Search This Blog

Monday, July 30, 2012

10 hari dah..


masuk 10 hari dah puasa k.. kejap je kan.. lg 20 hari, rayaaaaa..

tapi aku dah raya dah. hari jumaat lepas. lagi sejam nak berbuka, bule period pulakkkkkkk.. cinabeng btoi.. -- nnt ganti puasa sejam je bulee?? dlu2 aku slalu dtg period pagi2. pas beranak kali ni, sesuka hati bl nak datang. ptg la, mlm la.. ni kali ke 4 aku period pas lahirkan amni. xberapa nak stabil lg kut..

tgk kat blog org, smua letak menu berbuka la, sahur la. aku pemalas lipas kali nih. kelam kelibut kut. mana nak masak, nak hidang, nak kepung budak pp kembong tu lagi. mmg bersilat la aku hari2 kat dapur.

1st day puasa, berbuka umah mak aku. 2nd day, umah pak mentua plak. pastu baru umah kami dan hari2 berikutnya. susun rumah ye. hari jumaat lepas, berbuka umah mak aku sbb hantar amni g sana. saja adik aku nak jaga. berbuka umah mak adalah heaven! mak masak sodapppp dap dap.. mlm tdor sana, sabtu br balik. blk siap dgn pakej. bungkus lauk xhabis ms berbuka.. muahahhah.. leh aku mkn tghr..


menu sabtu lepas.. pulut sekaya yg gojes n ayam masak lemak adalah dr umah mak. oleh  kerana xkerja, rajin la sket nak masak memasak utk berbuka. duk berperang dgn amni pun sokay sbb mak xpuasa n bule masuk dapur awal sket. ala  kadar jek sbb malas mengatasi segalanya.. hahahha.. rebus kerang, buat sayur fucuk dgn suhun. pastu sambal ikan bilis+petai. sahur pun sama. laki aku sorang jek bgn. bini tdor kroh kroh.



menu hari ahad. berkobar2 nak masak. terbayang2 ikan bakar percik. hr sabtu abah beli ikan kembong bnyk. aku cilok bwk balik umah. yg best, mak siap siang. lap u lah umi! heheh
bersungguh tumis sambal percik. tapi bl bakar dlm oven, keras kejung ikan tu. xbeshhh..walaupun oven baru, tetap xbest... heheh... kena bakar bara gak yg best. baru ada aroma. ada crita best. dah setel buat kuah percik, nak masak sayur. skali gas habis! damn! dah pukul 6.15 ptg dah. roger laki suh blk cepat. laki blk, g tukar gas, pkul 7 br leh start masak. tumis bodo jek sayur taugeh tu. time tu aku tgh masak agar2. dek kerana xdak gas, pkul 9 br leh mkn agar2 tu.. hahhaha.. seb baik yg puasa laki aku sorang, dia minum je masa berbuka, pastu g berasap dlu. pastu br masuk mkn. sempat la aku buat apa yg patut. dah la hari tu apa pun dia xbeli sbb aku suh blk trus g tukar gas.
masak itu jek. potong tembikai manissss dgn sambal ikan bilis semlm yg xhabis. less is more kan?
biar je sket dr membazir. bulan puasa jek, bnyk buang dr mkn. ikut hati, smua kat param tu nak beli.. masak jelah bodoh2..


lemonade asam boi.. syedapppppppppppppppppppppppppppp... sambil masak, sambil minum.. hahahha.. hr ni ehek2 sket tekak aku.. minus ais lg.. fadan muke

time nak berbuka, bl dah ada anak kecik ni, mak kena mengalah.. 7.30 adalah time dinner amni. so, bg laluan ke dia dlu la. berbuka, minum air jek. pastu suap nasi dia. selang seli dgn aku mkn nasi or apa2. klau mkn nasi, pakai sudu la. xpuasssss. tp apa nak buat, nak suap amni lg. nak mkn pas smayang maghrib, aku xbiasa. aku jenis mkn time berbuka je. nak ulang blk pastu mmg tak la.. dr dlu2 lagi camtu..
tp ada bagusnya mkn berebut2 dgn amni time berbuka. suap dia, suap aku.. nak tgk dia lagi.. so, xdak la aku mkn bnyk sgt.. hihihi.. bagus kannnnn..


 akak ipar aku kasik high chair hana dlu. pinjam. klau dia peknen pulak, pasni bg balik. heheh.. syiok duk dlm tu. memula jelah. dah lepas 10minit, mula nak bgn. bg jelah apa2 yg bule buat dia diam sampai aku sudah mkn..


budak sebok nak buka posa.. duk usha jek apa yg bule capai. tgn tu bkn bule biar, laju jek.. hr tu semangkuk tembikai jatuh ke lantai. aku nak suap dia. br jek letak mangkuk, trus ditariknya. haishhhh..


itu jelah crita 10 hr puasa kami anak beranak. sahur... biasa jek. mudah plak laki aku jaga kali ni. maybe sbb tetiap mlm jaga sejak ada amni. sejak amni putus susu bdn, dia yg duk bgn bancuh susu amni tgh2 mlm.. take over plak la ye. xkan smua mak nak buat ye dok?

mlm ni nak masak apa pulak.. bl xleh puasa ni, semangat nak masak tu kureng sket.. hehehehe..
beli? erm... sket bule la.. nampak jek sedap, tapi rasa xdak pung.. rugi duit..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...