Search This Blog

Loading...

Friday, August 14, 2015

Duit hijau

bulan ogos ni waktu yg agak getir utk penjawat awam kan?
sebab gaji bulan july awal nau..
pastu nak nunggu 25 hb ogos tu, huiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii..
barulah tau penantian itu 1 penyiksaan.
bhahahaha..

kononya taknak usik duit gaji awal tu, guna je mana ada and jimat2 lah.
tapiiiiiiii... puiiii..
nak raya tu taulah duit mcm mana kan?
ada pro and kontra gaji awal nih.
kebetulan aku nya trun kutu bulan jun.
sebab nak renew roadtax keta bulan july.
so, bule la guna duit tu utk belanja raya.
konon tak payah usik duit gaji tu and tgg sampai betul2 tarikh gaji bulan july.
tapi takda maknanya..
kalau ikutkan cukup je kalau jimat2 sket.
then suami dapat gaji hujung bulan, dia bg duit belanja, ok je pun.
tapi disebabkan aku balik siam lepas raya tu, tersasar sket la.
pasal balik siam tu nnt lain entry.

makanya masa bulan puasa hr tu marilah kita menabung utk kegunaan masa hadapan.
gitew..
berazam nak simpan duit hijau.
bukan duit mak kau hijau yeh.
yakni notes rm5.
bulan puasa kan tak kluar lunch.
pastu tak membeli sgt.
then, bila jumpa duit hijau, simpan.
jgn guna.
masuk tabung smua.
simpan dulu, nnt bila sesak, bule guna yg tu utk belanja makan harian.
cukup la kut sementara nak dapat gaji nnt.




nahhhhh..
baru2 ni sesaja kira.
hasil menyimpan duit hijau lebih kurang 30 hari.
korek2, bilang2 eh ada seratus engkau.
seronottttttttttttttttt..

sekarang ni dah makin menghampiri paras bahaya.
paras leher dah, harap2 tak lemas.
hahahaha..

so, sehari aku ambik rm5 utk belanja makan.
kalau lebih, masuk tabung balik.
utk sekali makan, cukup je rm5 ni.
tak payah nak mkn bnyk sangat lah.. hehe..
sempat la sementara nak dapat gaji 25hb nnt ni.
utk belanja makan harian jelah.
nak isi minyak ke apa, tu lain crita..



tabung epal merah yg menyimpan duit hijau itu..
tabung ni dapat dr Kelab 3K opis aku.
bagus gak bagi tabung ni..
baru memasing ada kesedaran nak menabung.
hahaha..

seronok gak simpan duit camni.
skang ni tgh konsisten menabung.
kita mula dgn duit biru dulu.
nnt duit hijau, pastu duit merah.
sikit2 lama2 jadi 2.6 bilion.
katakauuuuuuuuu...

11 comments:

  1. samalah sy..skg tgh guna duit hijau..sebab duit lain2 dah habis

    ReplyDelete
  2. saya dulu pun mcm ni, pantang nampak duit hijau, mesti masuk tabung...
    kira cakap dgn diri sendiri, duit hijau ni tak laku..
    lama gak simpan, sedar x sedar..penuh dah tabung.
    tapi masa sesak, mmg saya korek tabung tu...mmg guna duit hijau tu...
    skrg ni, tabung tu dah x wujud..pasal duit hijau dah habis digunakan...
    kena mulakan dari awal semula ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus jugak pikir gitu eh... tau2 penuh je tabung kan?
      skang ni bnyk je tabung, kat opis, kat umah. menabung utk masa sesak.. heheh

      Delete
  3. Saya buat 3 tabung.. 1- tabung duit hijau(rm5) ,2- tabung duit biru (rm1), 3- tabung duit syiling.. Saya start mula belajar menabung masa sekolah rendah dulu.. Alhamdulilllah, istiqomah sampai skrang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi duit2 dalam tabung ni, bila dah penuh, saya hantar masuk bank dalam akaun anak

      Delete
    2. sy pun bnyk tabung. utk anak2, tabung lain pulak. hehe

      Delete
  4. Sy penah menabung duit rm 5 &20 dpt rm 1400..sy beli rantai emas baru anak sy..hihi...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...