..
masak yg lg susah dr ni bule je pun buat, nak buat gulai yg sapsapsoi mcm ni xpulak buat. bl dah buat, eh senang jek.. dah la senang, sedap plak tuu. awwww
gulai temenung ni aku taruk ubi keledek.. perghhh... sedap dapdap.. makan panas2, taruk kicap kipas udang, pastu ikan temenung garing2, kena ngan sambal belacan. oi, bertambah2 nasik..

pastu, laki kata sodappp... sok nak buat gulai ikan temenung lagi! kakakaka

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...