Search This Blog

Loading...

Thursday, June 26, 2014

Cuci sinki dapor

korang2, cemana eh korang cuci sinki kat dapor tu?
guna pencuci khas or bahan2 lain?
bila pulak korang cuci sinki?
atau tak cuci pun sinki, main jirus2 jew....
hahahaha...

kak yah ni pantang eh sinki berkerak.
aku klau masak, pastu membasuh kat sinki, harus ku sental jugak walau sikit2.
selalunya pas setel basuh, jirus2 kat sinki tu bagi air sabun semua clear.
jgn biar je air sabun kering bercapok2 tu ehhh..
lama2 sinki jadi burok.
biasanya pas basuh pinggan semua, dah habis, aku gosok2 la jugak sinki tu.
pakai berus basuh pinggan tu jugak la.
thats y aku suka berus yg jenis jala tu, bukan jenis span tu.
pas dah gosok sinki tu basuh la kan berus tu?
dlm seminggu paling kurang sekali atau 2 minggu sekali, mesti aku sental kaw2 sinki tu..
gosok guna berus kasar kat celah2 semua.
buang semua daki2 hitam serdak2 air tu.
jgn ingat jirus hari2 tu tak jadi daki ehhh..
klau takat jirus, tak pernah tonyoh, lama2 berdaki, hitam, jadi susah nak keluar.
tak lawaaaaaaaa..



dulu2 aku pernah pakai cif.
dah habis malas nak beli, sental guna sunlight tu je.
baru2 ni terajin, guna menda alah ni.
jumpa tips ni kat internet, jom kita try..
ada yg guna baking powder, ada guna cuka dgn lemon, ada guna soda bikarbonat ni..
entahhhhhhhhhhhhhhhhh.. kita cuba jelah.
mana2 pun boleh.


memula tabur je dulu kat sinki.
pastu biar kejap, baru sental.
aku guna berus klau kat dinding tu, kat dlm sink ni jgn pulak guna berus kasar yeh.
kang calar sink korang, dah tak lawa..

hasil?




lepas bilas..





berkilat2 la jugak.
sama je klau guna cif atau sunlight.
sama je klau korang mmg hari2 sental sinki ni.
jgn sebulan sekali baru nak sental sinki, jarang la nak nampak kilat2 ni.
aku takpe, tiap2 minggu sinki berkilat.
gitewwwwwww..
hahahahaha..

tapi betul, aku nyampah klau nampak sinki bercapok.
kering air sabon tu.. meluat tgk.
klau incik suami yg basuh pinggan, pastu aku kena g pantau.
dia biar je air sabon duk bercapok kat sink.
aku kena jirus2 bagi hilang buih2 tu smua.
takpe, aku tak marah dia pun sebab tinggal gitu.
sebab dia dah tolong aku basuh pinggan periuk semua kan?
aku tak marah dia pun walau basah sampai ke lantai and aku kadang2 kena mop sebab basah.
muahahahaah..
tak marah ponnnnnnnnnnnnnn..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...