Search This Blog

Wednesday, November 27, 2013

Keloid

Sekilas mengenai keloid

Keloid adalah jaringan kulit tambahan yang tumbuh di bekas luka. Keloid merupakan bekas luka hipertrofik. Keloid biasanya warnanya merah muda sampai coklat tua. Keloid tidak menular dan tidak berbahaya, hanya saja tampaknya bisa mengganggu dan rasanya bisa agak gatal.

Benjolan pada kulit yang dikenal dengan sebutan keloid suatu saat mungkin dapat menghampiri kulit kita terutama ketika ada luka, baik terkena guratan pisau, luka bakar, bekas bisul ataupun jerawat. Keloid yang menempel di dalam kulit sering terlihat menyebalkan di mata orang. Keloid dapat mengakibatkan estetika kulit berkurang terutama bila keloid tersebut timbul di tempat yang sangat tidak diharapkan yaitu wajah. Bagi kaum perempuan, kecantikan mereka akan menjadi sangat terganggu.

Apa sih keloid itu? Keloid adalah benjolan padat di kulit yang merupakan pertumbuhan proliferatif (perbanyakan) dari jaringan fibrosa (jaringan ikat pada kulit) setelah mengalami penyembuhan luka. Keloid sebenarnya merupakan suatu tumor jinak pada kulit namun keloid tidak mengundang bahaya pada nyawa. Keloid yang lebih dari 1 kita sebut sebagai keloidosis.

Pada suatu luka, proses katabolisme dan anabolisme mencapai keseimbangan kira-kira 6-8 minggu setelah operasi. Pada keadaan normal, luka yang terjadi pada kulit akan membuat sel-sel kulit dan jaringan penghubung (fibroblast) mulai menggandakan diri untuk memperbaiki kerusakan.

Pada kasus keloid, terjadi ketidakseimbangan antara pembentukan dan penghancuran (degradasi) kolagen. Meskipun luka sudah tertutup, pertumbuhan yang berlebih terus terjadi sehingga mengakibatkan penumpukan fibroblast dan kemudian penonjolan keluar permukaan kulit yang akhirnya membentuk benjolan di jaringan luka.






Faktor penyebab timbulnya keloid

  • Genetik atau ras. Keloid cenderung terjadi pada orang yang berkulit gelap dan diturunkan oleh orang tua kepada anaknya.
  • Umur. Keloid umumnya timbul pada anak-anak dan dewasa muda (10-30 tahun)
  • Jenis dan lokasi trauma. Keloid akan terjadi pada luka yang proses penyembuhannya lama dan biasanya akan tumbuh pada kulit yang memiliki regangan yang tinggi seperti pada dada, bahu, dan lengan atas.
  • Adanya bekas operasi atau bekas suntikan pada saat di imunisasi atau di vaksinasi.
sumber
dan lagi artikel mengenai keloid :
http://www.hmetro.com.my/articles/Keloidbolehdiatasi/Article/
http://forum.kompas.com/kesehatan/238685-keloid-beserta-faktor-dan-penyebabnya.html 



tapi aku punya keloid ni, masya allah, sakitttttttttttttttttttttttt..
aku pun tak ingat sejak umor bila aku ada keloid ni. yg pasti, dulu2, 10 thn yg lepas, tak besar sgt. now mcm besar sket. dulu2 2 ketoi ja, now dah ada 5. pfffffffff..
dulu2 tak sakit, now sakitttttttttttttttt.
bendenyut2 rasa. kadang2 rasa macam kena renjatan elektrik. tak pun mcm luka baru kena siram air. pedih menyengat. tensi aku.
lately, makin kerap sakit. pernah aku sampai menangis. sakit tu blh tahan. tapi bila kerap, berdenyut2 sakit, pastu lama pulak, stress pun datang. maka menangis. hahaha..
tension oii..
dah lama simpan, now kena cari rawatan. tak tahan dah aku. jarang aku dengar keloid ni sakit. tapi kes aku, sakit. sakit keloid dan sakit hati. bergabung, bersatu, ahkak pun menangis. tsk tsk tsk... :-(
readers, kalau tau rawatan keloid selain dari suntikan steroid dan pembedahan, sila share. ahkak sangat memerlukan pertolongan.
next week baru start nak ambil suntikan tu. dah tak tahan. dah lama menderita. gituuu..
suntikan kena berterusan maybe 3,4 kali untuk surutkan keloid tu. nasib baik jugak keloid aku ni terlindung. klau tak, malu hoih.
eh, mak pak aku tak ada pun menda alah ni. tetiba aku pulak bule ada. tak paham aku. dah googel pasal keloid ni, mcm2 yg aku jumpa. seb baik la bukan sejensi kanser kulit ke hapa. tapi yg pasti sakit!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...