Tuesday, February 17, 2015

Taugeh kesukaan

aku bukan penggemar sayur sgt.
certain2 sayur je yg aku mkn.
dulu2, sayur hijau langsung tak mkn kecuali salad and kangkung.
bila org tanya napa tak mkn sayur hijau, aku jawab kambing je makan sayur.
bhahaha..
dah dewasa sket, barulah belajar mkn sayur.
tu pun pilih2.
antara yg aku suka is taugeh@toge..hihi..

masak mcm mana pun aku suka.
antara cara masak yg aku suka is masak dgn sotong.
tak ingat jumpa kat blog mana masa bw.
tiru and eh, sedap gak.
selalu masak toge taruk tauhu goreng.
kali ni letak sotong.
mudah je..
moh aku share and korang blk try ehh.

bahan2 :
taugeh
sotong
bawang merah+putih
cili
kicap
sos tiram
air

cara2 :
tumbuk@kisar bawang merah+putih+cili.
nak pedas, taruk cili bnyk sket. slalu aku guna sebatang je cili.
then tumiskan bahan tadi.
dah naik bau, masukkan kicap and sos tiram sket.
pastu masukkan air sket.
godak2, masukkan sotong yg dah potong.
air td masuk sket je sebab nnt air dr sotong akan kluar.
tapi klau nak kuah bnyk, tak pelah.
tapi, tak sedap klau kuah bnyk sgt, agak2 la eh.
pastu masuk terus toge.
jgn beza masa lama sgt sbb sotong ni masak kejap je.
klau masak lama kang tak sedap.
toge pun sama, kejap je.
klau lama kang layu tak best.
optionial kut nak tambah sayur like carrot ke, kubis ke.
boleh je.
masak  kejap je, pastu tutup api.
dah secukup rasa sebab ada cili ada sos tiram ada kicap.




menu dinner kami.
toge, ikan kembung goreng, hati pedal ayam goreng kunyit and sambal belacan.
licin anak beranak kerjakan.
simple, tapi sedappppppppppppppp..



budak makan bnyk.

berhidang depan tv je sebab Aniq tak tidor.
sambil mkn sambil tgk dia.
budak tu takleh takda org, kang merajuk.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...