Search This Blog

Loading...

Monday, August 17, 2015

Menu sihat dengan Nestle Fitnesse

aku ni rasanya susah oi nak konsisten klau buat apa2.
nak2 bab makan.
huaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..
korang pun sama kan?
ngaku cepat.

nak2 pulak aku ni jenis pemakan.
susah wooo nak kurangkan makan.
kesedaran tu ada tp hati tak cukup kental.

sebelum puasa hari tu rasa mcm kena kentalkan hati.
istilah diet takda dalam hidup aku yeh.
rugi la tak menikmati makanan sedap2 tu semua.
nikmat hidup tu oi.
tapi kita cuba kawal apa kita makan.
makan secara sederhana dan sihat.
utk badan sendri.
bila badan dah mcm peti ais, haaa, mula menggelabah.

mula2 aku cuba ber'detox secara semulajadi.
ecewah.
minum air masak yg dicampur lemon@sunkist@epal hijau.
niat aku mula tu nak melancarkan proses pembuangan aku.
sebab aku selalu lah sembelit.
so far ok, berjalan lancar.
buang air kecil kerap dan tak berapa nak sembelit sgt.
nnt klau rajin aku up entry pasal detox ni.
buat infused water.

bila bulan puasa, cuba utk kawal makan sket.
kawal napsu.
berjaya!
yay!
jgn pergi param!
berbuka sebolehnya elak nasi.
sahur je mkn nasi and jgn tidor dah.
berjaya jugak.
sebulan tak tdor balik lepas sahur except masa period.
kadang2 terbabas jugak mkn nasi.
minggu pertama puasa, sahur mkn nasi.
lepas tu tak mkn dah.
dah boleh tahan dah.
no more nasi panas and ikan bilis goreng+kicap dah pkul 5 pagi..
tu punca nak menambah 2-3 kali tau!
tapi kena ganti dgn sesuatu yg boleh menambah tenaga aku utk berpuasa esoknya.
jgn skip sahur terus ye..
pahala tu..



jumpa benda alah ni.
yay lagi!
sedap dan kenyang okeh!

memula belasah dgn susu HL kegemaran.
tp tak larat nak belilah.
lagipun snek tu keras, kena tgg lama nak bg dia lembut.
lagi sedap klau makan dgn susu panas.
aku dgn air sejuk ni tak berapa minat.
so, kita guna susu biasa minum panas2.
sedapppppppppppppppppppppppp sangat.

dah habis puasa, kita cuba teruskan mkn benda alah ni.
mkn masa break1st.
aku cuba tahan diri utk beli nasi lemak roti canai bagai tu
sekali sekala tu bule la, tapi takmo hari2.
kena belajar kira kalori apa yg kita makan skang ni.
umo makin meningkat, so sila jaga badan.



saranan yg diberikan.
suash kut nak ikut tapi kita cuba.
makan berpada2.
minum air kosong bnyk2.
tu yg penting.

now ada rasa mcm badan susut sket.
sebab ada baju yg rasa longgar.
and seluar jeans lama pun rasa longgar.
seronotttttttttttttttttttttt lah sangat.
so, berkobar2 nak mengawal mkn.
aku masih mkn nasi tapi dlm kuantiti yg kecil.
cuba tahan napsu jgn tamak sgt.
mkn lauk je bnyk2, nasi jgn tambah.
mak aku pun perasan klau aku mkn nasi bertambah.
hahaha.
kadang2 tu jadi jugak la kalau lauk sedap dan tak dapat kawal diri.

takda la target nak dapat berat ideal ke apa sebab taudah mustahil.
cuma nak kawal daripada badan terus naik.
ikut ke napsu makan, mmg semua nak makan.
pastu lantak la badan naik ke apa janji aku puas bule makan sedap.
gituu.
tapi kena pikir ke jangka panjang.
macam2, bukan setakat bab cantik tapi kesihatan jugak.
kita kawal la sket.
makan tu bule tapi biar berpada2.
kurus sgt pun tak nak, gemok sgt pun tak nak..
sedang2 aje... ecewah..


2 comments:

  1. Nampak memang sedap snack ni , tambah pulak berkhasiat.. tapi saya tak tahan la bab kene minum dengan susu tu.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikut cadangan nestle kena minum dgn susu la. klau tak minat bule tukar dgn minuman lain. saya pun kadang2 minum dgn milo

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...