Thursday, April 30, 2015

Solid Food for Cik Kembong

dah sebulan ++ Aniq makan solid food.
tak sempat nak buat entry.
masa kakaknya dulu, beria engkau beli segala mangkuk comel2, sudu bagai.
google resipi, print berlambak2 nak buat mkn kat anak.
dah anak kedua ni, hoi kelaut sket.

kisahnya, minggu depan Aniq nak masuk 6 bulan, aku dah kasik dia makan.
ehehe..
tak cukup 6 bulan,awal seminggu je.
sokay la.
weekend tu baru sedar eh adik minggu depan dah 6 bulan.
dah bule makan.
jom makan sekarang lah..
gitu mak ko ni dik.

teruja nak bagi anak makan ni.
nak tengok peel hero sorang ni cemana pulak.
kalau ikut kakak Alhamdulillah..
senang mkn, tak memilih pun.
apa aku buat, smua dia telan.
senang bela.
dah besar ni pandai memilih, stress mak nak bg makan.




cik kembong ni bagi signal nak makan lama dah.
sejak umo 5 bulan lagi dah bg signal.
tapi sabarrrrrrrrrrrr.. awak kecik lagi.
pastu mak plak tak sabar, belum cukup 6 bulan dah kasik makan.
sian tgk duk meleleh air lior tgk kakak makan.
hehehe..

kali ni aku berazam  nak kasik homemade solid food je kat Aniq.
takmo dah kasik nestum, instant2 smua tu..
masa kakaknya, aku tak kenal lagi solid food tu smua.
terbagi nestum dlm 2-3 minggu jugak.
pastu baru la terjumpa pasal home made solid food your baby punya page.
dan2 tu aku balik himbau smua nestum tu.
hari2 masak kat anak.
gigih oi..

bukan la aku kata nestum tu smua tak bagus.
klau tak bagus takkan diorg nak buat kan?
ada la bagusnya.
kadang2 klau travel tu aku bagi jugaklah nestum waktu2 kecemasan tu.
tapi takmo terlalu bergantung sangat dgn nestum.
utk Aniq kali ni, sebolehnya aku taknak kasik dah.
processed food kan?
lagipun diorg baby lagi.
kesian perut.
bila kita yg dah tua ni nak makan apa2, yg sedap2, gigih la bersilat kat dapor.
tapi utk anak, kasik yg instant je.
tak pulak gigih nak masak kat anak.
kesian..

jangan pasni mak2 yg kasik nestum tu marah kak yah pulak ye.
pilihan masing2.
seeloknya, masak la sendri utk anak2 makan.
tak susah pun.
kita mkn sedap, anak pun makan sedap.
masak sendri, lebih bererti..
ecewahh.
yg penting lebih sihat dan kita tau apa anak makan.

later aku share apa Aniq makan eh..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...