Tuesday, January 28, 2014

Kemas pantry

ni crita agak lama. last month, last year.. hihi..
dah lama nak kemas, tapi asyik la tertangguh.

pantry ni merujuk kepada almari dapur kat dapur aku. dah lama berkhidmat sejak dari kawen lagi.
masa pindah umah, cadang nak bg kat umi je lemari ni. tapi pikir  nak carik lori lagi, hold dulu. pastu sampai ke sudah tak kasik. mak aku pun dah beli lemari besau lagi dari aku punya ni. seb baik jugak tak hantar blk umah mak aku, sebab now sangat berguna. kc aku tak cukup nak tampung semua ni.

kenapa panggil pantry? sebab sini tempat letak segala makanan.
segala maknek biskut, roti, susu, milo, gula bagai. stok memasak pun smua duk kat almari ni.
kedepan nnt klau ada duit, nak tambah kc kat tempat almari tu. kita tunggu duit jatuh dari langit nanti..

nin dia lemari ajaib aku. hahahah
jangan hairan kenapa bnyk sgt lock tu.. ada toodler kat umah, itu adalah perkara biasaaaa..
tu pun Amni dah pandai tarik, nak bukak dah. klau buka, pastu lupa lock, siap laaaaaaaaaaaaaaaa..
habis dikeluarkan segala benda dlm tu.

kita mula dari bawah eh..
bahagian kiri, yg 2 pintu, situ simpan segala tupperware n tipuware. jag2 plastik, semua duk situ.
dlm tu, 2 row penuh ngan tupperware n tipuware je. mcm2 bentuk and kaler. takda gambar. time aku rajin, semua tersusun elok. time kalut, malas, main letak2 je tak susun dah.. hehehe
pintu kiri, letak blander, pemanggang ajaib dgn 3 ketoi jug kaca.
drawer atas, macam2 ada. tapi tidak la ku campak2 saja. masuk dlm bekas bertutup. risau sebab amni blh buka laci tu.

atas, bahagian terbuka, haaaaaaaaaaa, nampak koleksi tupperware pepel kak yah. awwwwwwwww..
cantikkan set 1 touch ni? potong sket sebab bentuk bulat. klau 4 segi, lagi cun ahhh. tak mkn space sgt nak susun2..
ada yg latest sket tu, 4 segi, kaler pepel, cantik gilo. tapi bersyukurlah dah beli 1 touch ni. bawak2 bersabar yek kak yah. tiap2 bulan duk bertenggek kat kedai tupperware dah ni.
bahagian ni aku letak makanan dlm tupperware like biskut2, susu, gula, milo camtu. air pun ada. klau beli 100+, twister, sometimes aku tak suka sgt air2 tu sejuk. so, semua duduk situ.

next, kita naik ke bahagian atas pulak..

bahagian tengah tu letak botol air. selalu guna, and sentiasa isi air. kalau nak keluar, capai je yg tu. bawah tu, ada ubat2. yg makan hari2 and stok ubat jugak dlm bekas tudung merah tu.

next...


ini sebelah kiri. 1 pintu je. sini stok makanan and minuman 3 in 1. like biskut, maggi camtu. slalu tak lama nak duk sini, dah buka, tak habis makan, masuk tupperware.
jadi ruangan ni tak memberi efek sgt la kiranya nak susun2. ada la aku buat penambahbaikan sket.
tapi lebih kurang je pun.

yg paling memberi efek, haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...
jom tengok..




nahhh, ambik kauuuuuuuuuuu..
ni bahagian kanan. sini stok masakan. semua ku campak sini.
semak kan?
dah masuk dlm bekas, tapi cacamarba lahaiiii.. dulu2 malas kan? eh, tak sempat. gituuu..
janji semua masuk bekas ? hahaha
dah lama2 pandang, aku pun naik cemuih.


hasil tinjauan, aku rembat bekas2 ni kat pasaraya Borong Din. kalau yg stay kedah/perlis, harus tau pasaraya ni. macam2 ado. keperluan rumah la. and harga adalah mampu milik.
carik kaler pepel takde, aku beli kaler fink. memula beli 4 ketoi dulu. harga, rm2.90 je 1. murah kan?


brand applelady. bpa free, so toksah risau. brand ni banyak gak kat pasaran skang ni kan? design pun cun, tahan lasak jugak. takat nak simpan sikit2, kejap2, sokay la. tak mampu la aku semua nak beli tupperware.
so, aku kemas2 apa yg patut. asingkan ikut jenis. tepung, keropok, and bahan2 lain.
takda gambar pulak masa kemas. fokus.. hihihi.
mana yg dah agak lama, nampak mcm nak rosak, kita buang je. rupanya, banyak jugak yg beli, guna sikit, pastu tak guna dah. simpan, simpan, simpan. end up rosak. haishhhh..
bila dah kemas, dah buang mana yg tak perlu, takda la semak sgt pantry aku. pastu siap berazam, pasni beli mana yg perlu je. aku ni kadang2 bila g supermarket, nampak itu, nampak ini, semua nak beli. beli kacang hijau konon nak buat bubur. sudahnya jadi bubur dlm almari je. habis di makan dek bubuk. puii sungguh.
2014 kita kena berjimat!!


yay! dah kemas sikit.. hihihi..
bekas aku beli tu, 3 aku guna utk letak tepung. lagi 1 letak suhun kering. aku susun secara double, tu yg nampak 2 je bekas. belakang ada lagi 2. klau susun satu2, melintang, makan ruang pulak.
bekas yg bertudung kuning tu isi keropok ikan yg belum goreng. atas tu pun keropok ikan jugak.  klau perasan, kat sebelah kanan tu pun ada lagi sebungkus keropok ikan. mana datang tak tau la bnyk sgt keropok ikan tu. hahaha. nak menggoreng malas sungguh. 2 bekas atas bekas tudung kuning tu, isi segala rempah, perencah2. aku slalu beli buat stok. perencah bihun, nasi goreng brand adabi mmg slalu ada kat umah. sonang keja makincik.. kehkehkeh..
sebelah kanan, atas bekas pink, bekas yg besau tu isi makaroni. sebelah dia, isi kacang tanah.
kat bawah, ada segala maknek sos. belakang sos ada raga kuning 1. dlm tu ada barang2 baking sket, and makanan dlm tin. bawah raga tu ada tipuware isi spageti.
bekas2 lain yg mcm2 bentuk tu ada stok garam, gula melaka, bihun kering, and mcm2 lagi.

kemas sket kan???
nak tukar semua bekas, bagi semua sama, mcm sayang pulak nak buang bekas yg ada. lagipun elok lagi. dulu2 aku suka beli tipuware. main beli je ikut sedap mata tgk. so, kita guna dululah.. jimat2 sikit ehh..

errr, ok tak pantry kak yah?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...