Search This Blog

Wednesday, September 30, 2009

cerita raya...(part1)

** Balik raya

raya posa thn ni balik raya kat thai...start cuti ari khamis sbb nk bertolak balik pg tu.border pass dah buat awal lagik.dek wan xblk sbb xdan nk apply cuti.lgpun dia baru keja,so..mengalah la dlu thn ni.ciklan lak thn ni giliran beraya kat sebelah sana..

nmpak mcm meriah sbb makngah pun nk balik sesama.mgkn bl dengar mek xsehat,dia berusaha utk balik gak thn ni.dah sebelas thn dia xbalik.bukan sesaja,tapi yelah..keadaan xmengizinkan.dia jauh,kat pahang sana nun.nak blk makan modal besar.

nak dijadikan cerita,punya susah dia nk buat pasport.mcm2 hal.asalnya firdaus ngan wife dia pun nak ikut skali,tapi xjadi.dah xleh wat kat sana,paknjang suh blk perlis.dia nk cuba tolong.rugi dah makngah kat ctu.klau dia pegi siam ikut kelantan,masuk ikut golok atau rantau panjang,xmkn modal besar sgt..blk perlis,makngah + anak 6 orang,tiket bas sorang RM62.kali 7 dah berapa...hmm..xpa2.sampai pg selasa,trus g imigresen perlis..tuptaptuptap,xleh jugak.mula2 nk surat nikah,p ambik..xleh jugak....sbb dia PR,kenapa malaysia nk kuarkan pasport utk dia..hmmm...klau logiknya pun,dah 20thn lebih dia duk cni.dah dah 11 thn dia xlangkah sempadan.anak2 dah sekolah,dia pun dah lama dapat PR..xkan nk ada pasport dr Thai lagik?pastu siap tanya ic Thai..xkan nk simpan?haiii...kerenah birokrasi..paknjang dah sedaya upaya guna kuasa veto dah..siap kol kawan2 menteri dia lagik (bunyik cam dasat je)..anak2 je lepas.buat pas lawatan,anas jadi lead.(seb baik dia dah umo 2o thn,klau x,xpegi la diorg).tu pun,klau ikut pas lawatan 5 hari bekerja br siap.diorg special sket,buat hari nih,sok siap!huhuhu..paknjang punya pasal..

bl tiba hari nk berangkat (kamis),paham2 jelah..xmo cita,kang kena!

nak lintas sempadan, belah siam punya la banyak kerenah kali nih.sebab kazen2 aku tu pas lawatan..kena isi borang dlu.sejam gak kat ctu..ingatkan apa la borang yg kena isi.kut tulih siam ke apa ka.1 borang singgit.diorg 6 beradik,so 6 borang la n RM6 la kena bayar.ntah apa la siam tu duk cakap,kami nih nengok je.pastu dia panggil suh sain kat borang2.skali...cit!borang dlm english!mangkuk toi.tulis nama,i/c ngan sain je...kepilkan ngan pas lawatan tu...klau aku tau,isi sendri!dah la lambat nak tulih kat borang,ingatkan susah sgt,tulih siam ke hapa ka...geram aku!dah nak cop pas lawatan tu,kena amek gambar lak.diorg nyer imigresen la,ketat gak la kawalan.yelah,negara diorg xaman,so kena da rekod kuar masuk la...bagus jugak kan?

ramai btui org kat sempadan hari tuh!jam kat roundbout pdg besar.pastu sangkut kat border siam lak...penat tui.dah lepas,setel smua,bertolak..riuh rendah la,kami je dah 6 beranak.makngah 7 beranak.duk bising ngan udin la.ank ke2 makngah...dia mmg havoc!last dia blk sana umo dia 4 thn.pastu tgk suasana kat siam,mcm2 la dia cakap.xberenti bercakap langsung.aku nk tdo pun susah.

dr pdg besar ke pattani,naik keta sewa.sampai sana,pak sedara aku dah tunggu.dia terkejut nengok kami ramai!aku mmg xbgtau kata makngah aku ikut skali.dia ingat anak2 sapa yg ramai sgt..heheh..anak buah sendri pun xkenal.

dr pattani,ikut shortcut,dlm 1jam 30 mnt je umah tok aku.xmasuk narathiwat,terus ke tanjung mas...sampai sana kul 3.30....

semua terkejut tgk makngah anak beranak..yelah dah lama xbalik.nangis tok aku..
penuh rumah...meriah!

ptg tu pakat kuar la g pasar ramadhan.aku mmg duk simpan lama dah.tergedik2 nk pegi.bl tgk makan,asa nk bli smua!huhuhu..makanan kat sana mmg buat aku gila!dan aku yakin dgn sesungguhnya badan aku akan membesar!haahahahha....org punya ramai..sronok berjalan dan membeli,xdan nk pkr nk amek gambar.lagipun henpon xdak line..huhuhu..syedih

kazen2 aku punya syok bl kata buka posa kul 6.30...diorg lupa gamaknya,sana lambat 1 jam..6.30 sana sama ngan 7.30 cni...xdak maknanya...

buka posa mlm tu,4 hidang.3 periuk nasik!smua mkn dengan jayanya sbb letih..pakat2 tdo awal..penuh atas umah.tok aku yg xberapa sehat tu pun tahan jelah diri.dia xbule sgt bising2..tapi apa nk buat,anak cucu balik...
tok aku tu xbrapa sehat.2 3 bulan duk sakit.tgk dia kurus sgt skang ni.sedih aku..tapi bln posa nih nmpk segar sket..bule bangun jln2 gak.mkn pun selera ja..mungkin sbb hikmah posa kut...
kat sana,actually..mak diorg panggil mek.mak tu panggilan utk nenek..patutnya cucu2 kena panggil dia mak la,tapi cam pelik.panggil mek la..aku nih kenkadang mak,kejap2 mek...adik aku..dibantainya panggil mak mek..ambek hang!

@ pattani with my bro n sista

otw from pdg besar to pattani..duk kat belakang...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...