Search This Blog

Loading...

Friday, February 21, 2014

Beli barang basah..

beli barang basah@ barang dapur ni , haruslah kerja isteri kan?
tapi ada je suami2 yg belikan. tak kisah, mana2 pun boleh.
aku pun kadang2 tak sempat pegi, laki aku yg belikan.
tapi ko kena pesan apa yg nak beli tu betul2.
nak ikan, kena bgtau ikan apa. nak ayam, kena bgtau nak bnyk mana.
udang, sotong lain2 pun sama. kena detail.
sama mcm sayur. klau cakap beli sayur apa2, silap2 dia langsung tak beli.
org tak biasa g pasar, kena g pasar mmg masak la..
klau bgtau detail, insyallah dapat la apa yg ko pesan.
klau tak, sila lah sabar.. hahahahah..

pernah aku suh beli udang. pesan kat dia, udang yg besar. tapi jgn la beli udang yg besar2 gabak tu.
yg spesis udang galah tu. mahal oi.
skali dia beli udang kecik2 tu.
kadang2 org letak dlm bihun tu. udang tu tak salah, tapi aku xlalu udang tu.
takkan nak buat udang masak lemak guna udang kecik2 tu kan?
bila tanya, dia cakap dah kata jgn beli udang besar.
padahal, dia pernah kut tgk aku beli udang tu.
kena bgtau udang saiz sederhana. haishhhhhhhh..

tapi tu dulu. now dah terrer sket. klau aku malas, tak sempat, dia yg tolong belikan.
cuma part sayur, ada lagi yg dia tak kenal.
takat carrot, kubis, tauge, ok je..

ok, nak cita pasal barang2 basah ni..
skang ni kemain mahal kan?
sejak minyak naik harga, paling terasa kenaikkan harga ialah barang basah.
klau bawak 50 hengget g pasar, mcm sekelip mata, eh dah habis.
baru beli ikan, ayam, udang, daging je pun.
tak masuk sayur, bawang, serai lengkuas lagi.
stok seminggu, mau dekat 100 hengget kut skang ni.
pitam oi pitammmm..
ni aku kat perlis ni, negeri paling utara.
dulu, rasanya murahhhhhhhhhhhhhh je.
klau kat bandar2 besar sana, tak tau lah. lagi mahal kut.
ada tempat yg murah, tapi ikan pun dah lembik2. sayur pun dah kecut stok nak menopos.
nak makan pun tak lalu. sedih je tengok.


aku beli ni hari apa ntah. kat pasar mlm.
bawang tu 8 ketol. carrot pendek2 3 ketol. kubis cina sebelah.
bunga kubis suku je.
tau berapa?
rm10 ok!!!
terkejut kak yah!! nak bayar ngan tak. nak je tanya, kenapa mahal sgt?
kawan aku kata maybe sebab sayur2 aku tu imported. ye ke?
rasanya dlu takda la mahal gini. benda ni je, sampai 10 hengget..
adoilaaaaaaaaaaaaaaaa..

terasa sangat kut mahal skang ni. paling terasa, barang basah.
klau shopping kain baju, tak rasa sangat sebab sale semedang.
harga pun tak da naik mencanak sgt.
klau makanan, haaaaaaaaaaaaaa, menjawab.
kadang2 rasa rugi beli barang basah buat stok.
baik makan kat kedai kut lagi jimat skang ni. tapiii, laki den tak suka makan kat kedai.
bini dia masak lagi sedap katernyeeeeee...
tapi ada je pun kedai yg dah naikkan harga makanan.
dlu nasi ayam, sepinggan 4 hengget. now dah rm4.50 dah..
klau harga maintain, kuantiti la kurang.
nak buat camna, klau barang basah dah mahal kan?

aku skang ni g pasar tani ke, pasar malam ke, market ke, nak beli barang basah macam takut dah.
pastu klau beli, kena ingat dah habis brapa hengget.
bawak 50-60 hengget g pasar mlm. masuk kat bahagian barang basah, dah habis duit.
balik umah, tgk dlm purse tinggal 2 hengget.
haishhhhh..
kadang tu klau beli yg mmg dah sah2 mahal like ketam ke, ikan kerapu ke apa tu, tau lah mmg dah mahal kan?
so tak la rasa ralat sgt dah nak makan.
kadang tu beli ikan kembung, ayam, sotong, gitu2 je pun, dah setel 50 hengget..
nak berkira sgt pun, nak makan.
takkan sampai tak makan..
cuma skang ni kena jimat sket la.
beli mana yg perlu je. makan pun jgn ikut napsu sangat..


abah aku hari tu, blk umah tak beli menda.
umi bising sebab dlm esbok ada ikan sket je. dia kata seram nak beli ikan.
aku tanya la, apahal seram? beli ikan jaws ke apa sampai seram2 tu..
dia kata seram, ikan kembong sekilo dah rm12. dlu rm 8 je.
baik beli ayam..
hahahahah.. sampai seram2 abah aku.

itu, org kg, duduk kg. pendapatan belom 1k sebulan. ada anak skolah lagi.
duduk kg pun terasa mahalnya barang2..
kalau org kat bandar, pendapatan lebih kurang gitu, belom 2k pun merangkak kut.
aku ni pun, tetiap bulan, dah masuk gaji, seminggu pastu dah bilang bila nak gaji pulak.
haishhhh..

2 comments:

  1. ye kak Yah, terasa sangat tu..
    tapi saya kira untung sket, sebb dok dekat kuala selangor, sebelah je dengan pasar pasir penambang yang glamor tuuu...

    nak beli sayur sama mahal dengan lauk, baik beli lauk....hehe

    ReplyDelete
  2. btul!
    nak beli makanan pun kena berkira.. huhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...