Wednesday, May 29, 2013

From Taiping with Love

Percutian tak dirancang kak yah and family akhirnya terlaksana jugak.. hehe.. mmg unplan, sebab the days before amni tak berapa sihat. mula2 nak g pada 17hb. hari tu perlis public holiday, hari keputeraan raja perlis. tapi amni xsihat, xpayah lah kita carik pasal. dia duk batuk2 and selsema. so, hari jumaat tu kita g jln2 ke alor setar sambil ambik ubat jelah. pakat laki bini, klau amni ok, baru kita g jln2 next week.

tapi tau jelah kan. dengan public holiday, dengan cuti skolah, memang agak mencabar jiwa. aku nak book hotel mmg memanjang fully book. since monday, dah xdak hotel. dah gelabah dah sebab xdak tempat nak stay. ada tu ada, tapi semlm sampai 300, 400 hengget. soalnya mampu keee??

laki ajak gamble je pegi, pastu walk in cari hotel. mesti ada punya. idok leee.. klau setakat berdua, ok, ini dengan anak, jgn ambik risiko lah. kang dpt hotel yg ntah apa2, kesian anak. uhuhu. akhirnya pencarian membuahkan hasil. dpt gak la hotel walau xsemenggah.. nasib la kan?


muka gedik anak beranak sebab dapat jalan2. ingat senang ke laki aku nak cuti lama. walau cuma 3 hari, lamaaaaalah tuu.. so, mari kita menggedik.

pagi jemahat, mak pagi2 dah bgn walaupun mlm tu tdor lewat. semangat nak g holiday. nak2 plak g taiping, my feberet place ever.. huhu...
bawak budak kecik g jln, mcm2 nak kena bawak. 1st yg laki aku remind is ubat2 amni n coolfever. sebab asal g jln, mesti beli buat spare takut amni demam. pastu melambak dlm peti hais sampai dia ambik pakai sama. hahahah. packing baju amni pun jadi payah pada mak sebab pikir kena bawak baju bnyk sket, mana la tau kan kut2 dia muntah ke, xcukup baju ke nnt. plan nak kluar awal, nan hadooo. anak dan bapak bgn lewat dah 1 hal.amni skang klau kejut dia bgn tdor, mengamuk xtentu pasal. sakit hati aku kadang2 klau nak g mana2 awal pagi. hadap la drama air mata dia dlu. pagi2 nak hantar g umah bs pun sama. pandai2 la bapak dia handle.

budak kenit ni skang klau nak kluar, mcm2 nak bawak. segala mainan nak angkut masuk kreta.

mcm biasa, bl jln jauh, harus bawak car seat amni. xkuasa la aku nak berperang dgn dia. and kami jadik mem besar duk blakang. xjln jauh kali ni pasal aku xsanggup nak kepung amni dlm kreta. memula laki ajak g terengganu. seb baik hotel penuh belaka, so kita ke taiping sudah. tu pun masak dah aku duk dlm kreta. ntah kenapa skang ni aku cam rimas duk lama2 dlm kreta. tunggu amni besar sket ok kut..

berjejeh2 air mata. menangis pasal kena marah dgn mama. dah mengantuk, tapi xnak tdor. pastu mula la nak meragam. end up pkul 2 lebih baru tdor. dia klau mengantuk, pastu xtdor, last2 meragam. lagi susah nak tdor. sabar jelah mak ko ni nak oi. rasanya aku lagi letih dari papa dia yg drive tu.

sampai taiping pkul 4 camtu. masuk pekan dlu sebelum checkin hotel. sebab laki aku xnak stay hotel yg aku booking. yelah aku booking hotel bajet je. dah tu je yg ada. lain2 smua penuh. dia xcaya and nak walk in g tanya hotel lain. dah 3,4 kali turun taiping, kami slalu stay legend inn hotel. btul2 tgh town and dia suka duk situ. we just try our luck kut2 ada lagi bilik kosong, but not so lucky lah.. so, kita balik ke hotel bajet yg ditempah. hahah.. laki aku takut hotel tu berhantu sebab murah. cisss..


kami stay kat New Champage Hotel. ok la jugak. xdak la teruk sgt. laki aku ja buat teruk. standard room baru RM78. tu pun naik sket sebab school holiday. bilik xdak la kecik sgt, ada aircond, ada tv, bilik air ada hot shower ok lah kan? xda break1st tu bukan hal besar pada aku. leh g cari mkn sendri. amni pun syok ja leh berlari memanjat bagai, sokay la. bukan nak stay lama pun. hotel ni dekat dgn Taman Tasik and xjauh sgt dr pekan. jalan kaki je. alah, taiping besar mana sangat kan?

rehat2, mandi manda, petang kluar pulak. misi, mencari mee udang di kuala sepetang. hihi..
dlu dah pernah pegi mak teh mee udang, kali ni mau try yg lain pulok.. ingat nak ke changkat jering, tapi laki i xnak pulak. nak g kuala sepetang jugak. yelah2..


kita ke Mak Jah Mee Udang.. yeehaaaa... perut lapar krokkrek krokkrek, mcm nak order smua.. hahah.. kami laki bini ambik kuewteow goreng special and ambik mee kuah utk amni. budak tu skang suka mee,bihun, pasta camtu pulak. seb baik mee xpedas sgt and amni mkn habis 2 ekor udang. ok la tu kan?? sedap jugak la nak compare dgn mak teh mee udang. pada aku laa..



bapak budak yg happy dapat makan. gigihla kopek kulit udang dlm perahu. punya la susah, last2 mintak pinggan kosong buat kopek kulit udang2..

restoren mak jah ni time kami pegi, dah pkul 6 camtu, punya la ramai org. tapi servis tip top. xlama sgt tunggu walau ramai org. dah maju servis kena bagus la kan? restoren ni hujung2 dah. xsusah pun nak cari. dari pekan simpang tu, jln straight je, sampai lah nnt. tepi jln jek.


hasilnya... puas hati jugak sebab udang banyak and besar2.. mee kuah xhabis sebab dah kenyang mkn kuewteuw. banyak jugak koteow tu, aku mkn xhabis pun.


aku punya udang besar2, dapat 7 ekor. laki aku punya xbesar sgt, tapi dia lebih dr aku. puas la mkn. kami tak ambik side order lain pun. sebab xtau nak order apa. klau  kat mak teh mee udang tu ada stall2 lain kat situ like sate, so blh tambah2. situ, xde apa2.. restoren dia je yg ada hr tu. ada la stall kecik tepi tu, tapi xbuka..


budak behave.. duduk situ and mkn, pastu ralit perhati org. pastu mulut bising2. biasalah dia. smua org nak dipanggil walau xkenal. kena plak ramai budak2, syok la di.. lega btoi, leh mak ko mkn dgn aman. hihi.

kluar dr kuala sepetang dah mlm. org masih ramai lagi situ. kami gerak ke pekan taiping balik. kak yah nak g the store. hehehe. eh, the store sana best ok. dlu2 situlah tempat lepak kak yah and the gang. mcm main point kat pekan taiping la. sale bnyk, shopping baju bapak amni. sambar baju keja selai 2 jek. mama punya xdak pulak yg berkenan + malas nak carik.. hehe

tak lama pun kat situ, gerak ke bomba pulak.. mau mkn lagi.. hihihi...
bukan g balai bomba yek. g food court kat sebelah balai bomba. femes la situ. terpaling femes adalah yong tau fuu dan ais krem. laki aku duk nyanyi tu dah. nak mkn yong tau fuuuuuuuuuuu.. so, jom kita..


nin diaaaaaaaaaaa.. ambik sket je yong tau fuu sebab masih kenyang. kedai ais krim yg slalu pegi tu, mlm tu xbukak pulak. situ bnyk choice sket. kena plak meja semua penuh. frust dah aku. dekat 10mnt jugak la duk usha2, last2 ada la meja kat kedai hujung. situ eskrem dia xbnyk sgt pilihan. bolehla dr xada kan?

makan laju2 sebab amni mcm ada bunga2 nak mengamuk. xselesa kut sebab ramai org and panas. maybe dia pun letih kut. kena plak laki aku sakit perut, so balik hotel laju2. hajat nak pusing2 lake garden mlm2, xkesampaian. frust :-(

aku pun sakit perut jugak pas mkn kat mak jah tu, maybe sebab koteuw dia agak pedas kut..


next day, kita sambung next entry yeh...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...