Wednesday, February 06, 2013

Amni 1y 5m

ohooo.. dah besar anak mama. dah 17 bulan = 1y5m. sronok sgt tgk dia membesar. tgk kerenah dia, tgk apa dia buat.. kadang2 mcm xjangka apa yg dia akan buat and xsangka eh anak aku pandai la.. hahahah.. over mak kau ni kan Amni? eh, rasanya smua mak2 mcm ni kan?

okes.. meh nak crita perkembangan dia ..

  • jalan dah makin cekap. dah start belajar berjalan laju2 a.k.a berlari. heheh.. kelakar kut tgk dia terkedek2 kejar mak dia. bajet mcm berlari la sebab laju sket dari berjalan. aku suka tgk dia jalan. nak2 klau pakai pampers saja. homeyyyyy.. bontot duk goyang2. now duk blajar melompat. tapi xberapa nak cekap and dia pun nampak xberapa berani lagi. keep up ye sweety! now tgh train dia nak masuk umah kena buka kasut. bertabahla bila nak buka kasut tu ambik masa sampai 15mnt kat depan pintu.. +---+
  • dah mula kenal barang. which 1 is botol air masak and which 1 is botol susu. gud girl! bila buka beg toiletries dia, ambik sikat then sikat rambut lah konon2nya. makin sepah lagi ada rambut tu. ambik bedak, selak baju, tuang bedak kat perut. ambik ketip kuku, beriya hulur ke kaki, konon2 ketip kuku kaki. tertonggeng2 dah sebab tau ketip kuku kaki je, tgn xpun. klau buka pintu rumah, laju2 ambik kasut dlu. nak jln sgt dah la tu. beriya mcm pandai pakai sendri. hehe
  • klau buka baju seluar, laju2 jalan masuk bilik, menonong g bilik air. klau bilik air xkunci dr luar, tarik pintu, masuk terus. pfffff.. seriau aku kut jatuh. licin kan? dah pandai, klau buka baju and seluar, means nak mandi. siap cakap di, di.  
  • mulut? ohoh... sangat ramah. mcm maknya barangkali. banyak jugak yg dia bule sebut. sronottt. tapi banyak jugak yg xpaham bila dia cakap bahasa dia.. iye2 kan jelah.. panggil mama, papa, dah jelas. 1 thing, klau dia panggil mama or papa, selagi ko tak iyekan dia, slagi tu lah dia duk panggil. klau buat xtau jugak, last dia datang tempek kat ko. like, ooo, buat xtau amni panggil ye? heheh.. 
  • dekat umi means tok dia, dia panggil mak. xpandai panggil tok. sebab dgr makcik panggil mak barangkali. dah lekat dah. asal blk sana, masuk umah trus mak, mak, mak.. dekat tokwan pun dia panggil abah. eh amni, ko bukan anak bongsu ye, ko cucu diorg tauuuuuuuuuuuuuuu.. tapi tok dgn wan sini pandai pulak dia panggil wan and tok. sebab dgr hana and haziq panggil kan? pastu semua org dia panggil mak... cakap kakak ke, maklang ke, makcik ke, mak je yg dia sebut. hantam sajalahhh..
  • banyak jugak words yg dia bule sebut walau xsepetah org tua. budak2 kan? like, kasut = chut. lampu = pu. kipas = pash. saya = ya.susu = nen. air = yaq. baby/doll = bebear. roti = ki. makan = umm. kucing = eyeow. ayam = yam. burung = bird. ikan = pish. lain2 tu xingat dah. banyaknya dadangangagugugagaghahamumututuwawababa.. ntah aku pun xpahammmm.. hahahah
  • dah paham kita cakap. klau tanya, sapa nak angkat tangan, laju2 angkat tangan and say yaaaaa means saya la. klau tanya saya nama apa, dia kata la niiiiii.. hahahah.. comey sgt! klau tanya, nak apa, dia cakap la nak nennnnn.. ohh, nak susu.. gitewwww. dah paham bila suruh duduk, suruh tidor, suruh simpan mainan je belum pandai. +___+
  • akai banyakkkkkkkkkkkkkkkk sangat. klau dia minum air, pastu dah kenyang, mak pulak xda, dipicit or tonyoh2 botol air tu  kat lantai. basah la lantai kan? bila kita tgk and marah, selamba je cakap, pah pah..means air tumpah. pastu kedek2 g ambik kain, lap. sabar jelah. baru2 ni dia pecahkan mangkuk aku. grrrr. boleh dia masuk and berdiri dlm kabinet dapur. anak ko ada? 
  • dah pandai main masak2 and mainan lain. main sorang2, susun2, sepah2... rasa mcm, eh.. anak aku dah besar.. gegegege
  • dah kenal body dia. tapi jenuh mengajar la. mana rambut, tepuk2 kepala. mana telinga, pegang telinga. mana hidung, pegang hidung. mana mata, buat kedip2 mata. mana mulut, buat mulut itik. mana kaki, angkat kaki. mana pusat, selak baju korek pusat. pastu kadang2 selak baju cakap dedek2. xpun londeh seluar, then cakap pekpek.. terlebih pandai pulak ko nak ye??
  • bila dia kentut, gelak mengekeh, pastu cakap tut tut. klau dgr mama kentut pun, dia cakap tut tut.. blajar dgn sapa eh?
  • selera makan, on off. kadang2 mkn banyak, kadang2 mkn sket. kadang2 xmo mkn.. layankan jelah. berat pun statik kat situ jelah. xpelah janji ko sihat ye nak..
  • tabiat minum susu skang ni buat aku xleh buat keja apa. klau bg dia minum susu, ko kena ada kat sebelah dia sebab dia nak pegang lengan. klau xtunggu, dia akan minum sambil berjalan. pfffff. geram aku. klau tunggu, elok la dia minum sambil baring, klau tak, 1 umah dia jelajah sambil gonggong botol susu. no no no.. tak molek ye anak.. pas minum susu, kena standby botol air masak. dah jadi habit, pas minum susu, kena minum air. dah pandai mintak. yaqyaqyaq... bagussss.
  • sangat mengada2 klau bapaknya ada. elok jek bapaknya balik, nampak je muka trus menangis. siap gayut2 kat apaknya. bajet nak ngadu duk dgn mak tiri ke? hiii.. geram jugak aku kadang2. sebab bapaknya nak mkn, nak mandi , nak smayang pun susah. siap g tunggu depan pintu bilik. pangil papa papa, buat suara sedih mcm baru pas kena dera. hoihh. hilang sabar gak aku kadang2. hover hangattt. aku pujuk? xjln.. nak tdor kang, baru cari ketiak mak. klau tak, jgn harapppp.. sukati la nak oi.. senang mak ko nak buat keja umah. -- bagus jugak, sebab apaknya susah sket la nak kluar mlm kan? baguihhh dok ada amni..
apalagi ek.. entahhh.. dah panjang nau aku tulis. hihi.. bila cerita pasal anak ni, smua mak2 jadi teruja kan? yelah.. crita kat sini, xda org nak cemuih. klau crita kat org, kang org nyampah. mcm ko sorang je ada anak kan? anak ko sorang je pandai.. eheh.. aku tulis kat sini, org xbaca, xpa. org xsuka baca pun xpa.. aku tulis ni utk share and jadi jurnal hidup aku.. :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...