Thursday, May 17, 2012

tidakla bercuti sangat walaupun cuti

hari ni negeri perlis PUBLIC HOLIDAY uollss.. hari keputeraan raja perlis. jgn jelesssss.. miahaha.. letak capslock kat public holiday nak menunjukkan ke'ciwi'an seorang pemalas lipas sperti haku..

Duli Yang Maha Mulia Tuanku Syed Sirajuddin Ibni Al-marhum Tuanku Syed Putra Jamalullail  dan Duli Yang Maha Mulia Raja Perempuan Perlis, Tengku Fauziah binti Tengku Abdul Rashid

ampun tuanku.. patik hamba yg hina mengucapkan selamat hari keputeraan yg ke 69. patik rakyat yg setia, maka anugerahkanlah patik pangkat puan sri ye.. matikla! kena daulat kang baru tau.



bajet, somi terchenta cuti sama, tapi jangan harap! laki aku tu kan duta pekerja cemerlang gemilang terbilang. public holiday pun kena keja. aku xleh klau cakap pasal keja laki aku. stress nak mati. dia punya haibat keja tu, abang polis, tentera, bomba, rela, pertahanan awam, doctor, pendek kata yg beruniform, smua kalah! ko bayangkan, smua public holiday dia kena keja! what the pek sungguh! dah la skang ni off day hari khamis jumaat. aku lak standard gomen, sabtu ahad. dia keja aku cuti, aku cuti dia keja. celah mana nak romen. eh?
alasan, sebab diorg tinggal berdua. opismate dia tu katanya gaji dah lebih sket dari dia, dah senior. so, klau dia keja public holiday, dia xleh claim ot, leh claim cuti saja. sooooooooooooo? claim cuti la bai. laki aku smua public kena keja. mmg la claim masyuk, tapi, laki aku ni pun ada rumahtangga, ada anak bini, ada mak pak mentua. bukan ko sorang je yek.. tensi tensi.. - tarik rambut -.
laki pulak bangsa xreti utk say NO. ko suruh la apa pun, smua buat. baik tahap dewa sampai org pijak kepala. ngan bini, bnyk plak no dari yes yek? dia sgt mudah klau org minta tlg apa2. APA2 SAJA okeh! aku plak yg tlg bengang sebab baik sgt. bl dia plak nak mintak tlg org, oh, xsampai hati nak kacau org. kang org ada hal lain la, kesian la... habis masa ko tolong org tu smua, ko xpikir tu smua ek? bini jugak la yg kena.. fuhhh.. baik sgt pun pyh ye dok?

makanya, sempena hari cuti yg indah ni, dengan angan2 mulanya nak ajak laki g jln2. tapi hanya angan2 laaaaa. mula2 nak ambik cuti besok (jumaat). tapi mcm, nak sep cuti sket sebab bajet nak cuti panjang next month....ngehngehngeh..

so, oleh kerana angan2 menjadi angan2 saja, maka, berbalik kepada rutin dan tugas asasi seorang surirumahtangga yg vouge..

apakah?












pic from Google



as usual.. pencacai di rumah sendri.. bule gitu?
skang ni anakanda semakin aktif, maka bondanya kena sentiasa memastikan rumah and lantai rumah berada di tahap yg super bersih. mek tembam tu, diam2, dijilatnya lantai. menjerit2 la aku. klau ada debu2, nasib la nak oiii.. tiap2 minggu kena mop lantai. lenguh pinggang aku sapu sampah n mop lantai. berjurai2 peluh.. hehe..

basuh kain baju, sidai kain baju, sapu sampah, mop lantai 2 kali, masak, kemas dapur, makan, angkat kain baju, lipat, simpan dlm almari, iron baju keja besok, kemas mainan anak, kasik anak makan, layan anak main... klau hari cuti, itulah rutinnya.. never ending work!  -- eh, sempat plak hupdate blog yee k.yah, celah mana?--
skang ni amni tgh melasak, nak masak pun xsempat. masak yg paling mudah jek. klau masak dinner bleh la haibat sket sbb apaknya ada nak tgk anak dia. lunch pun kdg2 pkul 4..

gitulah kisahnya... cuti pun xda la cuti sangat..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...