Search This Blog

Loading...

Thursday, August 21, 2014

Waktu rajin vs habuk

habuk kat umah aku ni, lahaiiiiiiiiiiiiiii..
rasanya semua menghadapi masalah yg sama kan?
klau pakai syiling kapur, itulah bahananya.
cantik mmg la cantik, boleh pilih corak kerawang bunga bagai.
tapi bab habuk, memang thorbaekkkk..
nak tak nak, redho jelah.

aku skang ni taklah rajin sangat.
so, bertabahlah bila tgk habuk kemain banyak berumahtangga kat lemari ke kat kerusi ke, kat mana2 lah..
kadang2 tu sambil2 sapu tu aku kibas2 gak la.
pakai bulu ayam je.
hilang la jugak, tapi tak sepenuhnya.
dlm sebulan tu, sekali aku gagahkan diri lap guna kain basah.
baruuuuuuuuuuuuuuuuuu la nampak rupa lemari, cat kaler apa.
muahahahaha..


kat sinilah tempat paling ketara habuknya.
kaler ni pulak kan?
eh, aku teringin nak cat kaler putih.
cemana ah?
klau putih, baru in dgn cat umah aku tu.
ok, projek thn depat kut.. hahaha


ni salah 1 sudutt/ruang kegemaran aku.
tapi nilah keadaan bila tak berapa nak rajin.
tengok lah..
segala mcm benda ada atas tu.
hahahaha.
sabar jelah..
table runner tu aku beli kat vietnam.
kaler hitam, ko taulah cemana klau habuk tu meriah kemain.
tak nampak sgt kannnnn?
sebab dlm gambar.
klau real, bule tulis nama atas tu.
muahahaha...
ni mmg time malas.
ko tgklah, dalam pasu2 tu mcm2 ada.
bunga api pun laki aku campak atas tu.
urut dada kak yah.
bil letrik, riben anak, ponnnnnnnnn dlm pasu tu.
padahal memasing dah ada tempatnya.
tapi dek kerna nak cepat, lempar jelah smua sini.
keronsong pun adooo.
blk keja, buka tudung, letak situ je dlu.
besok nak pakai, senang nak capai kekdahnya.


zoom sket.
nampak habuk?
tak nampak?
bagusssssssssssssss..

bila mood rajin datang, aku ketuk2 smua habuk2 tu, lap smua frame2 gambar tu.
bule tahan berdaki gak la klau sampai sebulan tak lap kan?
nak raya hari tu, gigihla aku lap smua tu.
buang mana yg tak patut ada kat situ, like bunga api tu lah..
tu nampak, geran kreta pun ada kat situ.
padahal smua benda ada tempat dia sendri.
tapi malasssssssssssss nak letak dlu, campak smua atas ni.
kadang2 segala kunci pun kat sini.
one stop center kekdahnya..

baru2 ni aku kemas, aku beli bakul 1, letak kunci dlm tu.
kunci yg hari2 guna, kunci keta 2 set and kunci umah 2 set.
nak letak kat tempat kunci, jauh sket nak gerak, so smua lambak ke sini.
beli 1 bakul, haaaaaaaaaa, letak sini bang ehh
takda plak gambar selepas kemas.
pastu skang ni semat dlm hati, aku tak larat sgt.
soooooooo, setiap barang/benda, dah ambik, letak blk kat tempat dia lepas guna.
larat ke tak larat ke, jgn main sepah je kat mana2.
kang lagiiiiiiiiiii ko malas nak simpan ye dok?
tambah2 bila tak larat kan?
tak kemas lagi tak pa, tapi letak dlu kat tempat dia.
supaya nnt tak da la nak 2,3 kali keja nak kemas balik.
jadikan ianya amalan.
oraitt??

6 comments:

  1. umah saya teres..cepat sangat habuknya..
    penat nak kemas selalu...

    mana yang sempat lap je kami lap dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah.. lap mana yg sempat je dlu. jenuh nak pusing 1 umah..

      Delete
  2. standardlah umah berhabuk ni..smaalah mcm kat rumah sy

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah.. kena rajin mengelap. tapi tak jugak.. muahaha

      Delete
  3. Nabilah lg la xpenah rajin nk lap habuk.

    kt tingkap sliding tu, xpenah pn cuci sejak masuk umh, huhu dahsyat...
    bila ntah nk rajin...

    nak tunggu ada vakum kot, hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la jugak. nak raya baru ni suami basuh sket grill kat sliding. baru la berseri nampak cat putihnya. klau tak kelabu kottttttttttt.. hahaha

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...