Wednesday, April 30, 2014

Bekas garam dan kunyit

jom share kisah susun atur pulak.
ni kisahnya di dapur.
korang semua simpan dlm bekas cemana utk garam dan kunyit?

sejak kawen, ni bekas ke 3 utk garam dan kunyit aku.
memula kawen, pakai bekas yg panjang, ada 4 petak, tapi penutupnya 1 je.
murah je, tak sampai 5 hengget pun 1.
mai beli je sebab baru pindah kan time tu?
bekas tu senang keja jugak sebab, buka 1 penutup utk 4 bekas.
tapi tak praktikal jugak, sebab sometimes tutup tak rapat terhalang dek sudu dlm bekas2 tu.
dah lama, tukar ke bekas yg single2.
1 bekas 1 penutup tuh.
beli jenis plastik.
lama jugak guna tu sebab agak puas hati.
bekas transparent, tudung kaler hijau and plastik.
so, tahan lasak.
cumanya, klau bekas plastik ni tau jelah, utk bekas kunyit, memang jadik kuning la kan?

tapi bertabah jelah time tu.
tahun2 lepas kut, masa jenjalan kat 1 supermarket, nampak 1 bekas yg aku berkenan utk letak garam kunyit.
harga, seketol dalam rm3.90 kut klau tak silap.
kali ni nak pakai bekas kaca pulak.
kita ubah sket..
kaca, transparent, tudungnya hijau.
ada je kaler lain, tapi tak cukup sebab aku nak beli 4.
so, belasah jelah hijau pun.
time tu baru pindah umah baru ni ha, dapur takda tema lagi.
later, ada duit lebih, klau rajin, nak carik yg kaler biru.
biar seragam..
baru cun.. eheh..



Nilah dia bekas garam kunyit kak yah..
carik yg bentuk 4 segi, takda pulak.
bulat pun sokay lah.
kaca and tebal.

kenapa 4?
1 garam halus.
1 garam kasar.
1 kunyit.
1 garam halus+kunyit.

i likeee..
dlm setiap bekas tu ada sudu sendri.
no share2.. kang garam jadi kuning plak klau guna sudu kunyit kan?
guna sudu plastik yg ngam2 ngan bekas tu.
mudah keja kan?

aku dari dulu lagi, siapkan 1 bekas garam halus dengan kunyit yg dah digaul siap2.
senang bila nak guna utk menggoreng ikan or ayam.
ada org, nak guna, campur je dua2 tu kat benda yg nak digoreng.
terpulang, aku selesa guna yg dah dicampur.
ada org, guna garam halus je.
tapi aku guna dua2
garam halus utk letak kat ikan or ayam yg nak goreng.
utk penambah perisa dlm masakan, aku prefer garam kasar.
kenapa tak guna garam halus?
ntah.. takda jawapan.
aku selesa mcm tu.
thats my way of cooking.
eceewah.
ayat nak masterchef saja kak yah ehh..


ni tempat depa.
kat rak ajaib aku ni ha...
susun gitu, seba tak muat nak letak sederet.
gini pun ok je kan?
duluuuuuuuuu, rak ajaib aku kaler ijo.
masa duk umah sewa, then bawak ke umah sekarang.
pastu, barang makin banyak nak park kat rak ajaib, so beli baru.
nak seragam, aku beli rak kaler biru pulak sebab ada rak2/bekas2 lain kaler biru.
4 ketol ni je weird sket kaler ijo.
takpe, soon, kita tukar klau jumpa.
rak ni ada 3 lapis, tu lain entry eh..

ada org buat labelling.
salute habis. aku tak rajin sangat.
aku sorang je yg duk guna benda ni smua, lagipun dah sah2 nampak isi dalam.
nak buat label bagai dah mcm kat opis pulak.
tengoklah, kedepan, kut ada rasa nak buat label.
tengok org buat cantik jugak, nampak seragam je..




dari beli, tak pernah basuh pun bekas2 ni.. hahahahaha
sebab, sekali beli garam kunyit, setahun tak habis guna.
tak pernahnya sempat nak basuh pun.
kira aci jelah kan? eheh...


2 comments:

  1. oo saya pakai bekas kuih raya plastik tu je...nampak dalam..takyah label2..huhu
    dah renovate dapur baru pk nak y cun2 sket

    ReplyDelete
  2. @mar mansor : klau transparent, senang kan? bekas saya ni kecik je, muat2 tangan je and tak besar sgt.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...