Search This Blog

Loading...

Monday, September 14, 2015

Menu Aniq : masak lemak telur

nak share menu utk Aniq.
utk bawah setahun.

pening juga pikir menu utk budak kembong tu.
masak menu yg sama kang dia jemu pulak.
bawak setahun apa sangat la yg boleh dia makan.
boleh je nak bg makan apa saja, pilihan di tangan sendiri.
tapi aku beringat la bagi dia mkn.
kadang2 aku bg jugak la biskut ke apa.
takda la aku ikut sgt.
tapi yg pasti tak manis, tak masin, takda perasa tambahan tu smua.
kadang2 bg jugak ikan yg goreng dgn garam kunyit tapi ambik isi tengah je.
kadang2 bg jugak sup utk mak bapak ni tapi tak bnyk.
kalau menu utk dia, nasi lauk tu mmg takda garam gula langsung la.
yg ada pun masin ikan bilis and manis puree kurma.
air manis takda lagi setakat ni.
coklat ke apa ke pun sama.
pernah la jugak rasa hujung2 lidah.
tu je.
tapi once in a blue moon jelah.
kalau ada pun dari org lain bukan mak kau ni ha.


ni bekal utk hari apa tak ingat.
buat masak lemak telur.
Aniq dah pass makan telur, takda alergik apa.
so, mudah keja aku and dah ada variasi menu.
kalau tak asyik ikan dan ayam je.



masak lemak telur+nasi lembik.
dai dah tak makan moi dah, tapi nasi lembik.
kalau moi tu super lembik kan?
kadang2 mkn nasi biasa tapi aku lenyek2 sket.
gg dah bnyk dah budak tu.

masak lemak telur tu aku taruk santan sket je.
cair je pun.
ada la rasa santan tapi tak kuat.
blend bawang merah_bawang putih, tumis sket pastu masuk santan + air.
pastu masuk sayur, aku guna brokoli.
taruk kunyit sikit, but optional.
kacau2, pastu pecah telur dlm tu.
jgn kacau telur tu, biar sebiji camtu.
klau kacau kang habis la telur tu jadi kuah.
dah mendidih, telur dah masak, tutup api.
senang gila kan?
taknak tumis pun boleh.
masak je terus santan+air+sayur tu.
agak nak mendidih, pastu baru pecah telur.
lagi senang nak mati kan?

utk break1st hari tu, taufufa@soya.
Aniq sama mcm kakak, suka sangat lah soya mcm tu.
aku beli kat pasar malam kat tempat biasa.
Azra soya.
soya dia lembut, sedap.
bagi soya kosong pun banyak dia makan.
senang keja mak kau.
kadang2 aku bancuh puree kurma dgn air suam, pastu tuang dlm soya tu buat kuah.
pun boleh.

anak makan, mak senang hati.
mujur anak bujang ni tak picky eater.
kalau tak jenuh laaa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...