Thursday, August 01, 2013

Puding roti sedap

Hari tu ada tayang puding roti kan dlm entry ni.. tapi tayang gambar je, xdak resipi pung..

nin dia... ni kali ke 2 aku buat. serius cakap, sedap wohhhh.. 1st time buat, xsedap sangat. tu pasal tak up dlm blog pun. hihi..
2nd time buat, sedap dap dap dappppppppp.. laki aku pun kata sedap. dia tu susah nak suka makanan cenggini. puding ke, kek ke, thats y aku jarang buat. klau buat, dia rasa la secubit, balancenya aku yg telan. tak larat nak telan, sudahnya ke tong sampah. heii, kos nak buat kek mahal okes.. tapi yg ni dia kata sedap and mkn banyak cubit jugak lah.. hehe. i also send to mak mentua and tok mentua okes.. kikiki...

jom chekidout cara nak buat. takda la susah mana pun.

bahan2 :
roti putih. aku guna gardenia
fresh milk
gula
telur
butter
tepung jagung
serbuk koko

cara2:
memula susun roti dlm loyang. brapa keping roti bergantung kepada saiz loyang atau kehendak diri sendiri. nak besar, nak tebal, pakai banyak keping rotilah. aku pun tak ingat saiz loyang aku tu. tapi saiz standard lah. aku guna dlm 9 keping roti. susun2 dlm loyang, ikutlah kreativiti masing2. aku susun padat2. potong2, sumbat2. bg takda ruang kosong sgt. pastu tuang fresh milk. tekan2 sket bg susu meresap masuk dlm roti. jgn sampai tenggelam yeh roti tu. sekotak fresh milk ducth lady tu tak habis pun aku guna. dah siap, letak beliau duk tepi diam2.
next, cairkan butter dlm 3 sudu. camna korang nak cairkan, pepandailah. aku buh dlm oven je. 10 saat cukup. bekas lain, pukul telur dlm 3 bijik. pastu masukkan gula. better guna gula kastor yeh. banyak mana tu, agak2 lah. jgn bnyk sgt, kang manisssss. pastu masuk pes coklat. serbuk koko dlm 3 sudu, bancuh dlu buat pes, jgn bg ketul2 yeh. pukul2 lagi, pastu masuk tepung jagung 1 sudu. last masuk butter yg dah cair tadi. godak2, pastu tuang masuk dlm loyang roti tadi.
tekan2 sket bg meresap ke roti. klau tgk mcm xbnyk air, bule tambah susu. ikut sukalah yg tu. pastu  taburlah choc chip ngan kismis ke kat atas tu.
next, bakorrrr yeh dlm 40mnt camtu.
tu nampak ada layer2 putih ngan coklat kan? dlu 1st time buat kering sket sebab kurang susu. kali ni buat, basah2, lembut je. sedapppp.. trylah. senang jee


aku refer sini. sebijik sejibon, cuma sukatan je aku ikut suka..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...