Monday, November 26, 2012

Petua orang lama

anak dara nan seorang tu suka benarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr mengutip segala benda yg dia jumpa. semenjak dia bule menyulur and makin panjang langkah bila dah bule merangkak. even sekecik2 benda. yg besar xheran sgt, yg kecik tu yg kena perhatian lebih. klau takat kutip saja xpe, ni smua nak masuk mulut. --sigh-- risau la jugak kan kut benda2 yg bahaya like batu ke, keronsang ke, kaca ke.. paling xtahan, hari tu, dia pegang taik cicak!! ohemgeee.. seb baik xsempat masuk mulut sebab dia penyet and hancur habis. sakit dada aku hr  tu!!

abah aku dah bg 1 petua dah utk stopkan budak 2 kecik mcm amni ni dr duk kutip segala benda yg dia jumpa. dlu nak buat dia kecik lagi. now dah besar, haaaaa. aku jalankan misi aku. xlarat kut nak tengok dia setiap masa. mmg aku akan sentiasa pastikan lantai rumah aku bersih setiap hari. selang sehari kena sapu, mop tu seminggu sekali ja. tapi kadang2 terlepas pandang jugak. letak kejap jek depan tv, baru ko pusing, tgk2 dah masuk bwh meja. jumpa cebisan kertas besar taik idung jek, trus ngap masuk mulut. histeria aku kadang2..

nak tau apa petua yg abah aku kasik.. hehe.. meh sini aku crita. rasanya mak2 kat luar sana pun face the same problem with me rite?
xsusah pun, cuma kena kental hati sket.. hahahah..
bahan2 yg diperlukan cuma lengkuas and halia. tu y g aku guna la.. potong kecik2. jgn kecik sgt, kang tertelan pulak.. agak2 la. then tabur je kat lantai rumah. penuh 1 rumah aku tabur. laki aku balik keja, hairan kejap. masak apa ntah bini yg sorang ni sampai ke depan tv ada halia.. hahahhha..
apa kaitan smua ni? abah aku kata, dah amni suka kutip benda2 atas lantai, so kita tabur je halia n lengkuas tu kat lantai. bila dia ambik and makan, rasa payau, kelat smua, pasni dia jumpa benda, dia dah xmasukkan dlm mulut dah. ooo.. gituuuu.. nak letak bawang putih ke, serai ke, buh je.. tapi jgn dihulur pulak kat anak tu. kang pasni makanan yg kita bagi pun disangkanya halia pulak. tabur ye tabur. tabur kat lantai, biar dia kutip sendri. then buat xtau jek, biar jek dia ambik and makannnn..

jom tgk gelagat amni 1st time aku buat tu..


kutip la nak kutip... ni mama saja letak and biar awak ambik. 
ni masa aku nak masak kat dapur. budak tu pantang klau aku kat dapur. sebokkkk nak memasak sama..

yelah2.. mama dah mcm tarzan dah kat umah ni. menjerit sana menjerit sini. anak baru sorang, dah mcm ni.. klau ramai cemana la gamaknya

 bule sayang.. makanlah makan.. mama xmarah pun kali ni... silakan lah

 tak sakit eh... ada banyak lagi nu kat depan tv.. lain2 perisa.. bule cuba, bule rasa.. mama xmarahhhhh

 alahhhhhhhhhhhhhh.. tu smua herba. untuk awet muda tauu.. mama pun makan. ok je.. amni xmo awet muda mcm mama? ehh

 bagusssssssssssssssssss



yaaa.. berkesan jugak petua abah aku nih. pastu bila dia merangkak, jumpa apa2, dia belek2 dlu. klau aku ada dekat dgn dia, dia kasik aku. wahhhh. suka mak. lega rasa..
tapiiiiiiiiiiiiiiiiii...
xlama..
pas 2 minggu camtu, dia jadi balik... hadoihhhh la..
nampak gaya kena beli lengkuas pulak pasni.. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...