Search This Blog

Loading...

Tuesday, February 10, 2015

Ayam masak lemak

weekend baru ni masakkan ayam masak lemak utk incit suami.
dia janji ayam, masak la apa pun, setel..
jarang buat ayam masak lemak ni.
maka marilah kita cuba.
sapsapsoi je buat ni..



bahan2:
ayam
santan
bawang merah+putih
cili merah
halia
ubi kentang
serai
garam+gula
kunyit
air

cara2 :
potong ayam ikut saiz kesukaan.
dah basuh, sejat, gaul garam kunyit.
next.
tumbuk @ kisar bawang merah+bawang putih + cili + halia.
cili tu terpulang la, nak pedas taruk bnyk sket.
mcm aku letak sebatang je cili padi tu sebab kang pedas Amni takleh makan.
utk halia, ada org tak letak. tapi aku bantai letak je.
then tumis bahan kisar sampai naik bau.
masukkan sekali serai yg dititik.
then, masukkan pati santan.
dah mendidih masukkan ayam.
masukkan skali ubi kentang. nak letak sayur lain pun takda hal.
tambah air sket.
then perasakan.
tambah garam, gula.
dah masak, siap.
senang kan?

tu cara aku la.
org lain tak tau la.
masak ni dah letak ubi kentang.
klau rajin buat sayor campor ke apa.
klau tak, makan jelah sayur ubi kentang tu.
hahahaha..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...