Wednesday, February 26, 2014

Mari menumis sambal..

bertabahlah nak lap dapur bila buat sambal tumis..
haishhhh...

stok sambal dah menyusut dlm esbok, marilah kita menumis.
aku suka buat stok bnyk2 siap2.
bila nak masak, cedok je.
keja pun jadi cepat.
kalau nak buat sambal apa2, time tulah nak kupas bawang, nak potong cabai kering, nak tumis lagi..
hoiiii, bercinta nak bule makan..
sambal tumis ni kena tumis lama.
untuk lebih sedap dan tahan lama.
kalau ada org yg makan sambal tumis, pastu sakit perut.. haaaaaaaaaaa..
maybe sambal tu tak dimasak dgn betul.
ecewahh..
so far, kalau aku buat sendiri ni, tak pernah lagi sakit perut.
ni petua dari mak sedara aku, sebab dia bukak kedai makan.
sambal tumis dia adalah terbaikkk..
dia jual nasik lemak. so tgh malam tu dah start menumis.
klau buat sekilo cabai kering, mau 4 jam dia tumis katanya.
hohoho.. mampu?
baru sedap dan tahan lama.
tumis, masak sampai minyak dgn cili tu terbahagi 2. gituuuuuuuuu..
tapi aku duk buat stok tu, takda la lama gitu menumis.
aku masak paling lama pun 2 jam je. kadang2 sejam setengah.
duk meletop2 dlm kuali. hahaha..

ada macam2 cara org buat sambal.
mcm mak sedara aku, cara dia, tumis cabai kering dulu.
and minyak kena banyak. kering je cabai tu, dah garing baru masuk bawang merah+bawang putih.
pastu tumis la sampai 4 jam.
kering, tambah air, kering lagi, tambah air lagi.
garam gula kena cukup.
klau cukup garam gula, insyallah takda meletop teruk sangat.
ada org, tumis bawang dlu.
ada org tumis trus dua2 skali.
sebab blender trus cabai kering and bawang.
terpulang pada cara masing2, mana yg suka, mana yg sedap..

stok sambal aku ni, slalu penuh la satu bekas tipuware aku.
boleh la buat sambal 5-6 kali.
depends bnyk mana nak buat la.
kadang2 aku buat kering, takda kuah sgt, so letak sambal sket je.
klau buat sambal nak mkn dgn nasik lemak, kena kuah bnyk sket.

klau ada stok, buat sambal pun kejap je.
sebab dah masak lama dah sambal tu.
tumis kejap je, ok dah bule tutup api.
klau yg baru, kena tumis lama eh. kang sakit peruit..


sambal kosong nak makan dgn nasik lemak.
lepas tumis, dah masak, sejukkan.
pastu cedok masuk dlm tipuware simpan dlm esbok.
yg nak makan, tambah2 apa yg patut.
dah buat sambal kosong, campak bawang besar sket dlm tu.
tambah garam gula sket.
slalu, stok sambal aku cuma letak garam. gula sket je.
bila masak, tambah gula lagi, bergantung kepada kepedasan.

tambahan utk nasi lemak, goreng ayam and rebus telur.
lawankan dgn sambal tumis kak yah, licin nasik lemak seperiuk..



ok, laparrrrrrrrrrrrrrrrr...

2 comments:

  1. Boleh tiru ni.kalau nak buat sambal..jenuhlah menunggu..lama

    ReplyDelete
  2. boleh2.. silakan tiru. biar lama sket janji sedappp and senang kerja di kemudian hari. gituuu... hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...