Tuesday, September 02, 2014

Set berpantang pilihan

penting utk yg nak beranak.
klau 1st time susah sket la.
aku ni dah masuk 3 kali pregnant, so tak susah nak buat decision dah.
tau dah mana yg serasi dgn badan.
dari 1st, then 2nd, mmg itu jelah yg aku guna..


NR dihati.. eheh..

masa beranak 1st, tak sempat buat persiapan pun utk lepas bersalin.
dah tetiba beranak, memang kelam kabut la.
akak ipar aku uruskan smua bab ni.
dia yg tolong belikan and sponsor by apak mentua.
ngeh2...
aku pun tak tau memana, tau2 dia bawak dtg pas aku dah blk umah tu.
pastu iolls makan jelah apa yg dah org bagi.
dia pakai NR jugak and so far ok.
so aku makan, and ok jugak.
serasi sgn badan.
bule terus makan sebab berpantang sorang, takda anak.
masa beranakkan Amni, pun aku beli NR.
tapi dekat sebulan berpantang baru start makan sebab Amni kena jaundis.
dah btul2 clear, baru aku start makan ubat.
risau la jugak kut panas, kang kena ke anak kan?
tapiiiiiiiiiiiiiiii, yg aku duk dengar, mostly yg makan NR, panas tak sampai ke anak pun.
efek kat mak je.
ok la kan?
sebab ada sesetengah ubat, panas sgt, then anak pun kena sebab duk bf kan?

utk kali ni, aku beli 2 benda ni ja.
ini je pun yg nak guna, no need beli sampai 1 set.
seriusssssssssssssssssss tak guna.
unless ko mmg rajin nak berpilis bagai kan?
klau aku mmg tak laaaaaaa..

paling aku suka minyak herbanika tu.
wangi!
bau serai wangi.
kira klau datang umah, dari pintu depan dah bule bau dah.
tau dah ada org duk berpantang. gitewww..
minyak ni tak la panas sgt, suam2 je pun.

selalunya, pas mandi, laju2 sapu minyak ni.
sapu kat kaki, betis, perut, lengan.
klau bule nak sapu 1 badan.
sebotol ni pakai 2 hari sekali bule la tahan 44 hari berpantang tu. 
pastu pakai stokin.

cukup 44 hari berpantang, kaki betis ko cantik jeeeeeeeeeeeeee..
lembut, kulit pun mulus putih bersih.. hahahaha
dlu aku beli skali krim utk barut.
sapu minyak herbanika, pastu sapu krim barut then baru pakai barut.
sebulan, perut ko dah flat dah insyallah.
tapi, kena rajin tenyeh tungku la.
harap krim baru dgn barut semata tak la membantu sgt.
batu tungku tu yg bnyk  main peranan.
aku sungguh2 punya bertungku.
iolls takmau perut muncit, tak suker!
tapi klau ko beranak operate, jgn cari pasal nak bertungku plak yeh.
yg tu kena redho la perut tak berapa nak slim balik pasni.
harap2 kali ni pun aku beranak normal, Amin!

utk ubat phytonatal tu pun aku suka.
sebotol tu ada 90 bijik.
pagi2, pkul 7 tu dah makan dah.
makan before break1st.
pastu dlm pkul 10 camtu, siap la..
memulas2 perut ko nak ceri beri.
Insyallah korang takkan sembelit dgn NR ni.
aku siap ceriberi memula makan.
panasnya keluar gitu.
sebab memula aku mkn 2 bijik.
cannot tahan, kena kurangkan dos tinggal sebijik.
so, membuang mcm biasa, smooth je takda sembelit@ceri beri pun.
ada kawan aku kena mkn 2 bijik baru jln.
badan lain2, aku sebijik pun dah ok.
klau mkn pkul 7, harus pkul 10 camtu membuang.
klau nak kemana2, aku kena bajet time, kang nak membuang.
sebab dia punya sakit tu memulas2 mcm jam2 tu jugak nak membuang.
dia senak kejap, pas membuang tu ok dah.
panas ubat ni tak sampai ke anak pun.
aku siap ceri beri, Amni dlu lex je, berak keras.
sampai tak berak2 pun ada, padahal mak dah kebas bontot membuang.
so, dari situ tau, anak takda efek pun.
org lain aku tak sure tapi mostly ok je.



utk krim barut, kali ni aku beli losyen mustajab.
iolls pun nak jadi mcm nora danish.. hahaha
saja nak try yg ni, sebab katanya ok.
kita combine dgn minyak herbanika nnt.
kita tgk nnt mau kempis ke idok perut aku ni.

harga utk smua barang2 tu tak sampai 200 hengget pun..
tu untungnya beli loose dan dapat harga ahli.. ahahaha
klau beli 1set, mau rm300 gak tak silap aku.
aku tak payah beli 1 set sebab barut dah ada.
pakai yg tu cukup.
utk minyak herbanika, dapat rm58.
ubat pulak rm 100 jer. harga asal adalah rm140..
pitam tgk harga..
losyen mustajab tu rm12 kut klau tak silap. ntah, tak ingat.

utk aku, cukup dah 3 benda ni.
aku tak rajin la nak makan jamu itu ini.
lagipun badan aku susah sket nak serasi dgn jamu.
klau panas, aku sembelit.
ubat2 klau jenis akar2 kayu mmg kurang serasi dgn aku.
ubat resdung from akar kayu apa ntah aku mkn dlu, pun tak bule.
tau2 je sembelit tahap buasir dah.
aku punya sembelit mmg dari azali, telan air sejug sehari pun, gitu jugak jadinya.
kawan aku ada yg makan jamu jenis serbuk tu.
bancuh2, minum..
agagaga, memang tak laaaa.
ubat NR ni punya bau pun cukup meloyakan tekak aku dah.
telan laju2 tu pun.
nak makan jamu jenis air?
kem salam...
so, aku memang berpantang betul2.
pemakanan mmg mak aku jaga and aku pun jaga jugak.
sebab aku bergantung kat ubat ni semata.
pastu bertungku and jaga pemakanan.
oh i love confinement period.. ahahaha...
ngeri pulak tgk org yg baru beranak 2 bulan camtu belasah makan mcm2.
yg sejuk, yg berangin, hantam sajaaaa.
jgn la, badan nak pakai lama.
kang baru 40-an, dah sakit2 badan.
makan bukan2 pas beranak tu, bukan jam2 tu jugak ko nak rasa sakit ke lenguh ke apa ke.
efek dia lambat.
sayangilah badan anda and suami anda also...
eheheh..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...