Thursday, October 17, 2013

Cerita raya Korban...

raya korban@haji kali ni incik suami cuti raya pertama.. yay!
lompat bintangggg!!!

hari isnin memasing masih kerja. saja tak ambik cuti sbb tau dah mesti opis dpt halfday. seb baik dpt, klau tak kempunannnn.. blk awal pun bkn ada buat apa sgt. bknnya nak raya kat umah sendri pun ye dok? tapi weekend sebelum tu beriya dah aku kemas umah. saja ambik mood. cuti tingkap and grill pintu depan. kaw2 menyental sampai lenguh habis tgn. grill and pintu nak sangat pakai kaler putih kan? dah 2 tahun, habuk penuh sampai dah nak jadi hitam dah. so, marilah kita menyental. dah siap basuh, wahhhhhhhhhhhhhh, mcm rumah baru kekdahnya.. hihihi.

mlm raya kami blk umah abah. thn ni iolls nak sembahyang raya. raya puasa pagi2 dah lepak umah mentua, so raya haji sila balik rumah saya pulak yeh incik suami. no reason.. hehe..

raya haji slalunya takda tema. tapi sejak kawen, bl raya haji menggedik nak pakai jubah. sempatlah curik masa g beli jubah seminggu 2 sebelum raya. padahal ada ja baju kurung baru. kain yg beli masa g bandung hari tu ngam2 soi siap sebelum raya, blh la pakai kan? but, bajet kaya nak jugak beli jubah baru.

sronok dpt sembahyang raya!
sejak ada amni, tak merasa la nak sembahyang raya. ada je org  bwk anak kecik g mesjid kan time smayang raya. nak dedahkan dr awal katanya. takda maknanya nak dedah awal. dah anak kecik apa dia tau kan? org duk sembahyang, dia duk berlari duk bising. dahhh kurang pahala org dlm mesjid tuuu. dr org duk kutuk anak aku, baiklah ko duduk umah diam2 sudahhhh. sebab aku sgt la tak suka bila time org solat ada bising2 dan pastinya org lain pun tak suka..

smayang raya korban start awal sket yeh sbb org nak g berkorban pulak. so, okul 7 tu mak aku dah start bising suh siap cepat. memasing laju2 siap. aku blh g smayang sbb ada yg nak menjaga mek kenit tu. adik kau tak pegi. abah g smayang masjid kat chemumar sbb nnt dia nak sembelih lembu kat sana. takut lambat katanya. 6 ekor okeh hari tu. abah dah terer dah sembelih lembu. lapah kulit smua tu. now dah start bela lembu pulok..

habis solat, peg kubur ziarah Muhammad Aqil. mama rindukan kamu anak!

mama papa kemho nak g beraya... hehehe
blk siap2 nak g beraya. g umah jiran sebelah dlu sbb dia buat nasi lemak. laporrr.. tp sblm pegi memasing dah belasah lemang import dr n.9 nun.. mentua abg aku buat kirimkan kat dekwan. sodappppppp..
amni takda dah pegi awal. makcik dia bawak. so, kasi can mama papa gedik sat..

dah sampai sana, tgk amni buat apa??







urut dada mak kau nakk..
sabaq jelahhhhhhhhhhhhhh..

setel mkn, hujan lebat wohhh.. lepaking kejap.
hujan benti gerak terus g kat abah. tgk abah smebelih lembu..booooooooooooooohhh

ramai oih org kat situ. buat kat umah jiran lama masa duk perlis dulu. now diorg ternak lembu kambing smua. so, abah join then buat utk korban. lembu abah sendri 5 ekor kut. seekor dah 7 bahagian. 1st day raya dah 6 ekor sembelih termasuk tuan rumah punya. mana tak ramainya org kat situ. dah la hujan, becak sket la. tuan umah siap masak nasi hidang kat tetamu yg duk tgg daging.



kenit ni menggedik buat mcm umah sendri. layan jelah.. diorg ni kira rapat jugaklah dgn family aku. dlu kan jiran. anak2 dia kawan2 aku jugak..

lepak situ kejap pastu g umah mentua aku. pekena laksa seround, then g spital tgk tok mentua aku. dah seminggu masuk wad. dia mmg tak sihat sgt. umo pun dah 90 camtu. mcm2 penyakit ada. seb baik ada maid so blh tunggu. mak pak mentua aku pun tak sihat sgt kan?


bergambar kat spital.. hehehe..
jubah mak aku tu aku belikan. adik aku pun sama. sama je coraknya. asalnya beli utk adik (bongsu) tapi labuh sgt dgn dia and besar sket. umi sayang nak potong, so dapatlah kat pizah(adik no 3). merajuk adik.. hihi..

balik dr spital g umah mak sedara kat jawi pulak. lama gak lepak situ. smayang zuhur, mkn ketupat, kek bagai. siap mandi amni lagi. dah belengas dah. sronok dia main dgn anak sepupu, aisy. siap ckp ni kakak amni. lawok la nakk. kamu nak adik kahhhh?

pkul 4, gerak blk. memasing dah letih. dekwan dah bwk blk daging ke rumah dah. umi risau kut tak simpan, kang busuk pulak. blk umah, smua bantai tdor. umi je duk simpan daging. anak2 smua membuta. hahaha

mlm tu, apa lagiiiiiiiiiiiiiii..


sedap wohhhhhhhhhhhhh..
ada yg bakar buh garam kunyit, ada yg umi perap sket.
sedapppp
daging fresh kan?
lenguh mulut oih duk mkn daging. mkn ngan nasi panas2, cicah air asam, sedapppp. takda lauk lain, itu je pun licinnn..

mlm tu blk umah sbb raya ke 2 laki aku keja. tapi mlm tu start pkoi 3 pagi bawak ke pkul 8 pagi dia muntah and cirit tak benti. hadoilaaaaaaaaaaaaa..
tak tau la silap kat mana. katanya dia mkn kepala lemang. dah lembik and maybe dah basi. menangis2 dia sakit perut. sabar jelah..
tu pun tak nak g spital. dgn aku skali tak leh tdor duk  menjaga dia. sabar jelah.. next day, dah tghr tak tahan ajak g spital jugak. akak tlg bawakkan sbb aku ada tetamu. kawan lama dtg dr jauh. dah lama tak jumpa, syok sgt dpt sembang2. blk klinik, baru laki aku blh tdor. kena cucuk sejarum elok la kan? dpt mc 2 hari. kempis perut dah katanya... hehe.. sabar lah ye papa oihh..

ermmmm..
dpt cuti raya sama2, haruslah nak ambik gambar family kan?
dpt la seketoi yg tak seberapa....

bule buh frame pasni.. koleksi gambar raya...



jom layan..



















ok dak gambar raya kami kali nii??
powerpuff girl tu okkkkkkkkkkkkkkkkk.. +_____+

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...