Tuesday, February 03, 2015

Soto ayam

aku suka soto!
suka sangat..
eh, aku bab makan smua suka.
hahahah..

tapiiiiiiiiiii..
aku memilih jugak la bab makan ni.
dlu2 masa tak reti buat soto, nak makan beli jelah kan.
ada 1 makcik ni, tua sgt dah jual soto.
sedap baq ang!
dia jual kat umah je.
kat taman kemajuan tu ha.
org perlis tau la taman ni, taman lama.
now besar dah taman tu, rumah pun memasing dah upgrade jadi besar.
makcik tu org panggil ibu.
so, soto ibu la nama dia.
dia org sabah ke indon ke jawa ke apa ntah.
lebih kurang gitu la.
so, soto dia mabeles.
kuah tu la.
kuah sedap, cili kicap sedap.
dia jual gado2 jugak.
ponnnnnnnnn sedap.
selalu la beli.
murah je dia jual, banyak plak tu.
berniaga nabi laki aku kata..
dah suka mkn, larat la nak beli ye dok?
so, marilah kita google resipi and cuba buat sendri.
tak susah mana ponnnnnn.

selalu org buat soto ayam lah kan?
so, hari ni aku share resipi soto ayam cara kak yah yee..

bahan2 utk kuah :

ayam. ikut la bnyk mana korang nak. potong besar2 ye.
bawang merah+bawang putih
halia
serai
buah keras
sup bunjut
kunyit
minyak
air
garam, gula @ bahan perasa

cara2 buat kuah :

blend bawang merah+bawang putih, halia, serai.
kuantiti tu agak2 la. ikut bnyk mana kuah.
aku tak pandai nak bagitau.
klau bnyk bahan2 tu, kuah sedap la.
slalu aku buat bawang merah dlm 7-8 biji, bawang putih 5 ketoi, halia besar ibu jari and serai dlm 3 batang.
ayam guna setengeh ekor.
dah blend smua, panaskan minyak and tumis.
dah naik bau, masukkan air.
air ikut bnyk mana kuah korang nak lah ikut kesesuaian dgn bahan2 td.
bnyk sgt kang cair.
pastu campak sup bunjut seketoi, then ayam.
pastu campak buah keras 2-3 biji.
bila mendidih, perasakan dengan garam, gula @ ajinomoto.
sejujurnya aku tak suka guna ajinomoto tu.
aku guna garam ngan gula je.
pon sedap.
hihihi..
masukkan kunyit sket, nak bagi kuah tu ada kaler2 kuning sket.
isi ayam dah empuk, bule tutup api.
dah. tu  je cara aku.
simple.
ada mcm2 cara lagi yg aku google.
ada yg letak perencah kurma sket, letak santan, mcm2.
terpulang pada tekak masing.

masa buat kuah, bule didihkan nasi impit.
mkn dgn bihun ke koteow pun boleh.

bahan2 sampingan is :

kacang tanah. goreng dgn minyak ye.
bawang goreng.
suhun goreng.
daun sup and daun bawang.
limau nipis.
kalau rajin buatlah bergedil.
pastu isi ayam yg dah dicarik halus.

then is cili kicap yg mabeles.
yg ni  kena ada, baru terangkat.
caranya mudah je.
blend cabai melaka+bawang putih+kicap+gula.
pastu masak.
siap!




nahhhhh..
tengok ni dah teringin pulak.
2 hari mkn ni pun tak pe klau aku.
Amni suka sgt.
hari ni makan dgn nasi impit.
besok mkn dgn bihun pulak.
taruk cili bnyk2..
setappppp..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...