Tuesday, May 05, 2015

Cat tembok pagar

dah laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaama plan nak cat tembok pagar rumah aku ni.
tapi tak la jadi2 pun.
aku ni, klau boleh, aku cat sendri je.
tapi tulah, ada kenit 2 org dlm rumah tu..
sapa nak nengokkan masa aku mengecat kan?
tunggu laki aku..
lepas sehari, sebulan, setahun.. gitu jugak.
haishhhhh..

bulan lepas, adik aku blk kg.
pastu, dia nak blk kl, duk ngendeng aku beli tiket bas.
haaaaaaaaaaaaa.. ko nak duit, sila buat keja.
takdanya aku nak kasik saja ehhh..
aku suh dia cat tembok pagar umah aku.
hahahahah..
alah, tak bnyk pon.
klau buat btul2, sehari boleh siap dah..

dah set smua, laju2 aku g bli cat.
klau beli awal kang dia tak dtg, buat rugi je.
plan asal, nak kaler lain.
dah tgk katalog cat, beli kaler lain pulak.
kena matchkan dengan cat umah jugak la.
kang tembok kaler lain, cat umah kaler lain..
dah rupa taska pulak umah aku.
cat umah kaler hijau.
cadangnya thn depan kalau rajin nak cat baru.
dah tak in kaler ijo ni skang..




aku ambik 2 kaler.
nak buat tone sket.
sebab tiang pagar yg 1 tu ada bunga sket.
ikut katalog jelah senang kan?
aku ambik kaler olive green and ventana.
olive green tu hijau lumut tua.
kaler gelap.
ventana tu klau tgk dlm katalog mcm cerah je.
so, sesuai la kut.

oh, korang kena mention kat kedai cat tu nak cat apa tau.
bgtau cat luar, nak cat pagar.
mahal sket compare ngan cat utk dlm rumah.
sebab cat luar kena yg lebih tahan sebab kena hujan panas.
aku tak ingat dah brand apa yg aku ambik ni.
brand biasa tapi kualiti bagus bak kata tokey kedai.
dlu, aku pakai cat brand MCI utk cat luar rumah.
brand tempatan.
tahan lama, sampai skang ni elok lagi.
ada la sket2 nmpk mcm pudar kat bahagian tepi yg kena hujan panas.
klau  kat depan pintu, elok je lagi.
utk cat tembok ni pun dia kata tahan 4 tahun.
harap2 gitulah.
idok le rajin aku nak cat tembok pagar tiap2 tahun.



tembok yg nak dicat.
sikit je pon.
dulu aku cat kaler grey muda je.
balance cat yg ada masa cat rumah.
campor2, haa ambik buat cat tembok pagar.
asal bercat sudahhh konsepnya..
hahahaha..
baru masuk rumah masa tu, duit dah kering.
cat jelah mana yg ada dlu.
tak penting sgt pun, kita dahulukan mana yg penting.
end up 4 tahun mcm tu jelah rupa tembok pagar ni.
hahahaha.
dah lama2 tgk, menyampah pulak aku.

jadi, moh le kita cat baru.



sebelah sini.
dah horror sgt rupa.
nak raya tak lama dah, kita make up sket lah sementara ada peluang.
peluang tu maksudnya org yg nak mengecat..
bhahaha..

aku bli cat tu saiz 5 liter.
banyak kan?
sebab nak cat tiang depan rumah aku ni skali.
kat porch.
yg tu takda gambar pulak.
later aku share.



buruh tengah buat keja.
mandor tengah bagi arahan.
bhahahaha.
bising la mak enon sorang ni.
duk merepek apa tak tau la.
penat paklang nak layan.
paklang hulor berus cat, mencicit lari takut.
ganggu kosentrasi paklang nak mengecat kakak oi.

hasilnya?


















eh bukan hasil ni.
hahaha..
memula aku leh tolong cat skali.
kembong dah bgn tidor, benti la.
duk melepak depan umah kaco paklang mengecat.

tembok pagar berwajah baru, later aku share ehhhh..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...