Wednesday, March 25, 2015

Semak expired ubat dalam simpanan

mak2 sekalian..
harus suka simpan ubat2 kat rumah kan?
ada ubat kalau tak habis makan, simpan dalam peti ais.
klau nanti demam ke batuk ke, ubat dah ada dlm peti ais.
toksah kata org lain, aku pun simpan ubat2 tu.
nak2 bila ada anak kecik ni.
stok ubat kena ada.
bukan lah nak bergantung kepada ubat sangat, tapi beringat.
opis aku ada klinik panel.
cover anak2 dan suami skali.
boleh je kalau tiap2 kali demam pegi ambik ubat free.
tapi klau ubat yg sedia ada mkn tak habis, boleh simpan, kita simpan.
tak payah membazir sgt.

simpan punya simpan, kadang2 ada yg terlepas pandang.
nak simpan, make sure tengok expired date yeh?
ada sesetengah ubat, manufactured 2010, expired nuuu tahun 2014.
lama kan?
tapi tak gamak la kut nak makan klau dah lama sgt dalam peti ais.
busuk2 pun aku ni, 2 tahun tu lalu lagi la nak makan.
kadang2 setahun simpan pun tak lalu nak makan dah walaupun expired tu lagi 2 tahun.
heheheh..



baru2 ni kemas peti ais.
kat bahagian pintu peti ais tu kita selalu letak ubat kan?
tegok dah penuh dah.
ubat apa la yg bnyk sangat entah la.
aku keluarkan semua check satu2.
nahhhh, sebekas aku buang.
walau ada yg expired tu lagi setahun 2, tapi dah lama duk dlm peti ais, keras kejung dah.
expired date tu aku tgk, manufactured date pun tengok, tarikh ambil ubat pun tengok.
klinik panel yg aku pilih tu, dia print skali slip nama kita tu siap ada tarikh bila ambil ubat tu.
so, senang keja.
mana yg baru ambik, aku simpan.
klau dah sethn, aku buang je.
sebab ubat dah keras lama sgt duk dlm peti ais.

ada ubat memang kena simpan dlm peti ais selepas buka.
tapi, bila lama dlm peti ais, keras pulak.
letak luar kang tercemar, semut la, apa la..
kalau nak simpan, make sure penutup ubat tu tutup betul2.
lagi bagus, masukkan dlm bekas lain and bertutup, pastu baru masuk peti ais.
kalau ubat jenis kapsul/tablet, aku tak masuk peti ais.
letak dlm bekas lain kat luar.
simpan suhu bilik je.
ubat jenis cecair je letak dlm peti ais.



so, make sure korang check expired date ubat2 korang eh?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...