Thursday, July 23, 2015

Puasa 6 vs puasa ganti di bulan syawal

Alhamdulillah...
hari ni dah masuk 3 hari aku puasa ganti.
start keja hari selasa 5 syawal.
hari isnin opismate yg dah keja duk update kat group wa opis kata kedai mkn tak buka.
jauh nau g cari mkn utk lunch tu.
kebetulan isnin mlm tu g umah mak aku nak ambik amni.
adik aku kebetulan dtg umah hari isnin tu, bwk balik amni sbb papa nak g kl, bapa saudara dia meninggal.
klau dia ada kut dia nangis tgk papa dia keluar nnt.
yg kami pergi tgk masa cuti raya cina tu.
klik sini. Alfatihah utk arwah. beliau pun dah lama koma.
tapi tak jadi pegi sebab ayah tak berapa sihat.
ptg tu g ambik amni, dinner kat sana terus.
dah lama kut tak mkn nasi bertambah2, mlm tu 2 kali tambah.
adoiyaii.
dah alang2 mkn bnyk, makanya aku niat puasa ganti teruslah.
klau tak puasa kang menggagau nak cari kedai mkn.
lagipun masih terbiasa dgn puasa sbb aku tak mkn dgn jayanya lagi..
so, puasa jelah.
sampai hari ni dah 3 hari.
ada lagi 4 hari utk ganti puasa.
kebetulan aku ada dgr pasal puasa ganti di bulan syawal dan puasa 6 kat radio kelmarin.
so, meh aku share dengan korang.

bab ni para ulama ada yg bercanggah pendapat.
khilaf katanya..

pendapat 1.
dalam Islam dianjurkan utk mendahulukan yg wajib.
antara puasa 6 dan puasa ganti, yg wajib ialah puasa ganti.
puasa ganti wajib sebab kita dah tinggal puasa masa bulan ramadhan.
puasa ramadhan hukumnya wajib, maka utk menggantikannya juga wajib.
puasa 6 cuma sunat.
tapi oleh kerna kelebihan puasa 6 di bulan syawal tu, ramai yg berlumba2 nak puasa 6.
kalau ada puasa ramadhan yg perlu diganti, perlulah diganti terlebih dahulu.
dah setel ganti puasa, barulah disusuli dengan puasa 6.

pendapat 2.
puasa 6 ni sifatnya sempit.
puasa ganti sifatnya luas.
iaitu.. puasa 6 cuma dapat dilakukan di dlm bulan syawal.
puasa ganti boleh dilakukan bila2 masa sahaja selagi tidak bertemu dengan ramadhan tahun akan datang.
jadi ada ulama yg berpendapat boleh puasa 6 dahulu.
niat puasa 6.
puasa ganti boleh dilakukan selepas tu.

pendapat 3.
puasa 6 dan puasa syawal tidak boleh digabungkan.
ada yg menggabungkan dengan niat 2 kali pada mlm hari.
mula2 niat puasa ganti lepas tu niat puasa 6.
yg ni tak boleh ye.
sebab sunat tak boleh disekalikan dengan yg wajib.
ustaz tu bagi contoh sembahyang.
niat sembahyang sunat sekalikan dengan niat sembahyang wajib seperti subuh atau asar.
tak boleh ye.
sama mcm puasa.
buat asing2..

so, korang buat mcm mana?
dulu2 aku niat posa 6 pastu niat posa ganti.
sebab pernah dengar ceramah kata dapat 2 pahala.
taktaulah mana 1 yg diterima.
hahaha..
masa tu tak berapa  nak cerdik lagi.
lepas tu niat posa 6 je.
hujung2 nak masuk ramadhan baru buat posa ganti.
now niat puasa ganti.
dah habis puasa ganti kalau rajin buat puasa 6 pulak.
kalau rajin..
hihi..
hujung2 kan bnyk gak open house, kenduri kawen bagai.
bhahahaha..

oh ye..
kalau puasa sunat, dapat jemputan walimatul urus.
macam mana?
ada ustaz kata, kena buka puasa dan pergi kenduri.
sebab hukum pergi kenduri adalah wajib ye.
puasa tu dah nama pun sunat..

dan puasa 6 tak perlu dilakukan berturut2 6 hari.
boleh dijarakkan.
tapi mak2 kita dah biasa raya ke 2 dah start puasa.
puasa terus 6 hari tak selang.
so, syawal ke 8 dah raya 6.
sesetengah org tua siap buat ketupat lagi sekali sebab nak rai raya puasa 6.
yg puasa baru 2 -3 hari pun bedal sama ketupat.
aku la tu..
hehehe..


sekian perkongsian dari ustajah pilihan.
kalau tak betul, sila betulkan.
aku bgtau apa yg aku dengar, apa yg aku tau.
berkongsi ilmu..
wallah hu taala a'lam...

2 comments:

  1. selamat hari raya kak yah n family..

    saya pun balik rumah sendri, terus ajak enSuami posa sekali..
    tp sy niat qada' dulu la..klu lepas ni rajin lg nak posa, posa sunat plak..hee

    mmg slalu klu kena qada', buat sesiap dlm bulan syawal, sbb mood posa ramadhan masih ada lg..
    klu lupa nak qada' pn satu hal jgk, takut la buat last minute, huuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la.. dah hujung2 kan mula la marathon puasa ganti. hahaha

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...