Friday, May 11, 2012

sedut hingus.. seb baik xsedut dgn hidung skali

tajuk scary gila. tapi tulah hakikatnya.

last month kan amni selsema. lama, xbaik2. dah ambik ubat, g pakar pun sama jugak. katanya alahan. jgn kasik mainan yg bulu2 tu. tapi gitu jugak hidungnya. mlm2, bl tdor, dia mcm xselesa. yelah, selsema kan. bl mlm sejuk, hingus beku, hidung tersumbat. tgh2 mlm, xpun pagi2 buta, nangis. bl aku duk cuci hidung dia, lagi dia nangis sbb xselesa. nasib la. hati kena kental. korek jugak hidung dia tu. cuci hingus ngan taik hidung. melalak2 tgh2 mlm..dah clear, haaa, baru tdor elok sket. nangis sket je, hingus dah berjejeh2 dah. xcukup ngan penyedut hingus baby tu, aku sedut sendri. lagi kuat kut. lagipun guna benda alah tu, mcm susah nak edjas. dia dah besar, duk menangkis serangan aku nak sedut hingus dia. klau aku sedut sendri, dia mcm pasrah jek. maybe guna benda alah tu, sakit sket kut.

2, 3 mlm dia mcm tu. hari khamis kami laki bini amik cuti. bawak dia g klinik pakar kanak2 kat alor star. sblm tu dah g kat spital dah, yg private, jumpa pakar jugak. tapi xdak kesan pun. so g klinik tu pulak. klinik dr yeoh. ramai opismate aku suggest g situ. katanya, klau baby+budak yg selsema, g amik ubat situ, ok. so, decide ke sanalah kita. dah pegi  hari ahad seblm tu, tapi org ramai nak mamps. pkul 1 kut aku sampai situ, dah xambil org dah. hari kamis tu, pagi2 kami gerak g sana. sampai dlm pkul 9 lbh camtu. dah register smua, skali no 41 ok. pkul 1 camtu budak klinik tu kata. mak aiiii..


tunggu laki aku siap, menggedik amik gambar ngan budak pp kembong ni jap. janji nak kluar pkul 7.. pkul 8 baru bgn. ngeng btoi. aku bgn awal. siap brg amni + siap amni dah dekat sejam. yelah, nak buat bubur dia lagi. laki syok membuta. hampess

dah sampai awal, merayap dlu la. g bekpes kat mek d.. muahahha.. perlis xdak mek d.. kesiann. g mek d kat pasific sbb dekat dah ngan klinik tu. klau ko tanya klinik tu kat mana, harus aku xtau. yg aku perasan, kat dlm tmn, kat sekolah cina. cemana nak g, adoiii.. mak xtau. pusing sana, pusing sini. xpahammm


mama ngan papa nak makan beger mek d. amni duk situ mkn kain je yek.. bahaha.. laki aku mkn dlu, aku suap amni mkn bubur dlu. dia pun bekpes jugak. biasa pagi2 aku kasik dia mkn jugak. tapi sket je. tghr br makan baaanyak. mula2 behave duk dlm ni. dah perut kenyang, ek2 la nak berguling. apak ngan anak dah kenyang, mak pulak nak melantak.

pas bekpes, pusing2 dlm pasific tu. skali da sale baju baby. meroyan dah aku time tu. yelah, baju 5 hengget, 10 hengget je. ok lah, buat pakai hari2. pastu  gaduh laki bini sebab xlarat dukung amni. aku lak nak pilih baju dia. berat ok budak ni. dah duk gaduh laki bini, hasilnya jadik gini..........
















bli carrier la apa lagik. laki aku bising xlarat dukung amni. kata amni gemuk mcm mak dia. amboihh. bapaknya kurus sgt keeww..
main bli jek. salegirl tu pun duk gelak kat kami laki bini. ambik, test, pakai trus. pastu bawak amni skali g kaunter masa bayar.. hahahah.. seb baik org xscan ngan ko skali nak oi.

setel shopping, pkul 12.30 gerak g klinik tu balik. xsampai turn lagi. 1.30 baru panggil. amni dah tdor dah time tu. masuk blk doc, bl doc tu pegang, ha, jaga balik. check2 smua, doc kata nak sedut hingus dia. ahh, sudah. aku duk imagine bukan2 dah. duk bajet dia nak jolok hidung amni dah. skali dia guna mesin, pastu pakai paip kecik tu, letak kat hidung n sreeeeettt, sedut. oh, ok, xsakit. tapi amni meraung punya kuat. bkn sebab sakit, tapi xselesa sbb doc kepit kepala, aku kepit kaki tangan bdn smua. dia xbule nak pusing. bnyk kut hingus dia yg doc tu sedut. berketul2, kuning2. yg tu yg duk buat hidung dia tersumbat n bunyi2 tu. laki aku duk diam jek kat tepi sbb xgamak nak tgk anak nangis. cehhh.. habis, mak ni gamak ke? gamak ke x, kena jugak la. klau x, sampai sudah dia xbaik2 kan?

doc tu kata budak2 klau selsema, mmg gini. yelah, diorg xpandai buang hingus sendri kan. tu yg lama xbaik2. lain2 dia kata xdak apa. pas sedut hingus tu, ha, dah xbunyik dah hidung dia. harap2 ok la pasni. mahal bule tahan. tapi, klau ubat dia ok, xdak hal la kan?


terkelepek dah pastu. duk diam jek. gamaknya terkejut kena sedut hingus kut. hehe.. otw balik tu, diam jek amni. aku duk main2 pun buat xlayan jek.

balik umah, nak suap ubat, 1 hal pulak. dah la banyak, xsedap plak tu. bersilat aku nak habiskan ubat tu. doc kata leh taruk dlm susu. ada yg aku suap, ada yg aku taruk dlm susu. nmpk je aku pegang syringe nak kasik ubat, dan2 tu tgn dia menangkis serangan aku.. bijak ko ek..
now, dah seminggu. nampak ada perubahan. hidung dah xbunyi2 dah. ubat pun dah habis. alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...