Search This Blog

Loading...

Wednesday, April 06, 2011

cerita bajir kali ni...

banjir dah surut..dah sepenuhnya..alhamdulillah..kali ni xteruk mcm dulu..tapi rumah aku masuk air jugak. rumah tu ikutkan tinggi la jugak, tapi dah kawasan tu rendah..so xguna la..masuk la jugak airnya...kena lak dlm 600m camtu, ada sungai besar..sungai tu pun dah melimpah ruah dah airnya..xleh nk g mana dah air tu..

hari rabu tu air dah makin naik. selasa petang tu, umah depan tu dah sekerat betis air masuk umah dia. rumah dia rendah, so awal2 dah kena. mlm tu laki aku tidor pun xlena. kejap2 bgn tgk air. siap g jln sampai ke jln besar sana pkul 4 pagi tgk air. kat depan sana, kat kedai makan tu dah bertakung2 dah air. stesen minyak depan tu pun sama..pg rabu tu dia xg keja, standby..aku g spital. balik dr spital dah kena meredah air dah kat depan putra palace. tawakal jelah, klau x redah jugak, air akan makin naik, lagi la xleh lalu. kreta banyak yg pusing balik, tapi aku tekan jugak...hehe



ni petang selasa..umah depan umah aku..sian kat diorg, ada anak kecik, pastu anak plak ramai..rumah kayu plak..apa nak buat..diorg g duk pusat pemindahan kut.
masa ni kat laman umah aku blm ada air lagi, kat jln pun sket je..







ni smua hari rabu punya gambar. aku balik dr spital, tlg hubby kemas apa yg patut. aku part kemas baju ngan barang2 yg ringan2 jek..hehe..yg lain dia dah angkat..tapi katil, lemari baju smua, xangkat pun..nak angkat letak mana pun xtau la...biar jelah..ms aku balik dr spital, kat porch tepi dah ada air, kat porch depan xdak lagi..dlm 2 jam camtu, kami dah setel kemas, dah nak kunci pintu la, g stay umah apak mertua..tgk air lagi 3 kaki nak sampai pintu..cepat tul air naik!
kreta xbawak masuk pun. risau gak, karang xpasal2 masuk air. lagipun kat jln tu rendah sket, paras lutut gak la masa duk  meredah tu..kali ni air cam kotor sket..xbest nak main..hehe

daripada hari rabu kami stay umah apak mertua sana..kali ni umah dia xmasuk. yg dlu masuk sket kat depan ngan kat belakang..kali ni xkena..kat laman jek..seb baik la..

hubby kata, air start masuk umah hari kamis..tapi jumaat dah xda..ada sket2 je, bertakung camtu. so, pagi jumaat tu dia dah g tolak2 air tu, tonyoh2 lantai smua..sebelum air tu kering. klau kering lagi teruk nak kena sental selut2 tu smua. sian dia, kali ni smua dia buat..aku xdpt nk nolong..hari sabtu dia g opis, dah byk hari xg..aku roger adik aku la mai suh tolong aku kemas umah..

 
ni gambar pagi sabtu...dah surut bnyk dah kat depan tu..pagi sabtu tu br aku balik tgk umah..kat jln air takat betis camtu..dah surut sket la..kat porch tepi umah ada lagi. kat porch depan ada sket je, tu  pun hujung2. dlm umah je xda.






kali ni well-managed sket barang2 smua..sebab aku dah briefing kat laki mana nak angkat, nak susun, nak letak mana.. yg dlu dia suka2 hati letak je..nak carik baju pun jenuh aku pusing 1 umah..kali ni susun elok2, nnt nk kemas senang. hari sabtu tu adik2 aku tlg turunkan kabinet2 n susun2 mana yg patut..umi siap kasik nasik bekal..yelah, xkan aku nak masak ye dok..nak carik kuali pun blm tentu jumpa..hehe..nak membeli pun xtau mana kedai yg buka..air pun duk ada lagi..tghr tu laki aku p beli nasi ayam kat depan tu ha, sampai mlm cirit...huhu



ni ha...buruh import mai dari kl..hehehe...seb baik gak dia balik, ada gak yg leh mai tolong...dek wan ngan azrie..memula aku mop lantai, pastu dia xkasik...dia mop smua..heheh..bagus2....adik mithali neh...
dah habis buat keja, ptg tu smua terbongkang lena...huahuahua....
hari ahad, pagi2 kuar carik mkn..tetiba nk makan roti canai..seb baik laki menurut jek..ikutkan dia nak tdor lagi, yelah, letih ceriberi..hehe..lagipun opis kol kata puan nak datang umah..nak melawat mangsa banjir..umah xkemas btul lagi, barang2 banyak xsusun lagi..nasib la, kata mangsa banjir kan..hehe..
pkul 10 lbh camtu, diorg sampai..2 pajero..ramai gak, pegawai2 smua..trimaseh banyak2 la sebab mai tgk..xsempat jamu mkn apa pun, diorg dtg pun xlama.

dapat hamper lagik..besau nau hamper..elok je diorg balik, laki aku masuk trus suh buka hamper..dahaga sebab dok cuci lantai luar kat porch nun..seb baik ada air kat hamper tu..kat dapur dah xdak air masak dah...huhu
mlm tu dah bleh tdor umah dah..yelah, esok senin dah nak keja..
















last..moh le nengok muka mangsa banjir yg xsemenggah ni...




laki aku sengih terpaksa..suh cecepat amek gambar...yelah duk jln harung air, ada lindah n pacat..dia takut...wahahaha

walau dia takut pacat, tapi suami ku ini tatap hebat....mekacih yek, sebab kemas umah kita sampai mc, sakit2 badan..ailebiu...hehe

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...