Monday, August 26, 2013

Raya ke 3

entry raya lagi.. day 3 punya cerita.

hari ni abang aku sefamily nak g danok. deq wan aku ikut skali. diorg ajak join, mak tak koser laaaaa. korang pegi la ngabihkan duit. aku nak g carik duit. hahaha..

dah plan nak g beraya umah sedara belah mertua. i menantu mithali, so kena ikut. hihihi..

pakai baju raya kaler kelabu. kain ni beli kat vietnam. sejukkkk je kain ni. kain plain, pastu ada manik2 lip lap lip lap anak mami kat depan kaler terkois. ada manik kat dada and kat bawah (buat baju kurung). cari tudung kaler terkois tak jumpa, bantai ja tudung yg ni. 3 layer, cemuih aku pakai sebab asyik nak ke depan.
pose dgn kak long sementara tgg smua siap. kluar sekali dgn abg aku. diorg ke bukit kaju hitam, kami ke jitra. aku dr umah mak aku, family in law dari kgr, janji jumpa tepi jln je. br nak kluar hujan pulak, so lepak kejap.

mak aku, adik2 yg lain lepak rumah je. nak pegi raya umah jiran2 sebelah. letih memasing. baru lepas open house kannn..


amni pakai baju kurung. homey hangattttttttt.. duk bgtau dia pakai baju ghaya. ok, dah suka pakai la tuuu.. while waiting, tu duk tdorkan doll dia dlm buai. siap nyanyi ok.. haha.. klakar budak nih.

gambar raya takde. dengar citer jelah

1st g umah sedara dekat dgn jitra. lama gak kat situ, sejam jugak la. bukan takat kuih raya je mkn, tuan umah siap hidang cucur cempedak. sinsing lengan baju aku mkn. hahaha.. hujan2 tu, mkn cucur cempedak panas2, sedap weiii. amni tak duk diam, buat mcm umah sendri, tapi tak mau kat sapa. jgn sapa nak ambik la. lgpun tak kenai, so dia buat hal sendri. panjat kerusi, jelajah umah org. sukahati la, mama nak mkn.
next nak g umah sedara kat alor star. aku singgah jitra, g umah kawan lama. my bff, kinah. dia blk raya sini thn ni. ajak laki singgah kejap, seb baik dia mau. tuan rumah jamu bihun goreng. setel menu lunch hr tu. alhamdulillah..
amni pun mkn jugak. siap mandi, tukar baju, tukar diapers bagai. dah belengas dah aku tgk. tak lama kat umah kinah sbb takut pak mentua aku tgg lama plak nnt, so gegas g alor star sana. singgah kejap umah along, bff jugak tapi dia takde kat umah.

dr jitra ke alor star, kami naik highway trus. hasilnya...

walau nama lebuh raya, tapi dia tak raya. eh, sebab nama lebuhraya, so dia raya jugak dan ramai kereta dimana2 lebuh raya.. hahahahha..
berderet2 kereta sabar jelahhhhhhhhhh..

bajet pak mentua aku dah sampai umah sedara tu dah lama and nak blk dah, skali diorg sesat and stuck dlm jem jugak. kami dah kenyang mkn bihun, diorg stuck dlm kreta. hehe. diorg sampai dlm 15mnt kat umah yg nak dituju, kami pun sampai. sabar jelahhh..
oh, elok naik highway, bg amni susu, tau2 dah hanyut dah mek tu. sampai umah sedara, angkat masuk umah pun tak sedar. bagus. bule mak kau mkn dgn aman. tuan umah hidang spageti ngan karipap sedap. tadi mkn bihun, skang kita mkn lg.. takdak hal. perut bnyk lapis ginilah. pas tu buat mcm umah sendri. duk dpn tv, mkn kuih raya. layan hbo umah org. anak tdor kan, so mak pak over kejap. hahaha.. dah setel, jom kita blk. lgpun dah petang. zass balik terus. nak singgah mana2 pun malas sbb amni tdo. malas nak gerak dia kang mengamuk 1 hal pulak. otw blk, mak pun tdor sama. tau2 dah sampai umah. heaven oiii..


sampai umah, amni dah segar bugar. pastu kat umah takda sapa. pakat kluar beraya. so, jom kita g beraya jugak hai anak. g umah jiran sebelah umah mak je pun. cuaca pun sedang elok. kan pg hujan, so petang tu redup je.



sambil2 tu kita shoot sket. amni duk menggedik kat depan tu. sronok duk berlari sebab takda motor.. layan jelah..

nampak bulatan merah tu? tau apa?
tong mercun yeh.. hahahah
keja sapa?
bapak aku okehhhhh!!
dia pulak jadi mastermind mlm tu. kalah anak menantu smua. baling mercun bola. kuat sket bunyi. hahaha..
actually, utk keselamatan katanya. dia tak bg kami pegang. nak main, cucuh dan baling dlm tu. bunyi kuat tapi tak bahaya. takut meletop kat luar kang bersepai tgn. mercun  bola bahaya okey, sekali meletop, perut pun bule barai.


terkedang selepas seharian beraya. mlm tu meragam sket. tapi masih terkawal. dah pelok2, ok sambung tdor.

abg aku mlm tu dekat pkul 2 pagi br sampai umah. jem kat border 2 jam. dr danok ke bukit kayu hitam tak jauh pun, 15mnt camtu. tapi kreta bnyk. ramai org malaysia jelah pun. seb baik sempat lepas border. klau tak, tdor siam la jawabnya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...