Search This Blog

Loading...

Friday, August 15, 2014

Tips mengurus perasaan marah


aku dapat ni dari 1 buku kat opis aku.
tajuknya, Rasulullah Tak Pernah Sakit klau tak silap.
dlm buku tu ada mcm2 cerita pasal Rasulullah.
amalan2 baginda, yg membuatkan beliau tak pernah sakit teruk.
aku tak sempat baca semua, selak2 je.
sebab terserempak ngan buku ni sambil lalu je.
terjumpa page ni, terasa menarik utk dikongsi.
sebab?
aku seorang yg pemarah...
ya, mudah nak marah..
dengar benda yg tak suka dengan hati, terus rasa nak marah nak melenting.
dlu2 lagi teruk kut.
sekarang ni dapat kawal sket la..
huhu..
kena banyak istigfar..
kena ingat Tuhan..
kena belajar kawal perasaan.
syaitonirojim tu smua.

dah semakin dewasa ni, aku sedang belajar utk mengawal marah.
anak tertumpahkan air, dan2 nak melenting.
padahal dia tak sengaja.
kadang2 terjerit kat dia yg tak tau apa.
astagfirullahalazim..
bawak kreta, ada yg mencilok mcm har sket, dah menjerit2 dlm kreta maki hamun org.
padahal, kadang2 pun kita buat gak mcm tu kan?
so, org lain pun maki hamun kita jugak.
kan dah kena balik.
tengah cuba, bila terkejut, tak keluarkan perkataan yg pelik2.
baiknya sebut astagfirullah ke, bismillah ke kan?
kadang2 keluar yg tak elok dlu, pastu baru nak astagfirullahalazimmmmmmmmmmmmm..
hahahaha. itu selalu jadik.
lagi 1, dah ada toodler kat umah yg mudah nau mengikut, percakapan kena jaga.
hari tu, selamba je dia cakap " ishh menatang niiii"..
grrr, nak pitam aku dgr..
hahahaha..
apa benda menatang pun dia tak tau, main sebut je sebab dengar org cakap kan?


kena sentiasa ingat, tak boleh ikut hati semata2.
ikut hati, mati...
ikut rasa, binasa...

2 comments:

  1. good info n nice blog. kak liney datang follow. jemput follow blog k liney jugak. tq.

    lineyghazali.blogspot.com

    tq

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...