Search This Blog

Loading...

Monday, May 11, 2015

Puree utk Aniq


mari main masak2..
yay!
hahahahah..

skang ni keja buat puree jelah aku.
utk adik kembong.
umo dia skang ni, senang buat makan.
moi ngan puree je.
nak buat pun sapsapsoi je.
puree pulak bule buat stok.
busuk2, slalunya stok utk 2 minggu.
masuk peti ais atas, boleh tahan lama.
katanya 6 bulan.
tapi aku tak biar lama gitu.
stok pun paling lama 2-3 minggu je.
yg lama, puree kurma sbb buat bnyk sekali harung and guna sket2 je.
mcm tak gamak pulak nak kasik dia mkn yg lama sgt jd ais tu.
walaupun masih homemade kan?
cumanya bila lama dlm peti ais, dah keras kejung, khasiat pun dah kurang.
tak susah pun nak buat puree ni.

kukus, blend, simpan.
nak mkn, thaw dlu.
rendam dlm air panas boleh, or biar dia cair sendri.
sama mcm susu ibu jugak.


potong2, basuh2 dlu buah/sayur yg nak buat puree.
better asingkan yeh.. jgn campor2.
nnt nak blend pun sama, jgn campor.




nak kukus.
kukus is better than rebus.
kukus kejap je yeh, jgn lama sgt.
takmo khasiat tu hilang.
periuk kukus aku besar, so leh letak bnyk2.
klau buat sikit, mcm rugi space pulak. hehehe..
tp tak la bnyk sgt.
mcm aku ckp td, stok utk 2-3 minggu je.
sehari sekali mkn je pun.

skang ni aku buat puree brokoli, cauliflower, carrot and epal je utk Aniq.
tu je ulang2, gilir2 makan.
hari ni brokoli, esok cauliflower, lusa carrot.
klau brokoli or cauliflower, aku campor ngan epal.
bagi manis sket.
so far, Aniq ok je.
smua laju je dia telan..
Alhamdulillah...
sayur/buah lain tak cuba lagi sbb tak sempat nak cari.
hehehe.
baru ni kasik dia mempelam harum manis.
lajuuuuuuuuuuuu je makan.
sedap eh?

 

nak simpan dlm peti ais.
guna bekas ais kiub tu senang ok.
nak simpan senang, tak mkn space dlm esbox.
nak ambik pun senang.
tu smua aku beli masa Amni dlu.
skang ni guna balik, elok je pon sebab simpan pun elok2.
bekas tipuware kecik2 tu aku beli baru.
4 ketol rm2 je kat siam.
1 bekas tu utk skali mkn.
umo 6-7 bulan tu sekali mkn pun sokay.
aku kasik dia mkn tghr dlm pkul 1 camtu.
dah habis yg dlm bekas, ambik yg dlm ais kiub tu pulak.
i kiub sekali mkn.
kadang2 aku campor, 2 kiub sebab tak bnyk sgt 1 kiub tu.
mak rasa sket, eh sedap jugak..
hehehe..
ternganga2 nak mkn tak padan ngan kecik.






keja senang mcm ni pun ada yg malas.
kasik anak mkn yg instant je.
hmmm..
sian la kat perut baby..
tak susah pun.
nak anak sihat, nak perut dia sihat, mak kena keja lebih sket la.
takat bagi anak pakai baju comey2 je, beli itu ini, mainan mahal, tak jadi apa.
yg penting kesihatan dia kan?
sekurang2nya kita dah jaga dari awal.

mak je mkn sedap, makanan anak pun kena la sedap sama.
masak sendri, tau apa masuk dlm perut anak.
tapi terpulang pada pilihan masing2.
ni pilihan dan pendapat aku.
yg tak suka, maap ehhh?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...