Search This Blog

Thursday, July 04, 2013

Makanan sihat bagi mereka yang selsema

Makanan sihat bagi mereka yang selsema

 
Gejala selsema sudah pasti membuatkan anda berasa tidak selesa dan tidak senang duduk. Sama ada disebabkan cuaca yang tidak menentu ataupun virus yang menjangkit, gejala selsema sudah tentu akan mengganggu aktiviti harian anda.

Selain mengamalkan kesemua petua ini, jenis pemakanan yang anda ambil juga perlu dititikberatkan. Berikut antara 10 jenis makanan yang boleh anda ambil ketika gejala selsema menyerang anda:

1. Ais krim batang
Aiskrim boleh melegakan sakit, rasa gatal, bengkak, atau kering pada tekak. Ia juga membantu mengekalkan anda terhidrat, yang menganggu anda apabila berhadapan gejala selsema. Mendapatkan air yang secukupnya dapat membantu mengurangkan masalah hidung tersumbat. Cari aiskrim batang yang diperbuat daripada 100% jus buah-buahan untuk memastikan anda mendapat nutrien yang penting dan bukannya air gula. Beberapa perisa seperti epal, anggur, atau strawberi boleh dicuba.

2. Sandwich Turki
Ayam belanda adalah pilihan terbaik, ia merupakan makanan yang mengandungi protein tanpa lemak. Sekalipun anda tidak menyukai rasanya, namun makanan ini membantu membekalkan tenaga dalam badan untuk melawan penyakit.

3. Jus Sayur-sayuran
Selain salad, segelas jus sayur-sayuran yang rendah natrium rendah akan membekalkan anda dengan imun-merangsang antioksida dan mengekalkan diri anda dari terus terhidrat.

4. Sup Ayam
Berkhasiat dan menghidratkan, terdapat juga beberapa bukti saintifik bahawa sup ayam boleh membantu untuk menyembuhkan dan mempunyai kesan anti-radang yang sederhana. Kajian telah mendapati bahawa sup ayam panas dapat meningkatkan keupayaan silium, rerambut kecil pada bahagian rongga hidung, untuk melindungi badan daripada bakteria dan virus.

5. Bawang putih
Untuk itu, bawang putih merupakan pilihan yang baik bagi menyediakan hidangan seperti sup. Ia mempunyai ciri-ciri antimikrob dan imun-merangsang serta boleh memberi kelegaan bagi masalah hidung tersumbat.

6. Halia
Sakit perut? Loya? Halia adalah yang sering digunakan untuk melegakan gejala-gejala ini. Beberapa kajian menunjukkan ia boleh membantu melawan keradangan.

7. Roti Bakar
Roti bakar antara makanan yang mudah apabila melawan penyakit. Tambahan pula roti bakar bersama dengan mi sup ayam boleh mengembalikan selera makan anda.

8. Pisang
Pisang merupakan makanan yang berkesan terhadap gejala selsema, loya, muntah dan cirit-birit. Pelbagaikan hidangan anda berserta dengan beras, sos epal dan roti bakar.

9. Teh Panas
Teh hijau membantu melawan penyakit antioksida. Bernafas dalam wap terutamanya berasaskan teh boleh membantu melegakan hidung tersumbat. Campurkan sesudu madu dan perahan limau untuk membantu melegakan sakit tekak. Jika kafein mengganggu anda, pilihlah bebas kafein atau versi herba.

10. Minuman Gantian Hidangan
Jika selera makan anda telah kembali, cuba minuman gantian untuk mendapatkan nutrien dan kalori yang betul. Cari minuman bebas laktosa dengan sekurang-kurangnya 6 gram protein dan rendah gula. Perisa seperti strawberi dan coklat memiliki vitamin, nutrien dan kalori yang lebih banyak.


haku selsema pulak ni. baru sembuh yg lepas, xsampai sebulan kena lagi. bernapas ikut mulut dah ni. hidung tersumbat bukan sesuatu yg best yeh! dengan suara sengau itik serati.. phewwwwwwwwww.. dah la opis sejuk gedi. memang terbaek la.. pagi2 lagi haru. bersin bersin bersinnnnnnnnnnnnn.. part nak bersin tapi xjadi tu mmg stress. dah terkejip2 mata, skali xjadi bersin. meleleh2 ayaq mata. potong stim btoi..
sehari 2 ni, aku dan tisu tak dapat dipisahkan. merah dah hidung.. gatai pun ye jugak. risau kut  berjangkit ke amni.. haru woh klau budak kecik selsema. rimas tgk hingus ok!
blk bandung hr tu pun dah kena. pakej siap. selsema, batuk, demam, hingus, sakit kepala.. nak g kursus kat intan tu pun tak lega. sepanjang kursus tu aku duk batuk kohong ja. sian rakan sekelas duk dengar aku batuk ja. sampai aku benti mkn ubat sebab mcm xdak efek. + risau kut peknen.. hahahah.. blk kursus, period dtg.. selamattt... lap peluh
 
napa ntah, kerap sgt selsema.. kurang vitamin c barangkali... 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...