Wednesday, December 03, 2014

Back to work!!

okes..
i'm back to work oredi.
start keja semlm, 2 dec.
ada yg terkujat aku dah start keja sbb mcm cepatnya cuti habis.
tak dapat cuti 3 bulan keeee?
kan keja gomen skang dpt cuti bersalin 3 bulan kee?
yeee.. betul 3 bulan kak.
tapi bukannya setiap kali bersalin ko bule ambik 3 bulan.
meh aku terangkan sket pada mana yg tak tau tu.
pasal cuti bersalin tu, diberi sedikit penambahbaikan.
daripada cuti bersalin 2 bulan, dapat ambik 3 bulan.
tapiiiiiiiiiiiiiii..
tetap tertakluk kepada peraturan lama iaitu 300 hari sepanjang perkhidmatan.
jadinya, ko nak ambik 3 bulan tu ok.
tapi tetap tak bule leih dari 300 hari.
contoh, ko beranak anak pertama ambik 3 bulan cuti bersalin iaitu 90 hari.
pastu anak kedua, pun ambik 3 bulan, 90 hari.
pastu anak ketiga, ambik 3 bulan lagi.
90 hari + 90 hari + 90 hari = 270 hari.
means, ko dah guna cuti bersalin sebanyak 270 daripada 300 hari.
baki cuti bersalin ko cuma ada lagi 30 hari.
soooooooooo, klau nak beranak lagi, cuti bersalin yg valid banya 30 hari.
pastu pandai2 la edjas ambik cuti tahunan.
dulu, cuti bersalin 2 bulan - 60 hari.
so, klau beranak 3 kali, 60 hari x 3 = 180 hari.
ada baki lagi 120 hari.
bule beranak lagi 2 kali.
bila dah dapat cuti 3 bulan ni, takat 3 kali beranak jelah untuk sepanjang perkhidmatan klau ambik 3 bulan utk setiap kali beranak.
paham?
mcm kes aku, untuk anak sulung dlu, belum keluar pekeliling ni.
aku dapat 2 bulan cuti bersalin.
pastu beranakkan Amni, dah keluar pekeliling baru.
so, harus aku cuti 90 hari.
so, aku dah guna 150 hari cuti bersalin aku.
baki yg ada lagi 150.
jadinya, untuk kali ni, aku cuma ambik 70 hari cuti bersalin.
baki, ada lagi 80 hari.
simpan kut nak beranak lagi. mihmihmih..
pahammm?
tak paham sudah.
tapi ada yg keja gomen pun taktau pasal ni.
pakkal je nak beranak kerap nak ambik cuti 3 bulan.
banyak cantik muka ko.. cuti kerap2, baik benti keja je.. hahaha..

dah start keja.
cuti 2 bulan pun ko malas la hai nak masuk opis, nikan klau cuti 3 bulan.
hoihh, lemakkk..
tapi kena keja lah kan?
dah habis dah percutian berbayar ko tu kak yah oih.
44 hari duk umah mak aku, balance tu balik duk umah sendri.
huru hara jugak hidup mula2 tu.
nak edjas keadaan dgn 2 anak.
1 baby, 1 toodler.
tapi so far anak2 bagi kerjasama.
lepas pantang tu, takda can yeh nak bersenang lenang, nak tdor siang smua.
cukuplah 44 hari tu, dah puas tdor.
balik umah sendri, mcm2 keja nak buat.
tak habis2 mengemas. aku buat spring cleaning sket kat umah.
nnt2 aku share.
kemas2 mana yg patut, mana yg tak perlu.
minimumkan barang2 dlm rumah. tapi bukanlah buang perabot ke apa.
rumah aku takda perabot bnyk pun. kemas baju2 lama camtu jelah..
bgn pagi, kemas umah like sapu sampah, mop lantai, kemas dapor.
pastu basuh baju, sidai baju.
pastu masak utk lunch merangkap mkn mlm.
dlm pada tu, nak tgk anak lagi. yg besar, yg kecik.
pastu mak nak mandi, nak solat, nak smayang.
tak sempat nak take a nap pun kadang2, tau2 dah petang.
dah pkul 4, mcm tak elok nak tdor. kang bgn pkul 6 ptg.. not gud.
aku tak biasa tdor ptg, nnt sakit kepala.
lagipun tak bagus kan?
gitulah rutin harian.
now sedikit berubah sbb dah keja.
weekend, lebih kurang mcm ni rutinnya, weekdays, g keja.
letih?
memang letih, terkejar2.
baby pulak, kita kena ikut masa dia, bukan bule paksa2 dia.
kang mengamok, 1 apa pun tak jadi.
so far, aniq ok je, takda la meragam teruk2.
nnt2 aku story pasal dia pulak.
and olso pasal kakak dia tu yg mcm2 lahaiiiiiiiiiiiiiiiiiiii..
penat mak nak layan.

ok, tu je sebagai permulaan.
nak ambik mood utk menaip. berjam baru sudah ni.
asyik typo je. hahahaha
lama nau tak pegang laptop.
bnyk nak share, harap2 ada yg sudi baca.. ehek ehek..


2 comments:

  1. saya tahu sebab jiran saya ada keje gomen, dia terangkan macam tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagusssss. sbb ada yg tak faham. almaklumlah pekeliling gomen ni madah berhelah sket ayat2 dia

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...