Wednesday, January 09, 2013

Sembahyanglah wahai anakku

betullah kata org tua kan, budak2 ni dia cepat ikut apa kita buat. budak kecik yg baru umo setahun 4 bulan ni pun tau, itu tikar sembahyang, kena sembahyang..
asal nampak aku bentang tikar sembahyang. laju2 terkedek2 datang duduk atas tu. yg xtahan, siap berdiri angkat takbir. kita angkat takbir tgn sentuh cuping telinga, dia sampai ke belakang leher angkat takbir. then, sujud. bukan sujud, meniarap terus atas tikar sembahyang tu. pastu ulang balik, berdiri and angkat takbir. xlarat gelak aku tgk keletah dia. tapi, syukur sgt sebab dia tengok then ikut. walau kecik lagi and belum tau apa2, tapi dia belajar kan? sampai salah kiblat dah tu nak oi... ehehe..

ni aku snap masa kat umah mak aku. mak aku nak solat maghrib. dia dtg depan tgk ada sejadah, apa lagi, serbu la. siap cakap bat bat.. sebab papa dia slalu cakap Allah hu Akbar.. ambik yg hujung jek, bat bat je jadiknya. mak aku siap g ambik sejadah yg kecik tu, tapi xlayan. nak yg besar jugek. layankan jelah kamu wahai anak..

klau kat umah, aku nak smayang, kadang2 boleh gaduh. sebab? kacau la.. time laki aku xda la, klau ada solat gilir2. penyelesaian, aku bentangkan lagi 1 sejadah utk dia. sebelum ni dia naik walker, bule jugak aku edjas2 time nak solat tu. tapi berperang jugak la. sebab selamba dia jek meh parking depan aku dengan walker tu. siap tarik telekung sampai senget2 kepala aku tg solat. xtahan, aku naik smayang atas tilam. pueh hati.. hahaha.. dia tgk jelah, xleh nak kaco. now dah xlayan walker tu smua, nak smayang skali la pulak. ada skali tu, aku tgh duduk antara 2 sujud. selamba jek dia naik duk atas riba aku. nak tergelak dah tapi ku tahan jebat.. lama gak la dia duduk tu. aku pun diamkan jelah, klau benti kang, kena ulang sembahyang and silap2 duk ulang tu jelah. gamaknya dia tgk aku buat xtau jek, bgn g landing kat sejadah pulak. aku kena gerak ke tepi sket utk sujud. adoi la anak.. tapi xpa, mama ikutkan saja asal kamu tahu kepentingan solat tu. jgn kecik2 ni je ngada nak ikut dah besar karang jenuh nak suruh sembahyang..






mama bangga dengan amni sebab amni cepat belajar.. lebiu much2 daling!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...